DG ARCHIV Galleria, 1964–1968, 2CD
+ Бах: Концерти BWV 1055 и 1060
Мюнхенски оркестър „Бах”, Карл Рихтер
В момента каталозите на големите звукозаписни компании предлагат наистина зашеметяващо изобилие от музика на Бах, включително и на Бранденбургските концерти. Преди обаче да се хвърлите на свой риск в това море от интерпретации, съветвам ви да чуете Карл Рихтер – мюнхенския диригент и органист, чието име е неотделимо от това на Бах в следвоенната история на звукозаписа. Нека не ви обезсърчава възрастта на предлагания запис – ще се изненадате приятно от пълнокръвното и прецизно звучене на Мюнхенския Бахов оркестър. Чуйте го:
Купете: http://www.amazon.co.uk/Bach-Brandenburg-Concertos-Johann-Sebastian/dp/B000060O58/
PHILIPS Duo, 1980, 2CD
+ Бах: Концерт за две цигулки и оркестър; Концерт за два клавесина и оркестър
Академия „Свети Мартин”, сър Невил Маринър
Забележителен комплект, в който щедро са преиздадени не само Бранденбургските концерти, но и още два от най-популярните концерти на Бах. Звученето на Академията е ярко и въздействащо, а солистите са истинско съзвездие от знаменитости: Шеринг, Рампал, Холигер, Кремер. Една гореща препоръка! Чуйте Шеринг:
Купете: http://www.amazon.co.uk/Bach-Academy-St-Martin-Fields/dp/B00005LKEJ/
DG, 1964, 2CD
„Концентус Музикус” Виена, Николаус Арнонкур
Този запис с право може да се смята за начало на „автентичното” движение в музиката. В края на 50-те години на миналия век Арнонкур основава своя оркестър „Концентус Музикус”, съставен от музиканти, вдъхновени от идеята, че бароковата музика трябва да бъде изпълнявана на автентични инструменти от епохата. Появата на Бранденбургските концерти на музикалния пазар през 1964 г. предизвиква истинска сензация и поражда нестихващия и до днес огромен интерес към изпълнения на инструменти от епохата. Почитателите на автентичното звучене със сигурност ще бъдат заинтригувани от това приятно преиздаване на любимия им запис и на DVD. Чуйте Петия концерт:
Купете на DVD: http://www.amazon.de/Bach-Johann-Sebastian-Brandenburgische-Konzerte/dp/B001DNQSIG/
SONY Seon, 1977, 2CD
Сигизвалд Куйкен (цигулка и виола), Луси ван Даен (цигулка и виола), Анер Билсма (виолончело), Виланд Куйкен (виолончело, виола да гамба), Антони Уудроу (цигулка), Клод Рипа (тромпет), Франс Брюген (флейта), Пол Домбрехт (обой), Боб ван Асперен (клавесин); диригент: Густав Леонхард
Още една изключителна интерпретация с инструменти от епохата. Густав Леонхард е обединил в малък оркестър истинско съзвездие от солисти, които създават неповторимо звучене. За разлика от Арнонкур темпата са умерени, по-скоро бавни, което ми се струва в пълно съответствие с духа на тази музика. В добре оформената книжка ще откриете интересни мисли на самия Густав Леонхард относно стремежа към автентично изпълнение на бароковата музика: „Aко една интерпретация е убедителна, то тя е и автентична. Ако автентичността е самоцелна, не е възможно е да се постигне убедителност. Затова се надявам този запис да не бъде определян като „автентичен” само заради инструментите, които са използвани. Много по-съществена е артистичността...”. Чуйте Петия:
Купете на винил (плоча): http://www.amazon.de/Bach-Brandenburgische-Konzerte-Schallplatte-Box-Set/dp/B0046GCTTO/
DECCA Double, 1968, 2CD
Английски камерен оркестър, Бенджамин Бритън
Увлечението на Бритън по музиката на Бах е дало разнообразни плодове – както композиции (трите сюити за соло виолончело), така и интерпретаторски експерименти с наистина оригинални постижения. Тези Бранденбургски концерти не приличат на нищо бароково, което сме чули досега. Чудото е в това, че макар барокът да е трудно откриваем, Бах присъства с пълна сила в тази причудлива интерпретация. Чуйте интерпретацията на Бритън:
Купете: http://www.amazon.co.uk/Bach-Brandenburg-Concertos-Johann-Sebastian/dp/B00000425M/