История на творбата
През есента на 1875 г. Първият клавирен концерт на Пьотр Илич Чайковски е представен премиерно на публиката в Санкт Петербург и Москва. Първоначално Концертът е бил посветен на Николай Рубинщайн – изтъкнат пианист, основател на Московската консерватория и неписан законодател на музикалния живот в Русия. Рубинщайн открито признава, че не харесва произведението, в отговор на което композиторът заличава името му от титулната страница и го заменя с това на Ханс фон Бюлов. Бюлов става първи изпълнител на Концерта в Съединените щати (в Бостън) и активен негов популяризатор. Успехът сред публиката и критиката е толкова голям, че и самият Чайковски остава изненадан.
На фона на изключителната популярност на творбата вече повече от век, забавен изглежда начинът, по който някога е бил квалифициран като „непретенциозен клавирен концерт”. Изключение прави Х. фон Бюлов, оценявал идеите на Концерта с думите „оригинални”, „благородни”, „мощни” и „интересни“.
Концертът е виртуозен, ефектен и подчертано патетичен. Блестяща техника и изключително красив и завладяващ тематизъм присъстват и в трите му части.
Записите, които препоръчвам:
DG The Originals, 1962
+ Рахманинов: Концерт за пиано и оркестър № 2
Святослав Рихтер, Виенска филхармония, Херберт фон Караян
Каквито и резерви да имате към Караян като акомпаниращ диригент, не бива да пропускате този запис. Това е среща на два невероятни таланта и ако взаимодействието между тях невинаги е напълно хармонично, този недостатък е щедро компенсиран от несравнимото емоционално въздействие на изпълнението. Стереозаписът от началото на 60-те години е свеж и реалистичен с качество „Дойче Грамофон“. Чуйте го:
Купете го: http://www.amazon.com/Rachmaninov-Piano-Concerto-No-Tchaikovsky/dp/B000001GQD/
EMI Studio Plus, 1977
+ Балакирев: „Исламей”; Прокофиев: Концерт за пиано № 1; Чайковски: Тема и вариации оп. 19
Андрей Гаврилов, Оркестър „Филхармония”, Рикардо Мути
Пищно изпълнение в стила на най-добрите постижения на Мути с невероятно ярко присъствие на младия тогава Андрей Гаврилов. Допълнен с интересни произведения и предложен на средна цена, този диск създава изкушение, на което е почти невъзможно да се устои. Сега може да го намерите и в box-а на Мути за EMI заедно с всички симфонии на Чайковски. Чуйте го:
RCA VICTOR GOLD SEAL, 1941
+ Мусоргски: „Картини от една изложба” (оригинална версия за соло пиано)
Симфоничен оркестър на NBC, Артуро Тосканини, Владимир Хоровиц
Този запис на Първия на Чайковски е осъществен при студийни условия и качеството на звука е по-добро от прочутото изпълнение от 1943 г., записано отново с Тосканини, но пред публика. Изпълнението е забележително и ще трябва да се примирим със звука от 40-те години, в който то е достигнало до нас. Легендарен диск отвсякъде. Чуйте го:
Купете го: http://www.amazon.co.uk/Piano-Concerto-Tchaikovsky-Horowitz-Toscanini/dp/B000003EYF/
Няма как да не ви предложа и две видеопродукции.
Първата е на младата Марта Аргерич с тогавашния й съпруг на диригентския пулт Шарл Дютоа. Една интерпретация, която ви оставя без дъх, с над 2 милиона и половина гледания в youtube:
Едно от най-добрите изпълнения на този концерт е на Емил Гилелс с филхармонията на Ню Йорк под диригентството на Зубин Мета. Легендарният концерт се е състоял на 14 ноември 1979 година:
Разбира се, не мога да пропусна и друго легендарно изпълнение – това на сензационния победител от конкурса „Чайковски“ Ван Клайбърн от 1962 г. в Москва, с диригент Кирил Кондрашин – за първи път на видео: