Административните разходи на Мюзикаутор са с 4,5 процентни пункта по-големи, отколкото през 2015 г., когато е събрана почти същата сума за авторски права. Като абсолютна стойност административната издръжка е с половин милион лева по-висока отколкото всяка година между 2012 и 2016-та и с над 200 000 лева по-голяма от миналата година.
С повишените си разходи Мюзикаутор е събрал с около 180 000 лева повече, което е 88% от прогнозата му. Мюзикаутор е събрал над 90% от планираните пари от телевизии, радиа, туризъм и концерти. В дигиталната ера обаче родната организация за авторски права обаче е успяла да прибере само 205 хил. лева от You Tube и Spotifay, което е едва 46% от планираната сума, като прави впечатление, че планираната сума е 3 пъти по-ниска от парите, които дружеството е планирало да събере от кръчми. На всичко отгоре, едва 56,9% от тази сума е за песни. 39,5% от средствата са от рингтонове и мобилни мелодии.
След като се приспаднат разходите за издръжка, за композиторите и текстописците са останали 6 121 169 лева за разпределение. От тях дружеството е разпределило едва 4 120 907 лева. От тях само 70,66% са за песни. 14,8% са за филмова музика, 5% са за концерти.
Приходите от чужбина, които са разпределени са едва 147 454 лева.
Колко пари са стигнали до българските изпълнители?
Точният отговор не личи добре в отчета. За български репертоар са разпределени 1 392 567 лева. Възможно е сумата да е малко по-голяма, защото 1 021 831 лева са записани в графата "субиздатели", където теоритично е възможно да има български репертоар, макар че това е по-скоро теоритична възможност.
Разпределени не значи изплатени
По традиция в отчета липсва отговор на най-важния въпрос - колко пари реално са изплатени за авторски възнаграждения. Защото "разпеределени" не значи, че са изплатени. Този трик беше в основата на скандала с КТБ на другото голямо дружество ПРОФОН (което администрира правата на продуцентите). Тогава се оказа, че ПРОФОН (което теоретично също не генерира печалба) има блокирани 8 милиона лева (около 10 млн. лв. с лихвите) в КТБ. Обяснението тогава бе, че тези пари са разпределени, но непотърсени. Впоследствие ПРОФОН сключи цесия с "Гипс" АД за 4,5 млн. лв., от която получи близо 3,6 млн. лв. (т.е. 900 000 лева бяха загубени). Няма публична информация какво се е случило с останалите около 3,5 млн. лв. (без лихвите), които останаха в КТБ.
В отчета няма отговор и на другия важен въпрос - как се разпределят тези пари и дали за поредна година има така наречения "бенчмарк". Макар че всички радиа и телевизии са задължени да предават отчет каква музика са излъчвали, в предишните години Мюзикаутор вземаше предвид само най-големите от тях и на база на техните данни разпределяше всички пари, включително и тези от кръчмите, които са почти колкото тези от радиата. Така приходите се излащаха не според реалното слушане на песните, а според плейлистата на няколко медии, в които почти няма музика и всяка излъчена песен придобива нереална тежест.
Източник: offnews.bg