Проф. Георги Каприев: Патриарх Неофит беше истински християнин. Имаше любов към ближните, но не беше примирен или мекушав

Проф. Георги Каприев: Патриарх Неофит беше истински християнин. Имаше любов към ближните, но не беше примирен или мекушав

Автор: Петя Владимирова, Дневник Следвайте "Гласове" в Телеграм

Патриарх Неофит имаше мяра за нещата, твърдост на вярата и не беше мекушав, когато е трябвало да се действа.

Митрополитите са хора, може суета и амбиции да хвърлят сянка, но вярвам в разума и почтеността на патриаршеския събор.

Когато ви кажат, че бабичките са спасили българската църква и православието, вярвайте го - те и през тоталитарния режим упорито ходеха на богослуженията и възпитаваха децата и внуците.

В своя генезис европейската цивилизация е християнска. И много се надявам да не стане друга, защото в момента, в който стане, не просто Европа ще бъде сложена на мишената, но - боя се - и човечеството.

- Проф. Каприев, кончината на патриарх Неофит предизвиква единодушна почит към неговото служене на патриаршеския престол, единогласие сред най-различни обществени и политически групи и кръгове, изразявани от техни представители. Дали това се дължи на неговата личност, описвана с мъдрост, смирение, миротворчество, или е страхопочитание пред смъртта на духовен водач, каквито в най-новата история имаме в лицето на още двама патриарси - техни светейшества Кирил и Максим?

- Първо, нека кажем - светла му памет и царство му небесно на патриарх Неофит. А краткият отговор на въпроса ви - по малко от всичко, което споменавате, е обяснение на настроенията, които виждаме днес и вчера, и най вероятно утре и по нататък. Патриарх Неофит в последните месеци, а и години боледуваше и дълго време не се появяваше в публичното пространство, дори и в църковния живот. От тази негова немощ се създаде усещането за някаква благост, за духовна отнесеност. Но това е неправилно впечатление.

Като характер той беше човек на на мярата, можеше да изчаква и да намира точния момент. Това между другото го можеше и патриарх Максим - по блестящ начин да изчаква, а на нас да ни се вижда, че много бавно стават работите или не стават. И когато трябва да се действа, да го направи така, че да бъде, първо, правилното действие и, второ, от полза на максимален брой хора.

Патриарх Неофит беше истински християнин и наистина имаше любов към ближните. Но не беше примирен или мекушав човек. Бях близък до него, преди да стане патриарх. когато беше ректор на Духовна академия и след това беше в Гражданския съвет към БПЦ, в който и аз участвах.

Виждал съм го в буреносни акции по време на разкола. Той беше мъдър човек и използваше тези си качества, когато се налагаше. Така че патриарх Неофит съвсем не беше мекушав човек, но той искаше обединение. Искаше любов. Това е християнинът.

И мисля, че отношението, което виждаме, се дължи на тези неща.

- Опелото на патриарх Неофит ще бъде извършено от Вселенския патриарх Вартоломей. Това традиция ли е в православния свят?

- Не е традиция, знак е. Патриарх Вартоломей е пръв сред равни в православния свят, тоест в списъка на православните църкви. Водач, но не в някакъв административен или дисциплинарен смисъл. И е много уважително, че най-високият по ранг в православната йерархия ще извърши службата по опелото на патриарх Неофит.

- Вие познавате отношенията между държава и православна църква през всички векове от съществуването й и при различни политически системи. Основателни ли са подозренията и опасенията днес за намеса на политически фактори в предстоящия избор на новия патриарх?

- Не е вярно, че норма в православието бил така наречения Цезаропапизъм, тоест такава връзка между държава и църква, при която държавата ясно доминира. Нормата в православието е друга и тя е фиксирана на достатъчно много места, включително и при Юстиниян, където пише, че отношенията между Църквата и християнската държава са отношения на симфония, на хармония, единогласно.

А това, че още от византийско време и по-нататък всички държавници са опитвали да се качат на главата на църковните работи, е факт. Но също е факт, че не винаги са успявали и се е случвало и обратното. И едното, и другото са нарушение на нормата.

- Как изглеждат отношенията църква - държава в българския случай - исторически и днес?

- Ако погледнем към историята на Българската църква - тази, която в момента имаме и която започва в 19 век, с приемането на устава на Екзархията през 1870 г., не е случайно, че Гаврил Кръстевич, който е авторът на първия текст на проекта, не подписва последния вариант, тъй като в него много силно е изразено инструментализирането на църквата като държавнообразуващ инструмент. Тоест екзархията е замислена като ракета носител на бъдещата българска държава.

Оттук следва, че през 1872 г. съборът на православните патриарси осъжда Българската екзархия за етнополитеизъм. Значението не думата е близко до национализъм. Тоест тръгнал си да правиш църква, без да имаш територия/държава, на която да я направиш. А православната църква е на териториален принцип.

Това, че Екзархията е моделът, по който се прави българската държава, е очевидно за всички. Всички граници на българското- Санстефански договор, Берлински конгрес, се рисуват по границите на Екзархията, както са утвърдени в султанския ферман. Добре, ама ето, създаде се българската държава през 1879 година. Църквата е в схизма. И тя се бори на живот и смърт, обвързана със своята държава, изцяло зависима от нея. В този смисъл държавата играе решаваща роля през целия период.

Особено драматични стават нещата след печалната дата 9 септември 1944 г. Според Георги Димитров с благоволението или под натиска на Московската църква била призната автокефалията на българската. Това не е точно така - за човек, който познава документите и фактите още от Константинопол.

Ако Москва иска да глътне, да придърпа църквата към техния си там ред и идеология. Константинопол пък има притеснението, че точно това ще стане. В този смисъл се срещат двата интереса. Можело е няколко години по-рано да бъде обявена Българската Патриаршия (това става през 1953 г. - бел. ред.), но поради особеностите в характера на екзарх Стефан, когото комунистическата власт недолюбва, а той някак си твърдо отказвал да умре и след като го умират, се пристъпва към избора на патриарх, в случая патриарх Кирил.

Истината е, че комунистическата власт се опитваше изцяло да контролира църквата и трябва да й се признае, че до голяма степен успяваше.

И когато ви кажат, че бабичките са спасили православието, вярвайте го. Тези възрастни жени, главно жени, които упорито присъстваха на богослуженията, упорито спазваха църковните норми, а и възпитаваха деца и внуци. Да, те спасиха православието в България.

- Каква е сега ситуацията?

- Комунизмът си замина след 1989 - поне като управляваща машина - и в България настъпи разколът. Това означава политизиране на църквата. Това стана. Разколът беше приключен от Симеон Сакскобургготски, който показа, че в определени случаи монархът действа като монарх, и това беше оздравително.

Аз не укорявам това действие, вследствие на което вече двайсет и няколко години Българската православна църква се радва на самостоятелност, автономия, свобода на действие.

- Наистина ли е така - самостоятелност и свобода на Българската църква?

- Поне на хартия. Но голямата част от нашите митрополити някак още не са изградили навиците да бъдат самостоятелни, да не се влияят от държавната власт, да не се ласкаят от вниманието на властниците. А те пък използват тази тяхна особеност, за да им внушават едно или друго.

Но моето впечатление е, че в последните няколко години нашата църква - къде поради смяна на поколенията, на епископата, започна да се опитва да осъзнава своята автономия, да знае цената на тази автономия и да я вкарва в действие. Като че ли напоследък имаме най-малко влияние на държавата върху Църквата от всички времена, които изброих.

- Тоест смятате, че може и да не очакваме политически влияния в предстоящия избор на патриарх, но дали пък борба за власт между самите митрополити няма да хвърли сянка върху патриаршеския избор?

- Не изключвам подобни отношения да възникнат през месеците до събора. Митрополитите са човеци с всичките кусури на човешката природа. Но предполагам, че ситуации на суети, амбиции и подобни, ние, външните хора, нищо няма да видим от тази работа. Нека да кажем, че всъщност залогът не е чак толкова висок.

Уставът на Българската православна църква е навярно най-демократичният сред всички църкви и нашият патриарх няма кой знае какви правомощия. Нашият патриарх няма абсолютна власт над Църквата.

Митрополитът е управляващ църквата в своята епархия, разбира се, до такава степен, че няма власт, която да му наложи каквото и да било отвъд неговото мнение в неговата епархия. Така че да, патриархът е почетна длъжност.

Патриархът може да си позволи малко повече от останалите като изказване, като поведение, като публично присъствие, дори ако щете като политик. И не е случайно той е патриарх български и митрополит Софийски. Така че ако има нелицеприятни неща, те са по-скоро за удовлетворяване на лични амбиции.

- Вие, професор Каприев, познавате ли митрополитите, сред които ще бъдат избрани тримата кандидати и от тях бъдещия патриарх? В смисъл дали можете да оцените техните качества - достойнство, отдаденост на църквата?

- С някои се познавам и лично, а с други по-слабо. Дори и да преценявам, не мога да ви го кажа, защото не е моя работа. Не съм аз човека, който ще съди, както се казва в църквата. В последна сметка решенията се взима в единодушие в Светия Дух. Не е наша работа.

- Какво мислите за приобщаването към християнската вяра на подрастващите - ако сте следили дискусиите във връзка с предмет вероучение в училищата?

- Смятам, че това трябва да бъде свободно избираема дисциплина. Защото в православното християнство най-висша ценност е личната свобода. Личността не трябва да бъде притискана, тя трябва да взима свободно своите решения, защото свободно, в резултат на тия свободни решения ще бъде съдена, когато бъде съдена. В този смисъл аз съм "за". Много се надявам това да бъде адекватно преподаване. Адекватно означава без фанатизъм и ако може без глупости и суеверия. Това е едното.

Другото, за което нашата църква продължава да бъде в дълг към себе си, е собствената й педагогическа дейност. Имам предвид неделни училища, пастирско действие на свещеници и дякони, защо не и грамотни миряни вътре в църквата.


Църквата ни продължава да бъде в изчаквателна позиция - елате при нас, елате в храма. Трябва да знам защо влизам в храма.

И ако нямаш грамотна баба, майка, роднина, тогава нещата ги научаваш по сложния начин някак си.

- Как става приобщаването към вярата, към Бога Спасител? Дали е възможно чрез рационалната проактивност на разума, на обучението, понеже говорихме за преподаване? Или става въпрос за душевна нагласа, за някакво просветление и душевно озарение, което е по скоро е от полето на чудодейството?

- Чисто рационално не става. Никой не е повярвал след рационални доказателства за съществуването на Бога и никой вярващ не е отстъпил от вярата си, защото са му доказали, че няма Бог. Но все пак християнството е наука на истината, религия на разума. В началото бе Слово, в началото бе логос. Така започва Евангелието на Йоана. Така че имаме свещени книги, имаме Стар Завет и Нов Завет.

Християнството ви задължава като християнин да сте грамотен, да познавате Светото Писание и да познавате традицията на тази църква, на която принадлежите. Тоест разумът има работа тук, но само с разум няма да стане. А това, което нарекохте озарение, на църковен език се нарича благодат. Сиреч, нужна е благодат. Аз съм сигурен, че е нужна благодат.

Но тъкмо православието пък изповядва, че Божията благодат не идва някъде от не знам откъде си, а благодатта е в нас. Тя действа заедно с нашата природа, ние просто да си отворим очите. Затова и да не работим против природата си. В това е целия фокус и никак не е лесно да се постигне. Но когато не работим против природата си, тя влиза в съдействие с тази благодат и вярата сигурно ще се появи в някакъв момент. Най-различни пътища има до вярата.

Моето поколение, голяма част от вярващи от моето поколение, минахме по най-трудния път. Обаче първо беше четенето, запознаването и така нататък. Това е трудният път. По лесния път или по лесния път е онзи, за който Църквата би могла да помогне чрез своята пастирска дейност, мисионерство чрез проповедта. Проповед със съзидателност и любов, не с размахан пръст.

- Съответства ли на научното знание едно наложило се през вековете схващане - че Европа е люлката на цивилизацията, защото и възприела християнството - с две думи Европа е цивилизована, защото е християнска?

- Нека да го кажем коректно - европейската цивилизация е в основата си християнска, а Европа векове наред беше моделът за цивилизация. С позитивен знак. Ние имаме такъв един навик в своето историческо говорене да казваме - Античността, Древна Елада. Ако погледнете светогледните принципи, които ние като европейци изповядваме, те нямат общо с тези, които древните гърци изповядват, но имат много нещо общо с онова, което ни учи християнството.

Има такова нещо като съвест, има такова нещо като Образ Божий, като личност и така нататък. Идеята за времето - как тече времето - няма нищо общо с античната идея за време, но има общо с християнската. Дори да вземем най-закоравелия атеист, в главата му работят тези светогледни механизми, той живее чрез тях и няма чрез какво друго да живее.

И по тази причина твърдим, че да, в основата на европейската цивилизация, дори в модерни и постмодерни времена, тя в своя генезис и в своето ядро е християнска. Вдъхновена е от християнството, ползваща е християнското гледане към света и човека. И много се надявам да не стане друга, защото в момента, в който стане, не просто Европа ще е сложена на мишената, но боя се и човечеството.

* Проф. Каприев е преподавател по философия на Средновековието и Ренесанса в СУ "Св. Климент Охридски", с научни интереси в историята на византийската и латинската традиция, историята и философията на изкуствата. Основател заедно с други професори на българската школа по философска медиевистика. Автор на десетки научни трудове, гост-професор и лектор в дузина европейски университети, преводач от старогръцки, латински, немски и руски.

Източник:dnevnik.bg

 

 

 

 

Още от Култура и общество

Коментари

  • рукола Z

    16 Март 2024 16:09ч.

    Дядо спаси България от джендърята,дядо не затвори църквите по време на великата измама "ковиемнайсе", нищо, че и БОКО ходи да го моли да затвори. Три пъти показа пътя на американските пратеници, кой ли не му пратиха да го увещава... дядото излезе бетон, даже когато шишанката направи номера с руската църква, дядото пак устоя без много шум, докато не отиде на профилактичен преглед!!! 😔

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Разколът беше приключен от Симеон Сакскобургготски... Аз не укорявам това действие"

    16 Март 2024 18:39ч.

    То остана да го укоряваш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • При цялото ми уважение

    16 Март 2024 18:51ч.

    към ерудицията на Г. Каприев не разбирам основанията да се твърди, че ценностите, които като европейци изповядваме, нямат нищо общо с тези на древните гърци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • не просто ерудиран, той е специалист !

    17 Март 2024 0:03ч.

    Ти да не мислиш, че древният грък е мислил като теб през ХХI век ?! Древният грък го познаваш само на книга чрез Платон, Сократ, Епикур, Аристотел ... Всички древногръцки мислители са били много богати и са имали роби- нищо общо с християнството ! Всички са черпили знание от мъдростта на Египет и там са отивали на посвещение. Професорът Каприев е абсолютно прав, защото съвременният човек мисли времето според момента на Възкресението Христово, момента на приобщаването на човека към Небесния Йерусалим. От тогава времето за съвременния човек се дели на преди и след Христа. Преди Христа е митичното време, онова на Омир, което само можеш да си представяш на картинка.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • логото

    17 Март 2024 9:32ч.

    Да не вземе да излезе, че заслуга на християнството (в политико-свещенически аспект) е въвеждането на линейното, прогресистко и профанно време... Споделете накратко в какво виждате свръхценността на християнското разбиране за време. Не е ли алиенация на съществото от себе си това пребиваване в масово време, особено с подемането на имперски ориентираната класика от елинизма насетне?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ходил

    17 Март 2024 9:34ч.

    ли си някога в Гърция?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Няма аргументи

    16 Март 2024 19:13ч.

    "Никакви аргументи. Няма статии, хаш-индекс клонящ към нула.... Откъде изобщо намира самочувствие да се изказва публично?"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Идиотите оценяват хуманитарните с наукометри, наукокилограми, науколитри и прочее простотии

    17 Март 2024 11:26ч.

    Разбирачите оценяват Смисъл и Приноси. Професор Каприев е високо ценен по целия свят като един от малкото истински специалисти по византийска философия. А ти ходи се полей с някоя сапунена пяна на ака-Демков и с някой и друг хиршов индекс и се успокой.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • присъединявам се към казаното

    17 Март 2024 11:54ч.

    Не знам това с индекса на Хирш за Каприев ли е писано, но онзи, който го е писал, направо е смешен. Според мен веднага трябва да се промени ЗРАС и да се премахнат тия неакадемични стандарти, свързани с ксоличественото точкуване на академичен продукт. Защото това е някакъв абсурд спрямо творческата дейност в науката и преподаването и опит за реванш на разни некадърни администратори, които не са помирисвали оригинална мисъл и дейност през живота си. ЗРАС, в този си корпоративно-клиентелистки вид, е срам за академичното съсловие!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Плато Денков

    18 Март 2024 7:12ч.

    Всичко с с индекс под 45 е неЧовек и няма право да се изказва публично.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Истинския християнин има само риза

    16 Март 2024 19:35ч.

    А "богозбраните" бая.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Проф. Каприев е прав:

    17 Март 2024 11:13ч.

    Времето на митологията е циклично време, още повече че за онези хора Златният век, времето, когато боговете са живели между хората и хората са били добри, е в далечното минало. Християнството мисли времето като сотериологично и есхатологично, насочено напред, към Края на дните и Спасението на душите на праведните. В този смисъл Библията е единен текст - започва с началото на историческото време ("Генезис"), Сътворението на света, и завършва с края му ("Откровение Йоаново"), Апокалипсисът.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Професор Каприев е прав:

    17 Март 2024 11:19ч.

    Макар да сме стъпили на Сократ, Платон, Аристотел, Омир и пр., мисленето за света на древния грък е съвършено различно от нашето - можете ли например да си представите как боговете присъстват в ежедневието ви, чувате гласовете им, говорят ви, явяват ви се, месят се непрекъснато в делата ви, пряко ви наказват. Ако съвременен човек твърди нещо подобно за себе си, ще се озове в психиатрията. Християнският бог е нещо съвсем различно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Евангелист Иоан и реликвата от Влахерна

    17 Март 2024 12:08ч.

    Кому е необходим обаче тоя псевдовопъл за единна и неделима история? Съмнявам се, че Христос с думи и дела ни е завещавал нещо подобно. Профанното време е реабилитация на гласовете отдолу нагоре. То е необходимо, ала само като функция на историческия разказ. Но съдбата чрез този разказ не е само количествена и физическа, но и качествена, метафизическа, и изправена пред съдната способност откъм избрания единороден Син Божий. Затова и есхатологизмът е белег именно за "съкращаване на времената" чрез напрегнато измолване откъм избраните, а не гола надежда за отчуждаемо "спасение на душите" в края на времената на едно по същество безотносително схващано "глобално-историческо" време.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Кому е необходим обаче тоя псевдовопъл за единна и неделима история"

    17 Март 2024 12:49ч.

    В смисъл че попостмодерному трябва да разпарцалосаме "големия разказ" така, че парцалите да скрият цялостната картинка? Тоест да се правим, че от дърветата не виждаме гората, понеже постучЕните така правят постнАуката си в името на грантове и кариери? Е, плодовете на тези пост- вече ги берем - отровна гнилост.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • говорим си за времето като неотчуждаемо от разбиращата интенция на преживяващия или наблюдателя (както обичат да го представят физиците от постнекласиката)

    17 Март 2024 13:14ч.

    Деструкцията е задължителен елемент от всяка рефлексивна операция. Историческият генезис не е самоценен, самоценна (доколкото е екзистенциално конкретна) е генеалогията съобразно формата, в която се намества историческото съдържание. Защото цялостната картинка е удържима откъм формата на оцелостяване, която (контра)интерпретативно сублимира лошите отчуждаващи ефекти на времето - няма как да я откриеш следвайки само генезиса на съдържанието. Гледането на гората не отменя дърветата, както и обратното - съотношението към тях е изразимо категориално именно като това между форма и съдържание, а също цяло и част. Що се отнася до поста, той не означава само "след" нещо си, но означава редуцируемост на значението до знака, както и буквално пост като предпазване от преяждане със същности, които се предпоставят като удостоверими постнагледно, което нарушава принципа на стерилизация на научната процедура в критически план.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Що се отнася до поста, той..."

    17 Март 2024 13:34ч.

    Е идеология на късния капитализъм*, ни повече, ни по-малко. *"Късен капитализъм" е евфемизъм.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вася Илиева

    17 Март 2024 11:14ч.

    Вярно и чудесно! Навременно! Поздравления, 'Гласове', и за интервюто, и за публикацията му.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ванката И.

    17 Март 2024 11:17ч.

    Не съм съгласна с внушенията в статията. В месеците, когато НАТО бомбардираше православни храмове в Сърбия и избиваше православни християни, БПЦ мълчеше (друг беше патриархът тогава, но това не променя нещата). По времето на ковидистерията нито патриархът, нито друго духовно лице, не се обърна към нацията, да изкаже думи за спокойствие и убеденост, че българският народ ще се справи и с това изпитание, през 32-те години преход, когато мафията в лицето на всички правителства разграби националното богатство, нито патриархът, нито друго духовно лице, не взеха отношение и не изразиха загриженост за нищетата на българите, за сринатите културни ценности и морал, за обогатяването на шепата крадци. Какво направи БПЦ и в частност патриархът, за да спре разгрома на официалната украинска православна църква, защо одобри създаването на нещо подобие на секта в Украйна? Защо не се възмути от унищожаването на храмове, манастири, църкви, от разграбването на църковното имущество, от убийствата на православни свещеници в тази страна? Това ли е "божията Любов", "светлата божия духовност"?! Дали тези изконни християнски понятия ги изповядва БПЦ? Правилно написа В. Томова, че БПЦ нищо не направи да подобри положението на българския народ, не се доближи до миряните, не изказа съчувствие, състрадание, милост и успокоение към обеднелите сънародници. Естествено възниква въпросът - нужна ли е въобще БПЦ на обществото?! Защото нейната роля се свежда само до одобряване престъпленията на мафиотите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Правилно написа В. Томова, че БПЦ нищо не направи да подобри положението на българския народ, не ..."

    17 Март 2024 12:42ч.

    Неправилно написа В. Томова. Защото 1. В. Томова явно бърка Светата православна църква с благотворително дружество, армия на спасението и гражданска отбрана, тоест хабер си няма от същността и мисията й; 2. В. Томова умишлено забравя решаващата намеса на Светата ни православна църква по Истанбулската конвенция, ювеналната юстиция, Охридската епископия, непризнаването на т.нар. украинска църква, дипломатичното тихо решаване на въпроса с Руската църква в София. И четвърто, но не последно: как изобщо Ви хрумна, бе госпожа, да съизмерване професор Каприев с ВъТомова?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "По времето на ковидистерията нито патриархът, нито друго духовно лице, не се обърна към нацията, да изкаже думи за спокойствие"

    17 Март 2024 12:53ч.

    Вратите на храмовете останаха отворени през всичкото време, включително на Великден - за разлика от Гърция примерно, комуто е трябвала подкрепа и успокоение, винаги е имал достъп до храма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ДОКТОР КИРИЛОВА

    18 Март 2024 12:39ч.

    По време на "така наречената" от някои дебили пандемия,отнела ХИЛЯДИ животи, Негово Светейшество, светла му памет, посети ЛИЧНО болницата, в която работя! ДВА ПЪТИ. Лично. В пандемията. Въпреки съветите на много лекари, че това е опасно- предвид деликатното му здраве. Този човек намери начин да е с нас. До нас. Макар и за кратко. Достатъчно беше! Напълно достатъчно! За много от нас- за мен със сигурност!- това имаше критично важно значение. Почувствах подкрепа. Опора. Рамо, на което мога да се опра в битката, която тогава всички водехме. И която тогава още беше с неясен край. Абсолютно убедена съм, че това, че Негово Светейшество намери начин да се погрижи за нас, ме спаси от полудяване. Даде ми сили. Престанете да се упражнявате на гърба на един покойник!!! Имайте грях от Бога и срам от паметта му!!! Бог да го прости. Винаги ще го нося в сърцето си. Винаги.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • paris

    20 Март 2024 13:15ч.

    Факт е, че Нотр Дам в Париж ще бъде възстановена след пожара напълно до края на годината. Тази мисия събра майстори от цял свят, дори от Америка, които пазят средновековните традиции в изграждането на храмовете. Едно огромно дело с любов към Бога на всички участници в него. Доказателство, че европейската цивилизация е в основата си християнска, както казва Георги Каприев. Никой не се опитва да възстановява древногръцките храмове, в които даже обикновеният човек е нямал достъп.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи