Борислав Сандов призна, че е бил три пъти в хижа "Петрохан": Нищо смущаващо не съм виждал

Борислав Сандов призна, че е бил три пъти в хижа "Петрохан": Нищо смущаващо не съм виждал

Нищо смущаващо не съм виждал, каза пред БНТ бившият вицепремиер и министър на околната среда и водите Борислав Сандов, който призна, че е бил в хижа "Петрохан" три пъти. 
 В предаването "Денят започва" на БНТ той категорично заяви, че не е дарявал пари на организацията, ръководена от Ивайло Калушев.

„Нямам предявено обвинение и би било нелепо, ако имам такова. Единственото, което мога да кажа е, че още през 2022 г. през лятото съм давал обяснения на ДАНС във връзка с рамковото споразумение за партньорство с „Национална агенция за контрол на защитените територии“ (НАКЗТ)“, каза още Борислав Сандов за шесторното убийство „Петрохан-Околчица“. Сандов беше част от правителството на Кирил Петков в периода декември 2021 г. - август 2022 г. Коментарът му идва ден след като временният шеф на ДАНС обяви, че към момента има активно наказателно производство срещу длъжностни лица и лице, заемащо висша публична длъжност относно дейността на неправителствената организация, свързана с Ивайло Калушев. Борислав Сандов съобщи, че е посещавал три пъти хижа "Петрохан" в периода 2022-2024 г.  На въпрос как е бил допускан в хижата, след като по принцип външни лица не са имали достъп до мястото, той каза, че "там не се запазва нощувка. Обадил съм се, че се качвам, ще дойда да пия чай." При тези частни посещения Сандов е видял и момчето, което е една от жертвите в случая. "Веднъж съм виждал там момчето от видеото. Мислех, че е син на Ивайло Калушев", каза той и допълни, че не е коментирал това с Ивайло Калушев. "Пили сме чай на верандата и сме коментирали политически теми и теми, свързани с околната среда", каза той.

"Нямам предявено обвинение и било нелепо, ако по някакъв начин се опитат...
БНТ: А проверка:
- Не, не. Единственото, което мога да кажа е, че през лятото на 2022 г. съм давал обяснения пред ДАНС по сигнал във връзка именно с това рамково споразумение за партньорство."

Според Сандов се измества криминалният фокус на случая и се политизира: "Виждам, че се измества въпросът заради несправянето с чисто криминалната част на случая, се опитва още от началото да се политизира темата, нищо чудно да се опитат и по подобен начин да ме атакуват мен. Аз не знам защо е тази зверска атака от най-различни публични лица, включително председатели на партии, парламентарно представени, та даже и част от правителството. Като Слави Трифонов, който ме атакува с абсолютно неверни твърдения, но явно, че се опитва да се измести целия случай към чисто политизиране. И това, разбира се, има контекст, предстоят избори, назначава се служебно правителство."

Борислав Сандов отрече твърдения на министъра на околната среда и водите в оставка Манол Генов, че сключеното споразумение с НПО-то на Петрохан е незаконно: "Не е незаконно. Има достатъчно основания и в Закона за околната среда, че и в Конституцията, да се поощрява гражданското общество и да се търси начин за взаимодействие с органите на изпълнителната власт. Това е нещо подобно, първо не е разрешително, второ не е договор. То е все едно, че ние с представител на тази организация сме в студиото и си казваме пред обществеността - нека да работим заедно за опазване на околната среда. Това е тежестта на споразумението, разбирате ли. То не създава правомощия, не вменява задължения, не изземва функции на държавата, въпреки че по закон това е възможно и се случва от други институции. Това, което казва споразумението е, че МОСВ и НАКЗТ взаимно ще си сътрудничат и подпомагат в извършването на дейности, насочени към опазването на околната среда и повишаване на обществената информираност относно режимите на защитените зони чрез предоставяне на експертна, консултантска, техническа и друга помощ и обучение, както и при упражняване на мониторинг и контрол. Но напрактика не създава някакви изрични права."

Сандов подчерта, че проверките на "Националната агенция за контрол на защитените територии" не са установили нередност: "Всички извършени проверки, включително към МОСВ, имат заключения, че то не е нарушило закона и не е извършило дейности, които са изконно държавни."

Бившият екоминистър отрече да е познавал представители на НПО-то преди сключването на споразумението и да са му ги препоръчали. "Твърденията на г-н Генов, че то било нещо извън администрацията, не е вярно. То не изисква съгласувателни процедури", каза Сандов. Той коментира репликата на Генов, че представители на НПО-то са влизали въоръжени в екоминистерството: "Това е невъзможно. Забранено е, със сигурност не се е случвало."

Сандов призна, че е посещавал няколко пъти хижата и че е пил чай на верандата с Ивайло Калушев, но "нямали приятелски отношения". "Веднъж съм посетил хижата през 2022 г., за да се уверя, че няма фиктивна работа и че те наистина разполагат с техниката, за която са ми показвали снимки и че наистина базата е в състояние, в което те могат да живеят там и буквално да извършват този тип дейности. Видях техника, свързана с тези гмуркания може би, защото видях множество кислородни бутилки, видях техника, която е джип, който е високопроходим", обясни той.

Сандов отрече да е виждал деца там: "Посещавал съм хижата още два пъти, еднодневно, семейно, в най-топлите горещите дни в страната, когато сме се опитвали да се измъкнем от тези жеги и отново закратко.

БНТ: На почивка, така ли?

- През лятото на 2023 г. веднъж и 2024 г. В най-топлите дни, ако проверите, ще разберете кога е било точно.

БНТ: Но вие сте имали достъп до това място, докато други хора не са имали. Как запазихте нощувка?

- Не, не, вижте, вижте, чакайте, чакайте. Там не се запазва нощувка. Аз съм се обадил, че се качвам и ще се радвам да се видим да пием чай и така нататък. Не е имало възпрепятстване на това да стигна до мястото, но това са ни отношенията , не сме имали някакви задълбочени отношения с тези хора, което по някакъв начин да предполага, че сме били в приятелски отношения, не сме били колеги, не сме участвали в една и същата организация. Имали сме едно единствено общо действие и то беше с много други хора, известни личности в България, когато ДПС, тогава нямаше още "Ново начало", се опита да прокара една поправка в Закона за горите, тогава инициирахме голям апел, в който се включиха и те. Аз споменах, че съм виждал Ивайло Иванов, една от жертвите, въобще трябваше да започна с повторно отново изказване към съболезнования. Мисля, че омерзяването, което се случва, особено към роднините, към хората, които са им близки, е непристойно, особено когато това идва от органи на държавна власт с изтекъл срок."

Според думите на Сандов представител на организацията или цялото НПО си е сътрудничело с ДАНС.

"Самото НПО няма нищо установено като нередност.

БНТ: А за хората?

- Също те са с чисто криминално минало всичките. И това, което вчера стана ясно, е, че вероятно, най-вероятно, един или двама от тях или цялата организация е сътрудничала с ДАНС. 
Ако са били разследвани, това се казва в открито заседание. Ако директорът на ДАНС с изтекъл мандат, каже трябва да закрием заседанието, и след това депутати казват, той не отговори и в закрито заседание, това означава само едно нещо. А иначе за съмненията, които се сервират от версиите на правоохранителните органи, цялото общество е потресено, защото те се разминават и това просто затвърждава ниското доверие към тези институции."

"Ние не сме поддържали близки отношения. Пак ви казвам. Спорадично сме се чували, когато се е случило това. Миналата година даже не сме си чували."

Сандов подчерта, че не е забелязал нищо смущаващо в поведението на представители на НПО-то:

"Нищо смущаващо не е имало в поведението. Но за сектантство, за паравоенно, за онази дума с "п", която дори не искам да споменавам в националният ефир сутрин рано, никакви индикации... Веднъж съм виждал там може би една от тези жертви, момчето което е, защото наподобява от видеото, от онези видеа, които се пуснаха, наподобяваше точно това момче. Признавам, мислех, че е син на Иво Калушев. Ние не сме комуникирали. Разбирате ли? Ние сме пили чай на верандата и сме коментирали общополитически теми. Или теми, свързани с гората, какво се случва с биоразнообразието. Коментирахме възможността за обявяване на нова защитена територия там. Това са темите, които сме обсъждали. И аз мисля, че тези хора работиха в тази посока. Наистина не мога да повярвам за всички онези неща, с които се опитват да ги набедят. Дори още не са погребани тези хора. Толкова мръсотия се изсипа върху тях. При положение, че свидетелстват полицията за това, колко са си помагали, как са помагали. Виждаме как са спасявали хора. Омерзен се чувствам. Включително и в личен план, заради опита да се използва моето име по някакъв начин да се прехвърли тази институционална безотговорност или скриване на нещо там с политическа отговорност в този точно период към мен."

Той обясни, че е имало сигнал за сеч в труднодостъпната местност в района:  "Пред мен е подаван сигнал за сеч. В случая аз им подадох на тях сигнал, защото на път нагоре видях камион с дърва, аз пуснах сигнал, те пуснаха също. И знам от представители на РИОСВ - Монтана, че са подавали сигнали и по техни сигнали са установили нарушения. "

Бившият екоминистър отрече държавата да е финансирала НПО-то: "От министерството не е имало една стотинка, от държавния бюджет не е имало една стотинка към тях. Така, че аз за това в началото казах не виждам защо би могло по някакъв начин да бъде към мен повдигнато каквото и да е обвинение, от който е правоохранителен орган за един такъв тип споразумение. Който на всичкото отгоре, аз съм уточнил два месеца по-късно в отговор, отново публичен, че уточнявайки, давайки разяснение към самата организация, към обществото, че не създава никакви допълнителни права и че не изземва никакви държавни функции. "

По време на интервюто в ефир се включи Манол Генов: "Искам да кажа само, че източникът не е една жена каза, а жените са две. И са били в присъствието на този господин в министерството. Откъде господин Сандов казва, че е забранено или не? Аз не съм виждал в годините на входа на МОСВ табелка, че е забранено да се влиза с оръжие. "

Сандов отговори: "Не знам с какво помогна това включване на господин Генов. Дали една или две жени са го казали? Нека да дадат показания, където трябва. Но отново казвам, пред кабинета на министъра има представител на НСО. Попитайте по техните правила дали е допустимо те да пуснат някой с оръжие. Но това категорично не е вярно. Аз наистина не мога да разбера. Не знам кои са тези две жени, на които има толкова голямо доверие. Но категорично с оръжие не е влизано в моя кабинет. "

Сандов обясни, че се правят опити да се политизира темата. „Аз не знам защо е тази зверска атака срещу мен, като Слави Трифонов, който ме атакува с абсолютно неверни твърдения. Опитва се да се измести целият случай към политизиране. Има и контекст – предстоят предсрочни парламентарни избори и служебно правителство“, коментира бившият екоминистър. 

Той посочи, че всички проверки в МОСВ твърдят, че министерството не е нарушило закона по никакъв начин. 

„Никой не ми е препоръчвал НАКЗТ. На третата среща подписахме споразумение за опазване на околната среда и има печат. Представители на това НПО не са влизали въоръжени до мен. До министъра винаги има представител на НСО и не би допуснал да влезе някои на среща с мен и то въоръжен. Тези приказки са отново от типа на „една жена каза“, подчерта Сандов. 

Източник: БНТ

 

Коментари

  • Donald J. Trump

    12 Фев 2026 9:07ч.

    Разбира се, че не е! Всички извратености са нормални за хора като него.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • д-р Гилотен

    12 Фев 2026 9:49ч.

    Това се бях приготвил да напиша!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • битието определя съзнанието

    12 Фев 2026 11:27ч.

    Изнудвали са някого? Отвлекли са дете на някого? Изнасилили са дете на мафиот? Очаквали са плащане за компромат? Имам съмнения, че с тези дронове са пренасяли дрога или са я охранявали. Или трезорът на Бойко. Но в техният фейсбук се радват на 1,8 милиарда евро отпуснати за зелени политики и натура2000. Еко организации и НПО са били пречка за тунелът в Петрохан, който ще погълне милиарди и даден на частно лице като концесия. Сега последните дни се подписаха договори за концесии и приватизация на БДЖ, и вероятно какво ли не. Може за ЦРУ да са работили убитите, мака единият да обслужвал Росатом. Едва ли Безуханова би предоставила дронове на руски шпиони, по скоро на МОССАД. Може да са чакали да им платят милиони от зелената сделка, и са им платили с куршуми.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дело хайдутин

    12 Фев 2026 16:18ч.

    Как ще види когато скимти от кеф когато го опъват или опъва.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ППДБСС-ПъленПровал-ДемоничнаБългария-СодомитиСофия

    12 Фев 2026 9:10ч.

    Жълтопаветниците са проклятието за България! Психичноболни, содомити, педофили, зоофили, национални предатели, социални паразити, чуждопоклонници, масони, сектанти.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Що без свинец,

    12 Фев 2026 12:42ч.

    ял е ПИПЕЦ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • rusnak

    12 Фев 2026 9:12ч.

    Разбира се , че не е виждал нищо смущаващо, защото то се е случвало зад гърба му, докато са го плющяли педерасите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ЗИП

    12 Фев 2026 9:15ч.

    Жълтоклозетниците са утайката на българското общество.Абсолютното дъно! 😎

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Любо

    12 Фев 2026 9:39ч.

    Сигурен съм,че не лъже! За извратеняците-содомити,като тоя педал,няма “нищо смущаващо” в “духовно извисяване и пречистване,чрез сексуални практики” на малки момченца! Арест за тоя извратеняк,и на всички замесени! Денков,Проскто-Киро,Безуханова,Рашков,педала от OFF NEWS(също чест гост)…и всички съпричастни към тия извратеняци!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хм...

    12 Фев 2026 9:42ч.

    Пухкавия пеера@ не виждал нищо смущаващо! Тва не може да е държава...Този трябва да го съдят

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Donald J. Trump

    12 Фев 2026 11:45ч.

    Съдят?! Гюров може за министър пак да го предложи. Що пара може да се окраде и нови лами да се пръкнат.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тоя папуняк

    12 Фев 2026 9:50ч.

    Тоя папуняк прави нелогични твърдения. Хем бил длъжен бил да провери какви са били битовите условия в хижата, хем не влязъл и не разгледал помещенията и сам пил чай на терасата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • джо гладника

    12 Фев 2026 10:02ч.

    "да се поощрява гражданското общество" - проблемът на територията е, че именно такива, като това недоразумение, нему подобни и замесените в случая "петрохан" са си присвоили правото да се наричат гражданско общество. и още, че това се налага от брасълс и безропотно приема о туземната политическа класа.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петър

    12 Фев 2026 10:04ч.

    Какво се Случва???? Тези идиоти от Пп-ДБ какви ги говорят::::Това Педофилна партия ли е???

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пухчо

    12 Фев 2026 10:30ч.

    Ох, какъв ще си вървежен в затвора с мангустите...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • марадона

    12 Фев 2026 10:35ч.

    И тоя е пил мъжкото мляко на Калушев

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Милевски

    12 Фев 2026 10:44ч.

    Ами то след тези твой думи които ясно дефинират критерият ти за морал и умствени спосбности и смърта на 6 човека не е смущаващо нещо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • бх поддържа

    12 Фев 2026 10:55ч.

    дискретно огена.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нов Кмет

    12 Фев 2026 11:02ч.

    Сандов е пил чай директно от чурката на Калушев

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • MATA

    12 Фев 2026 11:02ч.

    Каква гнусна измет са всички ПеПерасти

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куно

    12 Фев 2026 11:22ч.

    Министър на ПП-ДБ обсъжда политически теми със смахнатия лама? Колко мило...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Този жалък ДеБил

    12 Фев 2026 13:12ч.

    Още ли е на свобода ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Диди

    12 Фев 2026 13:13ч.

    Смущаващото е, че в хижата няма достъп за туристи и обикновени, нормални хора. ЕДНИ извратеняци приватизирали хижа, построена от хората за хората, и си я препродават. БТС ДА СИ НАЦИОНАЛИЗИРА ВСИЧКИ ХИЖИ,

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Те БДЖ приватизират, хижите ли ще ги спрат

    12 Фев 2026 16:19ч.

    Окупирани сме, за дълго.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нищо смущаващо няма!

    12 Фев 2026 15:00ч.

    Някакви ги застрелват, хижата е подпалена, кучетата вързани си горят вътре. Арсенал като за партизански отряд, разни нещица за камари пари, незнайно откъде и за какво. Някакви непълнолетни на околосветски пътешествия с група стари меки китки и т.н. нищо смущаващо, те се шегуват само.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Всички на острова

    12 Фев 2026 16:24ч.

    Че то се оказва ,че цялата пепедебарска секта се е превЪрвила на българския остров на ЕпЩАЙН.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петър

    13 Фев 2026 6:15ч.

    Оправдания много, но истината е една - поредната излагация на зелените!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Как може да види нещо смущаващо

    13 Фев 2026 6:32ч.

    Лице, което в качеството си на министър ни препоръчваше 4-минутен споделен душ и заклеймяваше мусаката като най-злият враг на климата?! Спрете да гласувате за откровено луди, фашизоидни сектанти. За тях гласувате - след тях гладувате. И гладуването е най-малкото, което ще ви се случи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи