Тръмп загаси лампата на 68-а. Поколението на бумърите и хипитата беше детронирано от него

Тръмп загаси лампата на 68-а. Поколението на бумърите и хипитата беше детронирано от него

Никой не знае точните причини за историческите промени. Нито дори за промените в собствения си живот. Историческата наука всъщност е спор не за факти, а за причини. Когато дадена причина за дадено събитие е безспорна и очевидна от само себе си, ние я вписваме като част от самото събитие и се връщаме още по-назад, за да търсим предходната причина. Прекрачването между два исторически периода е мистерия, точно като прекрачването между два житейски етапа, нещо като метаморфоза или минаване в друго измерение, друг възможен свят, след като един предишен свят постепенно е станал невъзможен.

Така се случва в Европа и Америка през 1968-а. Така се случва в България през 1989-а. Така се случи отново и през 2016-а. Поколението на бумърите, на хипитата, на 68-а, беше детронирано от Доналд Дж. Тръмп, който самият е бумър и се очертава да бъде последният бейби бумър президент. Той загаси лампата на полувековната 68-а. Духът на 2016-а е отрицание на на нейния дух - отрицание на отрицанието в самия край на житейския път на Отрицателя.

Една цяла версия на света стана невъзможна и то не поради липса на привърженици.

Би могло и да се мисли, че съществуват безкрайно много измерения и ние просто се промушваме между хилядите потенциални светове - влизаме и излизаме от тях, защото трептим първо с една честота, а после изведнъж с друга. Физиците и историците трябва да си поговорят обстойно по този въпрос.

През 1968-а и двете системи, американската и съветската, се разболяват от една и съща болест. Тази болест е била потискана на Изток с локдаун (Dr. Fauci, hi there) и убива накрая СССР през 1991 г., но в Америка избират масовото заразяване и натуралния имунитет и през 2024-та най-накрая изглежда ще я преболедуват. Те имат едно преимущество: вирусът произхожда от тяхната страна и имунитетът им е генетичен.

Може да се спори за причините, но вайбът (настроение, етос - жаргон на поколенията милениал и зет) наистина се е сменил. Хората се отвръщат от идолите си и намират нови. Историята не е нищо, освен безкрайна процесия от фалшиви Абсолюти”, пише Чоран. Затова настроенията се променят и животът намира начин да продължи след всеки застой и въпреки всяко поражение.

Какво означава смяната на вайба? За България все още не значи много. Европейският съюз ще се реформира мъчително бавно. “Америка за България” е осигурила пари за още няколко години, а и тя не е зависима от правителството, защото е частна. Но никакви пари не могат да възвърнат загубена политическа релевантност. Просто вайбът е друг. Да се смени вайбът, означава масивна преоценка на ценностите. Всичко може да се постава под въпрос, включително авторитета на интелектуалците на стария режим; даже, в съвременните нежни революции, особено в българската от 1989-1991, става въпрос именно за безкръвна разправа с управляващата номенклатура и ревизия на идеите ѝ. Най-трудно е за журналистите и писателите, които губят всичките си инвестиции в пирамидата на старата власт. Крипто балонът се пука, който е купувал само Тато койни, фалира.

Америка всъщност има успех в България не заради, а въпреки “Америка за България”. Доналд Тръмп има едно телевизионно интервю от 1980 г., в което казва: Когато имаш уважението на другите страни, те започват малко по малко да правят като теб и тогава можеш да задаваш тона”.

Америка диктува вайба от толкова години, защото хората по света я уважават и искат да приличат на нея. Всичките пари на света не могат да купят това, както не можаха да купят изборите за Хилари и Камала, които изхарчиха в пъти повече за реклама от Тръмп. Той затова реже чуждестранната помощ пред ужасените погледи на дипломатите, които са смятали това за гръбнака на американското влияние по света. Защото не е. Респектът на останалите, естественото превъзходство и полагащото му се подражание - това е американското влияние в света. Да, може да се поспори дали Америка все още има обективните основания да ръководи по такъв начин, но това е натуралният начин за Америка, а и в действителност няма по-ефективен, така че какъв друг избор има Тръмп, освен да опита?

Тръмп не харесва това, че Америка е позволила собствените ѝ достижения да я поробят. Всички тези международни организации - НАТО, ЕС, ООН, МВФ, Световната банка - са нейни организации. И всичките техни идеи - свободни избори, независим съд, феминизъм, екология, антирасизъм, ЛГБТ, борба с глада в Африка - са нейни идеи. Америка може да ги ревизира, когато си иска, така както първа ги е наложила, така и първа ще ги надмогне: това означава да водиш.

Другите ще я следват, разбира се, с неохота; те тепърва са започнали да се адаптират към един американизиран свят, който е в разрез с най-дълбоките им чувства и вярвания; и сега Америка обръща този свят наопаки отново, историята нахлува от бъдещето и разтурва буржоазния комфорт, с който покорените от Америка народи се утешават за подчиненото си положение. Но ще я последват, защото без буржоазния комфорт, те всъщност не вярват и в сегашните ѝ идеи. Европа няма да загине на пост като Гюро Михайлов за DEI. Тази идея никога не е била нейна. Тя ще се калибрира трудно към новото, но не от привързаност към старото, а просто защото активността е нещо мъчително за Европа.

Затова и Тръмп иска да се отърси от фригидния харем на международните институции.

Да изолираш Америка от тях е все едно да изключиш Салвадор Дали от обществото на сюрреалистите или Майлс Дейвис от клуба на джазмените.

От гледна точка на Тръмп именно партньорите ѝ, които са безсрамни и сервилни интересчии, са тези които я забъркват в проблемите си, като я подвеждат и манипулират с нейните собствени фрази и лозунги. Не казвам, че това виждане е правилното, но ако трябва да опиша възгледите на Тръмп по този въпрос, те са идеалната противоположност на възгледите на Явор Дачков. Когато оранжевият ни приятел е гледал интервюто на Тъкър Карлсън с Путин и едночасовата му лекция по история, той не си е помислил “Путин ни показа, че сме в грешка, не познаваме тази сложна източоевропейска история, we are out of our depth”; не, Доналд Тръмп си е помислил: “Окей, явно украинците ни лъжат, че става въпрос за борба за демокрация, това е просто поредната хилядолетна междуплеменна свада, в която нашата държава е забъркана, точно като в конфликта на Израел и Палестина и те станаха наш проблем, защото ние ги направихме”.

Това звучи глупаво от нашия ъгъл на света, разбира се - та ние знаем, че Америка инсценира цветните революции и че кинтите на фондациите са “инструмент за американското влияние”. Но дали не им правим твърде голям комплимент - на НПО - като мислим така? Нима това не е просто тлъстината на американската хегемония? Да, тлъстината също е опасна за здравето, но няма същата преднамереност като отравянето. Влиянието на НПО върху правителствата и дори върху конкретни политики зависи много от нашата перцепция. Те са повече водопадни директори, отколкото агенти с подривна мисия; това схващане ни е рефлекс от Студената война, но не е правилно, защото никой не праща саботьори в страни, които не воюват и не се съпротивляват - там пращаш нереализирани кариерно политици да въртят фондации с държавни пари и да си играят на филантропия.

Нищо лично, фелоу бългерианс.

Просто Гари Макдугъл не е могъл да стане сенатор от Илинойс, защото републиканците са го изтъргували за избирането на първия черен съдия във Върховния съд, Кларънс Томас, затова Буш старши му е подарил за компенсация да контролира 55 млн. долара инвестиционен фонд за развитие на България. Такава фондация не оперира в никоя друга околна държава.

Ако нашите български партньори смятат, че с това имаме нещо по-задълбочено предвид - не, нямаме. Collateral damage от размяна на политически услуги във Вашингтон. Its just business, get over it.

В България НПО имат власт, доколкото ние масово им я признаваме - дори през зъби - защото сме деморализирани от краха на социалистическата система. Това е примирение и край на историята - почти всички у нас всъщност вярват в края на историята, дори русофилите, които иронизират Фукуяма.

Краят на историята е просто вайб, идва и си отива.

Що се отнася до Украйна, някой човек с конспиративно мислене, какъвто аз не съм, може да направи твърде преекспонирания и неверен извод, че мнозинството членове на дипломатическия естаблишмънт на САЩ по източноевропейско направление - Антъни Блинкен, Виктория Нюланд, Доналд Кейгън, Робърт Кейгън, Фредрик Кайгън, Дейвид Фръм, Маделин Олбрайт, Ървинг Кристол, Бил Кристол и др. - имат едно общо качество в Early life секцията на уики страницата си (освен, че почти всички са роднини). Имам предвид, че всичките са второ или трето поколение имигранти от Източна Европа, чиито предци са прогонени от руснаците в етнически и политически чистки през първата половина на ХХ век. Това е история, стара колкото света. Херодот пише, че гръко-персийските войни са започнали така: елинската политическа емиграция в Персия участва в интригата, довела до похода на Дарий.

Така че, от гледна точка на Тръмп - просто се опитвам да го разбера, ок? - войната в Украйна е проблем, който нямаше да възникне, ако не беше комбинацията от украински лобизъм и източноевропейска имиграция, която работи в Държавния департамент не за интересите на САЩ, а за собствения си етнически нарцисизъм и разчистване на сметките си с Русия.

А какви са тогава интересите на САЩ?

По-скоро колонизиране на космоса и развиване на изкуствен интелект. Ако някой пряко застрашава сигурността на Америка, трябва да му се направи акция респект и после обратно на работа. Но от там нататък всеки да се управлява както си иска и да не чака от Америка решения на етно-религиозни вендети от IХ век. Американският тип е скъсал с тези неща. Ако се намесим, то ще е със соломоново решение, като това за Газа. Няма да изнасяме никаква демокрация, вие самите ще поискате да подражавате на Америка, както е вече повече от сто години.

Българите винаги са го желаели сами и ако се огледате, ще ви направи впечатление, че отдавна всичко у нас е американско. Дори анти-американизмът е американски. Волгин, Дачков, Райчев, Карбовски, Симов, Сидеров - най-популярните говоритeли на евроатлантическия скептицизъм, които либералите назовават “четирихилядници” - твърде разнообразни личности сами по себе си, имат общото кратно, че са били ентусиазирани за Америка в ерата на ранния глобализъм през 90-те. И постепенно са се разочаровали, заради Югославия или Ирак, или Украйна, или Ковид, или ЛГБТ, или Сноудън, или Асандж, или балона на Уолстрийт - абсолютно същите поводи, които постепенно отчуждиха и старата американска левица от Демократическата партия. Изобщо в Европа след Втората световна война, въпреки изобилието от антиамерикански настроения, е почти невъзможно да се открие антиамериканизъм, който да не е американски. След 89-а хептен.

Предполагаемите шизо-путинофили пък - Исторически парк, кемтрейлс, антивакс и прочее - от които се боят нашите грантаджии, всъщност вярват в американски конспиративни теории, а не в руски. Дори руснаците вярват в американски конспирации, какво остава за българите. Това са радиоактивни субпродукти на ню ейджа от Студената война, чието реципиране започва още с Людмила Живкова през късния соц. Румънският кандидат за президент, когото наскоро отстраниха със съдебно решение, защото бил агент на Русия или Китай, всъщност е член на борда на Римския клуб и екологичен чиновник от ООН, обвързан именно с най-ранните глобалисти. Всички “конспиративни теории”, в които вярва, ги има в доклади и позиции на Римския клуб от десетилетия и всеки заклет американски хипар ще се подпише под тях.

Корупцията и върховенството на правото? Грантополучателите говорят заdemocratic backsliding” и “captured state”, но всъщност в България демокрацията се развива праволинейно по американски. Смешно е, защото НПО експерти ни обучават как да правим демокрация “по американски”, но те самите нямат историческо разбиране как е възникнала демокрацията в САЩ. Жокер: не е възникнала с НПО обучения. От филма Gangs of New York може да научите повече за корените ѝ, отколкото от брошурите на "Америка за България" и "Отворено общество".

Купуването на гласове? На последните избори то се институционализира окончателно. И много е еволюирало през последните 20 години. Старото купуване на гласове от началото на века вече е изчезнало като практика. В момента говорим за контролиран вот - цели общини или предприятия на изборите се опитват стратегически да търгуват гласовете си за сделки с централната власт, които да облагодетелстват населеното място. “Партиите”, като идейни организации, съществуват само по върховете. Така работят изборите в САЩ от много отдавна и не е нещо скандално там. Всичко е почтена игра, ако успееш да се разминеш с последствията. Такова е разбирането за свобода - традиционното, коренното, англосаксонското - че

демокрацията означава всички да се държат взаимно на мушка със заредено оръжие.

В нашите очи Америка изглеждаше в последните години на ръба на гражданска война, защото нашите общества биха изглеждали така на ръба на гражданска война. Толкова висока степен на социална ентропия е недопустима днес у нас или в Русия, или в Турция. Може да разкъса обществата ни на парчета. В Америка обаче всичко това е част от шоуто, а то не е преструвка - шоуто е самата американска действителност.

“Като патриотичен американец, Оскар се удовлетворяваше от това да гледа как за известно време военните на други нации се прибират у дома в ковчези. Американският национален характер наистина не беше скроен за ролята на световния полицай. Никога не е бил. Подредени и педантични народи като швейцарците и шведите биха станали добри полицаи. На Америка много повече ѝ отиваше да бъде световната кинозвезда. Световният, пропит от текила, професионален боулинг шампион. Световният жлъчен, биполярен стендъп комик. Всичко друго, но не и мрачен и скучен народ от социално отговорни центуриони“ - Bruce Sterling, Distraction” (1998)

Всъщност най-изостаналата в американизирането общност е демократичната общност. Тя все още живее с идеалите на перестройката. Блянове от Студената война за конвергенция на системите, просперитет и световен мир - такава е била Америка, филтрирана през очилата на перестроечната номенклатура в края на 80-те и началото на 90-те. Това никой вече не го вярва, най-малко пък в Америка. Но нашата демократична общност досега беше достатъчно добре субсидирана, за да не ѝ се налага да се адаптира към реалността.

Американската реалност има просто правило: управлява този, който е най-популярен.

Да си популярен е нещо повече дори от спечелване на изборите. Изборите могат да ти ги откраднат, но това не могат. Да си популярен е вайб. Хората искат да ти подражават, сверяват си часовника с теб. И това е сурова и безмилостна игра, в която се унищожават репутации и се претърпяват публични линчове. Тръмп мина през огън и надделя чисто и просто със силата на характера си. Подигравки, унижения, заплахи, цензура, съдебни дела, предателства, ченгеджийски интриги, опити за убийство - накрая сломените и деморализираните бяха опонентите му, а не той. Защото ако човек или идея може да издържи на всички тези неща, значи той или тя трябва да управлява. Американската демокрация е много по-дива и жестока работа, отколкото са си представяли членовете на соц интелигенцията. Тя всъщност не може да си представи по-ужасен свят от този, в който популярността е водещият критерий за всичко.

В България мъчително се излезе, с много роптаене, от апаратната политика на соца. Дори след като царят и Бойко Борисов успяха да я разбият на пух и прах, продължи едно повсеместно мърморене срещу “лидерските партии”, които се смятат тук за някаква аберация (като контролирания вот). Не, личността е централна за всяка партия, просто в Америка са решили този проблем като са направили две големи партии, в които има множество по-малки фракции. Демократическата и Републиканската партия са по-скоро конкурсни сцени за политици, отколкото политически организации с монолитна стратегия и идеология. Те търсят звезда. Демократите загубиха, когато през 2016-а нагласиха конкурса в полза на Клинтън, а републиканците допуснаха да се излъчи най-популярният.

Христо Иванов направи промените в Конституцията заедно с Борисов и Пеевски, вярвайки че това е повторение на Кръглата маса. Старите ще предадат мирно и кооперативно властта срещу гаранции за безопасност. Само че това не е БКП, това е друга историческа ситуация, друга култура. Борисов и Пеевски няма да предадат властта си на някой, който не може да спечели повече гласове от тях. Абсурд. Преди години помня как в радикалните демократични кръгове се говореше за избори до дупка: троцистко-костовистка теория, според която един цикъл от 5-10 избора ще омаломощи мафията, тъй като нейните гласове били купени. Напротив, цикълът от избори беше кралско меле, в което Борисов и Пеевски останаха на крака, а ПП-ДБ са сринати.

От тук нататък властта ще се полага на по-решителните, по-смелите, по-популярните, каквото и да значи това в контекста на България. Предстои да видим. Но старата власт ще сдаде, само ако бъде безспорно победена на избори. Така е честно, поне според американците. Мина времето, в което предполагаемата или очевидна корумпираност на управляващите - декорирана със санкционни списъци, журналистически разследвания и мониторингови доклади - трябваше автоматично да прехвърли властта в ръцете на изобличителя.

Всъщност, имало ли е някога такова време? Не, никога. Но имаше такъв вайб.

 

 

Коментари

  • Гласувах за Величие!Всичко друго е:Ехо, удобно ли е? 😊

    08 Фев 2025 9:10ч.

    Много точна дисекция на демокрацията по американски,но с наши БГ-клоуни

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Gen X

    08 Фев 2025 9:15ч.

    Накрая ще сложим един мазен хикс на всичко.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • finrodd

    08 Фев 2025 9:43ч.

    Поздравления, г-н Краевски! Наистина! Следя политически новини, анализи, коментари и всякакви други, които напоследък са все по-досадни и старомодни (както и повечето хора, които се занимават с това). Вашето мини-есе обаче е най-оригиналното нещо по темата, което съм чел в последните поне 10 години!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Този младеж е разказал някаква официална версия

    08 Фев 2025 9:55ч.

    Нещо подобно би разказал гробокопачът на България, предателят Румен Радев, ако да би имал дар слово.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • забавно четиво

    08 Фев 2025 9:58ч.

    Съгласен с общата теза за начина на функциониране на "демокрацията" по американски. Що се отнася до проекцията на Промяната върху Територията, Тончо тъне в неизвестното. А то е известно, поне за познаващите родния вайб. Раболепието ще поддържа сегашното функциониране /НПО , Амбасада/ до последно ! Докато не дойде нееднозначна заповед отгоре "Разтуряй !" . Биомасата на територията нито има интелект за собствено телодвижение, нито живее зле /каквото и да се разбира под "добре" , то е субективно усещане/ , че да тръгне да се вълнува, бунтува и променя преко сили. Както винаги исторически ще ни променят отвън. Визията на Тончо, че някой нов популярен герой ще се добере до властта у нас на базата на популярността си и с избори /ха ха ха ха/ , не е актуална. Процесът ще се извърши след щракването с пръсти на някой третостепенен служител в Държавния Департамент, сектор Източна Европа. Новите хора ще бъдат посочени и номинирани. Шоуто е за Америка, за нас е сивата ежедневна реалност на раболепните.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Читател

    08 Фев 2025 10:03ч.

    Прекалено много чужди думи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • джо гладника

    08 Фев 2025 10:17ч.

    верно. но кое на територията е останало "наше"...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • no name

    08 Фев 2025 10:34ч.

    Браво!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • едва плувайки срещу течението виждаш колко много мръсотия се носи по него

    08 Фев 2025 10:41ч.

    За събитийността се пише, наблюдавайки следната сдел... пардон, сцена: как тичаш срещу вятъра. Та за събтийността, според простата диалектика, може да се пише от гледна точка на тичащия, или на вятъра. Авторът, може би за да остане верен на днешния (а всъщност пореден) исторически абсолют, е предпочел да пише есе (или нещо от сорта), субстанциализирайки вятъра. Така, ако изпаднем в самозаблудата на себеотчуждението на себе си до порядъка на абстрактна тоталност на ветрогонията, получава се така, сякаш сме обречени да вървим след вятъра, което означава - напредването срещу него се изключва като другата изначална опция.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коба

    09 Фев 2025 7:51ч.

    "историцизмът не е като историята" е прав! "Демокрацията" не е цел, не е същност, така че и шоуто не е, макар да го виждаме постоянно. Това е бълбукащата повърност, и не е конспирация подмолният факт едни пари при кого ще отидат. И на парите на фондациите и грантовете, те са част от същата повърхност, не, става дума за едни други и тяхното оставане в същите ръце, и страшно по-огромни! За съжаление Хегел нито се чете, нито се разбира, нещо което самият той тъжно споделя преди края си...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • джако

    08 Фев 2025 10:45ч.

    Нито дума за икономика. Измамите и лъжите пристигнаха от щатите и доминират в Европа чрез хората учили там.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Те имат едно преимущество: вирусът произхожда от тяхната страна и имунитетът им е генетичен."

    08 Фев 2025 11:08ч.

    Това е и сила, и слабост. Нямат никакво преимущество срещу едно символистично, класично и даже романтично състояние, ако произхожда от автентична култура и способност за умозрително абстрактно и пр. форми на стратегическо и творческо мислене, там е работата... Затова им остава само да се правят на циркаджии пред духовно бедния плебс, комуто е отредено вирулентно да поема глупостите им, белким шоуто им още малко да продължи, ако успеят да вържат нечие внимание чрез шутовете си като Фукуяма, Обама, бахама мама и пр. медийни продукти, представляващи поредното лай*но в целофан на масовата култура. Характерно за популярността е, че никога не може да се установи и зависи от себе си... затова й трябва шоу, изкуствени светлини и AI, звездо/стар-мания и много много реклами като псевдоформи на, уви, нехудожествена хиперболизация.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Наблюдател

    08 Фев 2025 11:18ч.

    Има реални центрове на власт, те не се разтварят във вайбове. Есето се лута в описание на жестикулации.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дали ще разберат?!

    09 Фев 2025 21:09ч.

    Абсолютно точни изводи в две изречения. Браво!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво

    11 Фев 2025 19:14ч.

    И аз така мисля

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • историцизмът не е като историята

    08 Фев 2025 11:45ч.

    Специално Фукуяма, като временен студент на руския хегелиански философ Александър Кожев в Сорбоната, разтълкувал словосъчетаващия термин за "края на историята" като типичен американец - нещо като нищо... че на всичкото отгоре, като типичния дилетант с претенции, го свързал с победата на либерализма*... Ама Фукуяма е популярен, защото е типичен медиен продукт, а не автентично културен такъв. Щеше да бъде автентично културен, ако беше разбрал Кожев, ака Хегел. (Тогава даже би си помислил дали изобщо да се връща в кочината на задлоквието.) А Хегел е искал да каже с това, че посредством възходящата диалектика на Духа от чисто битие до Абсолютна Идея, накрая логическото напълно иманентизира историческото, и по този начин го обезсилва чрез десубстанциализацията му, т.е. Кожев напоително е обяснявал на френски, че така приключваме със самоцелно емпиричната, нетелеологична история. Както се разбира обаче от по-късната приспособена като за типичната масова популация либерално-демократична трактовка на Фукуяма, последният се е пулел в пространните обяснения на Кожев, излизайки си с някакво полузнание, от което впоследствие, вече на американската ерзац-културна почва, се пръква познатият прехвален, свръхпопуляризиран медиен продукт на полуистината, даващ всъщност тласъка на лъжата и разрушението, свързани с профанна концептуалност откъм една емпирична (и следователно идолократична) история, която Хегел даже не е подразбирал (като нещо друго, освен като ненужен отпадък от празни бръщолевения и шоуменско недиалектично кръжене). // * - нека пък не забравяме, че Хегел е един от първите критици на англосаксонската идея за гражданско общество с нейния краен абстрактен индивидуализъм, без да я отхвърля напълно

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ЗИП

    08 Фев 2025 12:21ч.

    Тончо израства покрай гуруто си Андрей Райчев ама и сам чете доста явно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Бе не знам как е,

    08 Фев 2025 12:29ч.

    ама не е така.".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • OLD

    08 Фев 2025 21:09ч.

    +++++++ ПП Мозайка от повърнато. Дали от пряждане или от разстройство?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Капитан Кук

    08 Фев 2025 12:34ч.

    Великолепен текст! Оценка 5 с два плюса (5++). Щеше да е 6+, ако имаше по-малко чуждици. Пишете по-разбираемо бе, умни хора! Разбра ли някой колко хубост, мощ се крий в речта ти гъвкава, звънлива - от руйни тонове какъв разкош, какъв размах и изразитост жива?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Прав е Краевски -

    08 Фев 2025 12:59ч.

    1968 г. е преломна - бунтовете бяха първата "цветна революция" в Европа, която постави началото на хибридното поамериканчване на европейските страни, може да се каже дори - на американския дух. Всички сме "плод" на тази неестествена, непочиваща на собствена историко-културна логика промяна на европейското съзнание (някои - пряко, а по-младите като Краевски - косвено). Не смятам обаче, че вярваме в разказа на Фукуяма за "края на историята" - всеки, който има представа от Хегеловата концепция, би трябвало да гледа пределно скептично на дърдоренето на Фукуяма (към неадекватното тълкуване на Хегел, отбелязано по-горе в много добър пост, може да се добави и това, че Фукуяма е пределно идеологизиран и че просто се продаде на неоконите, спекулиращи с "либерална демокрация"). И ако "американизмът" в политиката залага на шоуто, то споменатите наши политици дори и шоу не могат да имитират.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Социално инженерство на 100 години

    08 Фев 2025 13:14ч.

    1968г. у нас се помни като Пражката пролет - неуспешен и дискредитиращ социализма консервативен завой. Всъщност по-важното, същностното събитие бяха протестите и стачките във Фрация през същата година , защото тогава в Европа либерастната вълна започна да става доминираща и за 50 години деструктурира и западния ,и източния соцсвят в безбожна,атеистична,агностична и в крайна сметка залитаща към сатанизма човешка амалгама. Както е казал народът , крушката си има опашка. Либерастната вакханалия за първи път стана доминираща в Съветска Русия във времената на Ленин и Троцки,когато сексуалната девиантност беше узаконена,жените по места бяха обявявани за обща собственост, религията беше репресирана , а в т.н. комсомолски комуни се вихреше узаконен групов секс. Сталин репресира или напъди тая орда вън от Съветска Русия. Така троцкистите и културните марксисто от Франкфуртската школа дотопуркаха в САЩ и се внедриха в университетите и Холивуд , тоест Европа зареди САЩ с ракетното гориво на левичарската либерастия. Чак близо 100 години по-късно стават видими резултатите та това съциално инженерство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Kiro

    08 Фев 2025 13:33ч.

    Виждам, че ме триете, което означава, че "гласове" отива в моето кошче

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хикс

    08 Фев 2025 14:25ч.

    Евалла, младеж! Браво! Ще ти кажа: да не се продадеш! слушай другите, но мисли и говори сам! Пожелавам ти да оцелееш и остарееш такъв, какъвто си! Бъди здрав!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Омуртаг

    08 Фев 2025 14:44ч.

    Общо взето политкоректен текст,или есе (каквото и да означава това).Изразите на английски, идват малко в повече.Не е необходимо да се опитваш да обясняваш относително сложни неща на един простичък език,пренебрегвайки съвършеният си роден език. Повечето от изброените от автора лица които са наследници на "изгонените" от Русия техни предци са от еврейска произход,което не означава нещо лошо.По скоро трябва да бъде намерен,отговор на въпросът,защо точно те?Нещата е добре да се наричат с истинските им имена. Съгласен съм с колегите по-горе, титанът Хегел и дърдоркото Фукуяма са просто несравними величини.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Като пружина

    09 Фев 2025 11:05ч.

    Момчето вярно е посочило възлови години , но не е право , че никой не знае причините за историческите промени , най-малкото ,че има диалектически закон за количествените натрупвания водищи до качествени помени. Масовата емиграция от Съветска Русия и от Европа на най-различни разцветки левичари в САЩ през 20-те и 30-те годино на двадесети век доведе до количествено натрупване на левичари в САЩ и то на възлови места,като университетите,Холивуд,шоубизнеса... и закономерно това изби в хипи движението,права на малцинствата и жените,. и накрая в раюздания джендъризъм. Тая вакханалия за десетина години се е случила в Съветска Русия , но Стаин ги е посякъл и/или напъдил вън от Русия и така се е получила компресация на такива хора в САЩ. След като левичарските джибри увряха в САЩ те неминуемо като пружина бяха тласнати обратно в Европа.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • не само левичари емигрират на Запад през 20-те и 30-те гозини, а и много дворяни и десни либерали, така че това не е ширококонсенсусна причина, а само догадка

    09 Фев 2025 13:39ч.

    Според мен той това за неизвестните причини го казва в малко по-друг и засилено абстрактен смисъл: всички знаем, че нещо става изобщо, само дето не можем да кажем (даже и с научни средства и методи) защо става изобщо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • поправка в заглавието

    09 Фев 2025 13:40ч.

    *гоДини

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • То така много лесно

    09 Фев 2025 15:55ч.

    Прав си но в бялата емиграция аристократите са относително малко на фона на либералите, меншевиките,анархистите и троцкистите. Много по-голяма е вълната на бегълци от нацизма от Европа в САЩ. А и не съм съгласен с принципната непознаваемост на явленията защото ако беше вярна щеше още хората да са маймуни по дърветата. То така е много лесно светът да се обяви за непознаваем.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • критика и хуманизъм

    09 Фев 2025 16:02ч.

    Не казвам нищо за непознаваемост. Казвам, че търсенето на причини за нещо винаги остава в презумпциите на недоказана хипотетичност. Игрите на причинни обяснения са в крайна сметка езикови игри. Или, както казват Дельоз и Гатари в "Що е философия?": "универсалиите нищо не обясняват, защото самите те трябва да бъдат обяснявани".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нищо изненадващо

    10 Фев 2025 10:03ч.

    Левичарският либерализъм в САЩ не е станал,не се случил изобщо и причините не са хипотетични. И диалектиката ,и позитивизмът предлагат и ползват достатъчно точна методология и алгоритми за същностен анализ. Няма нищо изненадващо във възхода на либерастната вълна , както и е обясним и упадъкът и.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Маймунчо

    08 Фев 2025 15:25ч.

    Тъпо и закъсняло е написаното, Волен когато ги говореше тези неща, Тончо е подскачал от паркета на килима! Тончо бонбончо прилича на грантаджия който не го е огряло да вземе грант, иначе е сущии соросоид, но без банкова сметка! Сигурно се надява сега той да е новата смяна и от новите интелектуалци, но пак няма да го огрее и ще си остане в гардероба на историята!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хамалин

    08 Фев 2025 16:30ч.

    щатите винаги са били лудница. достатъчно е да се прочете романът "пътуване до края на света". става дума за жесток капитализъм, а не за вайбове. има достатъчно задълбочена литература за лицето и душата на капитала. имам познати,които бяха болни по америка, с библиотеки и престижни дипломи. след години там са болни отЪ депресия, но, както ми казват, няма връщане на зад.животът е кратък и докато се усетиш американският начин на демокрация ти стопява лагерите. повърхностна писаница, едно въздушно дърдорене,като на райчевия, намазана с нутела нищо и никаква смисленост. няма да казвам,че днес за бг гражданятъ е Уйййкиндъ. глупаците винаги подражават на всеки идиот. Ненри Джеймс пише в роман за мериканци,които като ведели крави на английско пасище как с ахкали,като не видели такова чудо. уаааау.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хамалин

    08 Фев 2025 16:31ч.

    пътуване до края на нощта

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ВИК

    08 Фев 2025 16:51ч.

    Малей, туй момче много чело, много знай. Отварям речника за чужди думи. Ще се изкажа, когато все пак се изясни мисълта на авторът и на български. Тогава ще търсим място и на Абсолюта, и на философията на историята ило на историята на философията и так дале.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • доц. Карачибук

    08 Фев 2025 16:57ч.

    Момъкът Тончо изненадващо мъдро начева писаницата си: "Никой не знае точните причини за историческите промени. Нито дори за промените в собствения си живот". Изрича авторът тази красива истина и внезапно, със затрогващо детско непостоянство, забравя подхванатото, посягайки към друга играчка. Представям как е станало това. Тончо е зърнал ново лего. Подарък навярно я от майка му, я от калеко му Райчев. Голяма картонена кутия, 100х80 см, скрита под леглото. Там е задрямала и котката, която Тончо наскоро ни показа в едно видео. Момчето припряно измъква кутията изпод леглото. На капака й пише "Подреди не знам какво си и ми разкажи не знам що си". Под този надпис се мъдри друг в предупредително червено: "ХХL Не се препоръчва за лица под 21 години". Котката, уплашена от Тончовата припряност, се омита и рипва върху гардероба. Тончо трескаво отваря кутията. Тя е препълнена с парченца лего. Шарени, марени, къде с остри краища, къде с обли, къде похотливо закръглени. Лего плочки - безчет, указание какво следва да се подреди от тях - йок. Тончо тропа с краче, дърпа нервно брадица си. Котката го гледа отвисоко, примижава, мърка и май му се присмива. Момчето обаче е умно. Бързо открива тайното лего послание - всички плочки са надписани на гърба си: бумър, вайб, поколение милениал и зет, ню ейдж, реципиране, дадаизъм, наратив, аскеза, Чоран, Дали, сюрреализъм, маншон, полуобувка, мъхеста брада, democratic backsliding, captured state, фригиден харем. Това последното кара Тончо инстинктивно да почеше пишоната си. Точно тук проблясва мълния, тресва и гръмотевица. И двете са на Даниил Хармс. Отварям неговата "Синя тетрадка": "С давних времен люди задумываются о том, что такое ум и глупость. По этому поводу я вспоминаю такой случай. Когда моя тетка подарила мне письменный стол, я сказал себе: «Ну, вот, сяду за стол и первую мысль сочиню за этим столом, особенно умную». Но особенно умной мысли я сочинить не мог. Тогда я сказал себе: «Хорошо. Не удалось сочинить особенно умную мысль, тогда сочиню особенно глупую». Но и особенно глупую мысль сочинить тоже не мог. Все крайнее сделалось очень трудно. Средние части делаются легче. Самый центр не требует никаких усилий. Центр – это равновесие. Там нет никакой борьбы. /***/ Одна девочка сказала: «Гвя». Другая девочка сказала: «Хфы». Третья девочка сказала: «Мбрю». А Ермаков капусту из-под забора хряпал, хряпал, хряпал. Видно уже вечер наступал. Мотька с говном наигрался и спать пошел".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Левичарската инжекция

    08 Фев 2025 17:53ч.

    Между двете световни войни англосаксонският либерализъм беше инжектиран с левичарските идеи и кадри на Троцки , Грамши и културните марксисти от Франкфуртската школа. Първият им напън беше временно стопиран от Хувър и Маккартни през 50-те години но после хипи вълната връхлетя САЩ и през 68-ма година заля и Западна Европа.Тогава сексуалният девиант Даниъл кон Бендит беше върхът на левичарското копие , а след няколко десетки години съплеменниците му овладяха почти изцяло Холивуд и шоу бизнеса , университетите, СМИ и накрая правителствените служби.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • още един път оглеждайки уводните думи на есето

    08 Фев 2025 18:15ч.

    Външната причинност на събитията е низ от недоказани хипотези. Много е хлъзгав и самият термин "събитие" - има мислители, които никак не обичат ширококонсенсусното му перформативно значение. Един от тях е например Жак Дерида. За Дерида причинността никога не изпреварва текущото езиковото събитие, и следователно няма нито едно събитие, което изначално да зависи от външна на себе си причина.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ?????

    08 Фев 2025 21:30ч.

    Ха ха.1968 а що не 1956, а що не 1971, или 1973. Младежът да прочете това онова.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петър

    08 Фев 2025 22:24ч.

    Хареса ми анализа/Много точно казано отговаря на ситуацията.👏

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Селянин

    09 Фев 2025 7:55ч.

    Много добра статия, макар че много неща ги виждам различно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ганя

    09 Фев 2025 7:58ч.

    Дали Тръмп затвори 68ма страница - не съм много убеден. Но дори да е така, това не променя толкова кардинално нещата, колкото изглежда. Евроатлантизма е отрова, а консервативния евроатлантизъм е още по-опасна отрова, защото няма етикет "отрова" като либералната форма

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Сигналиста

    09 Фев 2025 8:17ч.

    Да опростим: изборът се прави за 5 секунди, а последствията от него ги търпим цял живот.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чудо Юдо

    09 Фев 2025 8:21ч.

    Поздравления, г-н Краевски, да си призная, не очаквах толкова добър материал от Вас. Пишете много по-добре, отколкото говорите. Продължавайте с писането, говорещи глави има достатъчно, хора като вас трябва да върнат писаното слово, поне за четящите и мислещите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Родина

    09 Фев 2025 8:35ч.

    Много думи , малко смисъл. Тончо уважавай езика , български ! Влязъл си в някакъв, обяснителен режим . То и ти не знаеш, кой кара влака . Но , няма лошо прехласвай се на собственните си мисли!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Валентин Христов

    09 Фев 2025 13:14ч.

    Г-н Краевски, мото да ви поздравя за две неща: 1. За това,че имате смелостта да пишете дори и за ваши колеги с които в момента работите заедно, това означава за мен само едно-вие сте свободен човек. 2. Че се опитвате сполучливо да правите дори исторически анализ на Демокрацията на Запад и в частност на Америка. Знам,че за Социализма и Комунизма е безсмислено да се прави какъвто и да е исторически анализ от човек като вас, защото те са създадени и и въведени от Запад на Изток и надали за периода си на съществуване могат да бъдат лостове за какво и да е промяна в човешките общества-Освен към ДИКТАТУРА. Благодаря за добрия анализ, може и разшерите още темата, вие знаете,защо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до Валентин Христов, относно изцепката му за социализма и комунизма

    09 Фев 2025 13:43ч.

    Не бъркайте глупостта, с която си обяснявате нечие действие, с невъзможността или нежеланието да се действа така, както очаквате. Едно такова бъркане, освен че дразни със своята егоистична елементарност и историческа ограниченост, е признак и на досадно желаещо мислене.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • В това свое мнение Тончо Краевски

    09 Фев 2025 22:52ч.

    РАЗМИШЛЯВА от друга гледна точка.Предполагаема ,не реална.А знаем,че това не е истината.Защото истината е някъде по средата.Липсват истински факти за другата гледна точка.Липсва и реална оценка за въздействието на политиките на "демократите"в България.Политиците са купувани ,а после заплашвани. Така,че влиянието на НПОтата е огромно с помощта на подкупените политици,които паказаха,че са 200 от 240 души в Народното събрание!Дръжте се за Възраждане и няма да сгрешите!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Зодия Прасе

    09 Фев 2025 23:08ч.

    Интересно мнение на г-н Краевски. Прочетох го с интерес, както и коментарите под него. Присъединявам се към мненията за използваните чуждици, макар написани с български букви. Езици всякакви и преводи различни. Понякога се получават недоразумения. Докато "вайб" ("vibe") на английски означава усещане, трепет, то Вайб ("Weib") на немски значи "женска" и има леко вулгарен оттенък. Едва ли авторът е имал предвид втората интерпретация, макар че от известното видео с коте, зрителят видя, че г-н Краевски има и аквариум, вярно празен, но аквариум (сигурно някога е бил пълен). Така че по пътя на логиката и втората интерпретация не би била неуместна. Текстът не става "по-готин", ако се използват чуждици.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ъхъм...

    10 Фев 2025 18:06ч.

    "Никой не знае точните причини за историческите промени. Нито дори за промените в собствения си живот". Авторът със сигурност не знае. Но поне е млад още, и ако има интелект да опознае човешката природа, може и да проумее точните причини за промените - най малко в собствения си живот!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Умен

    12 Фев 2025 20:10ч.

    Още неоконсерватизмът и неолиберализмът от 70-те-80-те бяха реакция на 68-ма. Дори най-самодоволния елит - щатският - се подплаши от политическото раздвижване на обикновените граждани. И взеха мерки. Постараха се да нагнетят и култивират разочарование, предателство, лъжливи ретроспекции, отказ от историческия оптимизъм (техно, научен, просветен, социален), да изк*вят интелигенцията, да стимулират морален упадък на работничеството, да погребат солидарността между левите в първия, втория и третия свят. Днешният мрак, връщането на откровен олигархизъм, световни войни, геноцидът на живо, мракобесието, бяха абсолютно невъобразими тогава. Но те са завършващ стадий на онази реакия, която плъзна във времената на Рейган, Брежнев и подобни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи