В статията се твърди, че тези обители са останали лоялни към патриарх Вартоломей и след издаването на томоса за автокефалия, с изключение на „Филофей“ и „Каракал“.
Изданието твърди, че има неточност в съобщението на ПЦУ, тъй като манастирът „Есфигмен“ е скъсал отношенията си с Фенера и делегацията е могла да посети само обителта „Нов Есфигмен“.
Изданието твърди, че във „Филомей“ и „Каракал“ делегацията на „новата църква“ е проникнала, смесвайки се с миряните. Като видели хора в свещенически одежди, атонските монаси решили да проверят от коя църква са. Като узнали, че става дума за ПЦУ, ги предупредили, че не могат да останат на службата, нито да правят записки за поменаване.
При това положение делегацията на „новата църква“ напуснала манастирите. Представителите на ПЦУ дори били помолени да не се снимат, за да не дискредитират обителта.
„Новата църква“ на Украйна бе сформирана миналия декември на „обединителен събор“. Глава на новата структура стана Епифаний Думенко. Въпреки издадения от константинополския патриарх Вартоломей томос за автокефалия, „световното православие“ не признава „новата църква“.
Украинската православна църква (УПЦ) начело с митрополит Онуфри отказа да участва в „обединителния събор“.
Руската православна църква нарече каноничното значение на събора нищожно, автокефалията – измислица, а деня на подписване на томоса – трагичен в историята на световното православие.
Няколко месеца по-късно Филарет обяви наличието на „разкол“ в „новата църква“ и обвини Епифаний в нарушаване на споразумението. Филарет смята, че глава на църквата трябвало да стане той и се оплака, че Епифаний даже не го търсел за съвет. Освен това Филарет разкритикува томоса – по думите му поставя ПЦУ в зависимост от Константинопол. Свиканият от разколниците на Филарет „поместен събор“ реши, че томосът не съответства на статуса на автокефалните църкви.
От „новата църква“ твърдят, че няма никакъв „разкол“, а решенията на „събора“, свикан от Филарет, няма да имат никакви последици.
Източник: mpsh.ru