HARMONIA MUNDI, 1996
+ Моцарт: „Кирие” К.341
Рубенс, Маркерт, Бостридж, Мюлер-Брахман; „Ла Шапел Роял”, „Колегуим Вокале”, Оркестър на Шанз-Елизе, Филип Херевег
Изпълнението на Херевег е невероятно интензивно. Трудно е да се повярва, че това е „автентична” интерпретация (с инструменти от епохата) – с такава плътност звучи оркестърът на Шанз-Елизе. Хористите на „Ла Шапел Роял” и „Колегуим Вокале” Гент правят чудеса, а младите солисти са невероятно изразителни. Координацията на тези разнородни музикални сили е изумителна – не е за вярване, че звукозаписът е осъществен по време на концерт. Херевег просто е сътворил едно чудо и ако Реквиемът трябва да бъде представен във фонотеката ви от едно изпълнение, настойчиво ви съветвам да изберете това. Чуйте го:
Купете го: http://www.amazon.co.uk/Mozart-Requiem-Mass-K626-Kyrie/dp/B0000007BI/
PHILIPS, 1986
+ Моцарт: „Кирие” К.341
Бони, фон Отер, Блошвиц, Уайт; Хор „Монтеверди”, Английски барокови солисти, сър Джон Елиът Гардинър
Почитателите на Гардинър (а и не само те) могат спокойно да се доверят на неговата строга и уравновесена трактовка. Прозрачният звук на този английски камерен оркестър е изключително подходящ, а пеенето на хор „Монтеверди” – еталонно. За общото впечатление допринасят и квартетът от отлични солисти (Барбара Бони е страхотна), и прекрасният звукозапис. Чуйте го:
Купете: http://www.amazon.co.uk/Mozart-Requiem-Kyrie-D-minor/dp/B0000040YU/
PHILIPS Philips 50, 1985
Прайс, Шмид, Араиса, Адам; Хор на радио Лайпциг, Щатскапеле Дрезден, Петер Шрайер
Изпълнението, дирижирано от Петер Шрайер, е сред най-великите, записвани някога и мястото му в юбилейната серия Philips 50 е повече от заслужено. Прочутият тенор доказва, че е и талантлив диригент, изграждайки една драматична и завладяваща версия на Реквиема, благодарение, разбира се, на хора и оркестъра, които са сред най-добрите в света. Огромен е и приносът на солистите, сред които Маргарет Прайс особено се откроява. Чуйте го:
Купете: http://www.amazon.co.uk/Mozart-Requiem-Coronation-Verum-Corpus/dp/B00005IB5E/
PHILIPS, 1990
Макнейр, Уоткинсън, Араиса, Лойд; Хор и оркестър на Академията „Свети Мартин”, сър Невил Маринър
За разлика от редица други записи на хорални произведения тук хорът на Академията е наистина великолепен и допринася решително за неизгладимото впечатление, което това изпълнение оставя. Пеенето на солистите също е забележително, а за чудесния звук на оркестъра, дирижиран от Маринър, вече многократно съм се произнасял. Настойчива препоръка въпреки пълната цена и липсата на допълнения. Чуйте го:
Купете: http://www.amazon.co.uk/Mozart-Requiem-K-626-Wolfgang-Amadeus/dp/B000004137/
DG Karajan Gold, 1986
Томова-Синтова, Мюлер-Молинари, Кол, Бурчуладзе; Хор на Виенското певческо дружество, Виенска филхармония, Херберт фон Караян
Караян е записвал прочутия Реквием три пъти и всеки от тези записи заслужава внимание. Последната версия обаче остава ненадмината както по отношение на формалното майсторство, така и като цялостно емоционално въздействие. Това изпълнение предизвиква трудно описуемо естетическо и духовно преживяване, което почитателите на маестрото не бива да пропускат. Разбира се, съветвам ви да си набавите и другите две версии на Караян. Чуйте тази късна версия:
Купете: http://www.amazon.co.uk/Mozart-Requiem-Anna-Tomowa-Sintow/dp/B000001GK8/