Родословието на Христос

Родословието на Христос

Автор: Митрополит Антоний Сурожски (Блум), Рождество 1987 година

Следвайте "Гласове" в Телеграм

Всяка година в навечерието на Рождество Христово ние препрочитаме родословието на Христос от Евангелието по Матей. Винаги съм се питал защо, защо трябва да четем всички тези имена, които нямат почти никакво значение за нас. Впоследствие обаче започнах да схващам техния смисъл.

От една страна, това е родът, към който Господ Иисус Христос принадлежи в Своето човечество. Тези хора са Негови сродници и това би трябвало да е достатъчна причина техните имена да ни вълнуват дълбоко. Христос е от тяхната кръв, Той е от тяхното семейство. Всеки от тях, мислейки за Божията Майка, би могъл да каже: "Тя е наше дете", а за Христос: "Той също е наше дете, въпреки че Той е нашият Бог, нашият Спасител, Вечно-Пребиваващият сред нас." Наред с това, някои от тези имена наистина се открояват: имена на Светци, на герои на духа и имена на грешници.

От светците измежду тях можем да разберем какво означава да вярваш; не просто да притежаваш някаква убеденост, светоглед, който съвпада, доколкото това въобще е възможно, с този на Бога, а истинска вяра, пълно доверие в Бог, безгранична вярност към Него, готовност да отдадеш живота си за Неговата кауза, така както е разкрита тя в Откровението. Например помислете за Авраам, чиято вяра беше изпитана до краен предел. Колко е трудно за всеки от нас да даде на Бог нещо свое: а от Авраам е било поискано да принесе в жертва собствения си син. И той не загуби доверие в Бог. А Исаак? Той отдаде себе си без каквато и да е съпротива, подчинявайки се на волята на своя баща, а чрез това – и на волята Божия.

Можем да си спомним борбата на Яков с Ангела в тъмата – нима и на нас понякога не ни се налага да се борим за нашата вяра, за нашия интегритет, за нашата вярност; борим се в тъмата на нощта, в мрака на съмнението, в мрака, който на моменти ни обгръща от всички страни.

Но ние бихме могли да се поучим немалко и от онези, които остават в свещената история като грешници. Те са били слаби и тяхната немощ ги е победила, не са намерили сили да се противопоставят на подтиците на техните тела и души, на бурята от страсти, която бушува в човешкото сърце. И въпреки това – въпреки това, те са вярвали страстно в Бог. Един от тях е Давид, който възкликва в своите псалми: "От бездната викам към Тебе...". От бездната на отчаянието и срама, на падението и отчуждението от Твореца; той зове Бог от глъбините на своето сърце. Не се крие от Него, не бяга от Него, напротив, търси Го – за да излее пред Него в плач своето отчаяние. Има и други подобни ярки образи, като например блудницата Рахаб.

Дали и ние, в най-мрачните мигове на нашия живот, когато сме обгърнати от мрака, който е вътре в нас, дали и ние сме способни да изречем: "Към тебе викам, Господи! Да – аз съм в мрак, но Ти си мой Бог, Който създаде светлината и мрака; Ти пребиваваш както в светлината, тъй и в мрака; Ти си в смъртта, както и в живота; Ти си в ада, както и в Небесното Царство; където и да се намирам, винаги мога да извикам към Тебе."

Има и още едно нещо, върху което бих желал да се замислите. За нас тези хора са просто имена – за неколцина от тях знаем по нещо от Библията, а другите са ни напълно неизвестни. Но всички те са били цялостни човешки личности, мъже и жени като нас, с всички наши слабости и надежди, с нашите колебания и променливи желания, с нашия копнеж за любов, който, въпреки че често бива помрачаван, продължава да свети и да ни изгаря през целия ни живот. Те са напълно реални и, когато четем техните имена, си казваме: "Да, аз не те познавам, но ти си член на семейството на Господ, ти си човешко същество като мен, през всички вътрешни и външни превратности в твоя живот ти си Му принадлежал." И ние бихме могли да се опитаме в реалността на нашия земен живот, независимо дали сме силни или слаби, всякога да бъдем Божии, да Му принадлежим.

Така че нека да се замислим върху родословието на Христос, нека следващия път, когато го чуем, да блесне искра в очите и сърцата ни; но това би било възможно, само доколкото Христос е реален за нас. Единствено в Него и чрез Него сме в състояние да познаем всички тях – реални, живи, наши сродници и сродници на Господ.

Амин.

Източник: pravoslavieto.com

 

 

 

Коментари

  • Родословието

    24 Дек 2022 13:58ч.

    Доколкото знам, истинската рожденна дата на Исус е 11 септември. Да се празнува Рожденството на 25 декември е по-скоро политическо решение на император Константин, който е искал да засенчи езическите празници.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Родословието

    24 Дек 2022 14:00ч.

    *рождена

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ???

    24 Дек 2022 15:58ч.

    Ако е роден на 11 септември, това значи, че е роден от отечената по григориански глава на Йоан Кръстител . Това пък значи, че е роден и от отсечените глави на кулите близнаци. Това обяснява и защо е направено едно прочество. А това значи, че родословното дърво на Исус вече е друго, защото е роден отново. Това пък обяснява лудостта на звяра, който е в последната си агония.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Родословието

    24 Дек 2022 17:21ч.

    Кога е роден, според теб? Пролетта ли? 11 септември е дата, която е избрана умишлено за Кулите близнаци. Същото важи за датата, която сценаристите на Матрицата избират като рождена дата на Нео - Избраният. 11 септември

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Датата 25 декември е взета назаем от бог Митра, за който се разказва подобна на Иисусовата история

    24 Дек 2022 18:04ч.

    Митра е популярен сред легионерите. Умишлено е търсено подобие на историите. Ясно е, че християнството би се наложило много по-лесно ако армията гледа благосклонно на това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Родословието

    24 Дек 2022 18:12ч.

    Уф, по-нагоре съм обяснила защо е взета датата 25 декември, но кой да чете. Изобщо не е имало цел подобие. Изобщо!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Родословието

    24 Дек 2022 13:59ч.

    Моля, напишете повече за разликите в 2-те родословия на Исус в писанието и на какво се дължат. Юлий Африкан пише за това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Рошко Прошков

    24 Дек 2022 14:10ч.

    Няма кръвни линии, ни елини, ни скити, ни обрязани и необразяни в тая работа. Който не се издигне над кръвното и наследственото, не може дори да се доближи до разбиране на Христос. Но благодарим на Дачков за старозаветния примитивен окултизъм.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи