Проф. Пламен Павлов: Не е вярно, че граф Игнатиев е пратил Левски на бесилката

Проф. Пламен Павлов: Не е вярно, че граф Игнатиев е пратил Левски на бесилката

Автор: Аделина Делийска, epicenter.bg

Няма доказателства, че граф Игнатиев има роля в обесването на Васил Левски, а спекулациите по темата са недопустими. Българският елит е длъжен да познава историята си и да носи отговорност към фактите. Това казва историкът проф. Пламен Павлов в интервю за Аделина Делийска, epicenter.bg. Според него комисията, осъдила Левски, е действала под влиянието на Митхат паша, а не на Игнатиев, поради което твърденията за руска намеса са необосновани.

- Проф. Павлов, каква е историческата истина - има ли роля Граф. Игнатиев в обесването на нашата национална икона Васил Левски?

- Може да прозвучи нескромно, но аз самият съм написал 3 книги за Апостола - неговия живот и дело, с най-големите документални детайли, които съществуват. Нямам, разбира се, претенции да имам монопол върху живота и делото на Васил Левски.  По повод на скандала в тв ефира снощи, ще си позволя само да кажа, че поведението и на журналиста, и на политика смятам за недопустимо, особено по повод на един чужд политик, работещ за руската империя по онова време. Всичко това да се обявява за обида към паметта на българския народ, ми се струва нелепо.

По време на споменаваните събития Игнатиев е генерал, а не граф - такъв става по-късно за своите заслуги към руската империя, бил е и външен министър на Русия. Не е вярно, че той е създател на нашия национален идеал, но е истина, че е в основата на Санстефанския мирен договор. Националният ни идеал е много по-древен - има Паисий, има Раковски, има Васил Левски, има Христо Ботев и апостолите на Априлското въстание.

- В последните години наистина се заговори за "роля на Игнатиев" в екзекуцията на Апостола, има ли някакво историческо основание за такива твърдения, преди време и Иво Инджев говори затова?

- Тази теория, че Игнатиев има някаква роля в обесването на Левски, се говори отдавна. Тези, които я коментират, се подкрепят от няколко писма на Игнатиев. Едното е на Найден Геров, който по онова време е бил вице-консул в Пловдив, но разполагаме само с отговора на Игнатиев. Геров предложил да отиде в София и да наблюдава процеса срещу заловените след обира на хазната в Арабаконак български революционери. Самото писмо на Геров, както казах, не е запазено. Отговорът на Игнатиев е в забраняващ на Геров да има отношение по въпроса.

Друго писмо на Игнатиев пък е изпратено до неговите началници в Петербург, а в него се казва, че всичко е свършено, двама са обесени, други са заточени и това е. Да се правят обаче от тези фрази генерални заключения, че Игнатиев е пратил Левски на бесилката, е погрешно. Не е правилно също така да се твърди, че Русия по онова време е имала общо в революционната организация у нас. Игнатиев е имал много силно влияние върху османското правителство и някои велики везири. Проблемът е, че комисията, която осъжда Васил Левски, е от хора на Митхат паша, който не е под влияние на Игнатиев. Ето защо съм категоричен, че не бива да се спекулира с историческите факти и документи - това е нередно и неправилно. Игнатиев по онова време, както споменах, е от военното крило на руската дипломация, което работи за връщането на влиянието на Русия в Черноморския басейн.

- Какво е било отношението на самият Левски към Руската империя по онова време?

- Крайно е било отношението му. Бил е обект на интереса им, но ясно е казвал, че им е хванал "шмекериите" и е наясно с чуждите интереси към страната ни, включително и тези на Русия. Затова казвам, че крайните русофилски или русофобски позиции към историята, са плод на емоции, които не са полезни. Левски не е изключвал Русия да е съюзник на България, но на равноправни начала. Това личи от неговата цялостна дейност, както и на неговите съратници. Апостола е казвал, че трябва да бъдем равни с другите европейски народи. Той е имал проевропейска ориентация, каквато са притежавали всички наши революционери от онова време.

- Трябва ли в съвремието ни да се правят публични дискусии, дебати по тези противоречиви исторически теми, както предложи един журналист-анализатор?

- Не мисля, че такива публични дикусии биха довели да положителен за обществото ни ефект.

- Нахално ли е по исторически теми да пишат хора, които не са специалисти?

- Не можем да забраним на никого да пише книги за най-тачения, най-обичания ни национален герой. Просто тези, които пишат или говорят за Левски, е важно да имат голяма отговорност към фактите, към документите, към автентичните исторически свидетелства. За съжаление и преди 9-ти септември 1944 г. и после, това правило не се спазва. Левски е лидер на средната класа, той самият произлиза от тези среди, а не от селячеството и беднячеството. Комитетите пък са създавани от предприемчиви хора, някои са богати. Общо профилът им е - средна проевропейска класа. Позволете ми отново да апелирам да не се злоупотребява политически нито с Левски, нито със Стефан Стамболов, както всъщност се прави. Знаем и с Христо Ботев какви злоупотреби са вършени в името на политически и идеологически цели. Недопустимо е! Това са наши национални герои, част от нашата национална идентичност.

- Как се отнасяте към поругаването на паметници на наши и чужди герои от историята? Понеже говорим за Граф Игнатиев, знаете вандалите какво правят с монумента му във Варна, а в София районен кмет иска да преименува едноименната улица.

- Мястото на паметниците е в музеите, а поругаването им е недопустимо. Когато са били поставяни, времето е било друго, политическите цели, също.С риск да бъда охулен от част от българите, смятам, че в нашата столица имената на улиците и паметниците навън трябва да са български. Привърженик съм на българизацията на българската столица и не само на нея. Това не се отнася единствено до руските имена, а и за всякакви други.

- Какъв е коментарът Ви за пренаписването на историята в последните години?

- За мен самият термин "пренаписване" е кощунствен. Историята се гради върху документи, факти, исторически обективни анализи.

- Според Вас, народите, политиците, учат ли се от историята?

- Древните са казали, че историята е учителка на живота, но с горчивина и ирония трябва да признаем, че никой не се учи от историята. Но все пак смятам за задължително българският елит да е наясно със собствената си история. Паисий е казал, че трябва да извличаме ползата от историята и наистина от нея може да има полза, ако служи за фундамент на по-добро бъдеще на страната, на държавите и на човечеството въобще.

Източник: epicenter.bg

 

 

Коментари

  • Българин

    23 Март 2026 17:25ч.

    Трябва да си пълен ПеДрохан за да вярваш че Игнатиев има нещо общо с обесването на Левски

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ввв

    24 Март 2026 2:32ч.

    Щом тоя "Левски е проевропейски настроен" соросоид не си изкриви "душата" да излъже поне за очевадното.. значи Левски е бил голям русофил а на игнатиев ще трябва да кръстим, най-малко столицата !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Слава Об.

    24 Март 2026 9:06ч.

    Не беше ли казал Апостолът, че “Който ни освободи, той ще ни пороби”. Днес консумизмът ни пороби, а кой ще ни освободи…

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нов Кмет

    23 Март 2026 17:26ч.

    Тогавашните еничари убили Левски са сегашните укроподлоги

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Путлер капут!

    28 Март 2026 9:58ч.

    Путлер капут!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Той е имал проевропейска ориентация"

    23 Март 2026 17:35ч.

    Ако това е намек, това не означава обезателно антируска ориентация. Русия е една от европейските култури, говорим и пишем на почти еднакъв език с едни и същи букви. Така че всякакви намеци за отчуждение, което се диктува от интересите на т.нар. Европа, трябва да се изключват по екзистенциални съображения.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Проблемът

    24 Март 2026 2:58ч.

    Губите си времето да обяснявате на хора, които не искат да слушат. Причините може да са много повече, от колкото на вас ви се иска или можете да разберете. Нищо лично, https://www.youtube.com/shorts/aYfPXrPmpWw

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Голямо внимание обръщате на една мисирка

    23 Март 2026 17:35ч.

    Това по техните похвати се нарича режим на обяснение и едва ли може да промените мнението на хора, които са продали душите си за пари. Защо си мислите, че тях ги интересува истината? Не знам как ще свърши това умишено разделение на нацията, дано да не бъде използвано от Турция.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Факт

    23 Март 2026 17:36ч.

    Само еничарска измет може да вярва на подобни глупости за роля на Игнатиев в смъртта на Левски

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А фактът СТЪРЧИ със страшна сила:

    23 Март 2026 17:38ч.

    България присъства на световната карта само и единствено благодарение на братска Православна Россия. Поклон, братушки.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Иван

    23 Март 2026 17:49ч.

    Да наистина, ние българите дължим Свободата си и държавата си на братска Велика Русия! Ако не беше руската сила и руската воля, днес нямаше да има дори следа от нас на тоя Свят. Вижте, какво става с кюрдите, които са над 40 милиона и живеят в съседни държави-Турция, Ирак, Иран и Сирия и нямат своя държава! Ако не беше братска Русия и ние в най-добрия случай щяхме да сме, като тях! Да живее Русия за да я има и България!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нашата свобода от 1878 дължим на Русия

    24 Март 2026 7:14ч.

    Какво щеше да стане, ако не беше се случила Руско-Турската война от 1877-1878 ? Това е обект на т.н. "Алтернативна история". Най-вероятното, България пак щеше да се появи на картата, но малко по-късно, при РАЗПАДА НА ОСМАНСКАТА ИМПЕРИЯ. Първата Световна Война е края на Османската империя, тя е на страната на губещите. Ние щяхме да сме откъснато парче и най-вероятно щяхме да сме трайно присъединени към Антантата. Историята ни после можеше да се развие по друг начин, да бъдем под англо-френско влияние, а не под немско. Но България със сигурност щеше да се появи. Аналогията с кюрдите е ирелевантна по географски, куртурни , цивилизационни причини. Никоя европейска сила нямаше да търпи Турция до Видин и Ниш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Иван

    28 Март 2026 15:52ч.

    Това, което твърдиш си е чиста небивалица! Просто сегашнуте бтлгарски теритоеик щяха да са разделени между Румъ ия, Сърбия, Гърция и Турция, точно както сегашните територии населени с кюрди се намират в пределите на днешна Турция, Ирак, Иран и Сирия. Ние и сега с бързи темпове сме се наслчили към небитието с демографска катастрофа, обезбългаряване, с унищожена армия (Гърция и Турция ни пазели- пазят ни както вълкът "пази"стадото!), унищожена енергетика, промишленост и селско стопанство (дори по признание на управляващите, вече не можем да се самоизхранваме).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ген. Пиночет

    29 Март 2026 12:53ч.

    Неграмотник! Защо Сърбия , Гърция и Румъния , които получават свободата си също в резултат на руско-турски войни не твърдят, че Русия ги е освободила, а твърдят с право , че се освободили сами, което е вяра и национално-отговорна позиция!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бяха пуснали тук някакъв текст по спомени, мисля че на Стоян заимов, но може и да бъркам...

    23 Март 2026 17:41ч.

    В тях се описваше посрещането на вече възрастния Граф. Н.П. Игнатиев в София и по местата на сраженията, там има разплакващи редове относно топлото и братски всеотдайно посрещане на графа от благодарния български народ. Пуснете го отново този текст заедно с постовете под него, трябва да е някъде в архивите ви.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стига наивности, бе хора! Имаме за "сънародници" тежко болни хора, с които никакъв диалог не е възможен

    23 Март 2026 17:49ч.

    Пуснете си няколко пъти интервютата на оная, която обвинява сина си за смъртта на Ламата и останалите в хижата около Петрохан. С такива хора никакви думи не вървят. Човешки ценности, чесност, причинно-следсвени връзки за тях са ала-бала. Не искам да бъда краен, но положението е или те, или ние.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • съчувствам ви на вярата в силовашки сводки

    23 Март 2026 17:55ч.

    Но мисля, че аналогията в поста Ви не е особено подходяща за темата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Аналогията ми е напълно подходяща на темата

    23 Март 2026 18:11ч.

    Интервюто с тази женица не е от силовашките сводки и доскоро беше в този сайт. Женицата сама се афишира като авангард на всички протести на ПП-ДБ. Има поне двадесет поста от участие в различни митинги на жълтите павета. Има публикувани агитации в нейния личен Фейсбук профил на кандидата на ПП-ДБ от нейния район и снимки с него на предизборни срещи с ПП-ДБ. Съжалявам, че си изгубих времето с болни хора. Приятна вечер, през шалтера ми е какво си мислите. Вие наистина сте хора, с които никакъв диалог не може да се води и всякакви аргументи са излишни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • не се обиждайте

    23 Март 2026 18:21ч.

    Казах, че Ви съчувствам донякъде, защото и аз съм погнусен от сектата ППДБ и жълтопаветните талибани, но същевременно виждам, че лъжа не може да се изличава с друга лъжа. Друг е въпросът, че понякога има т.нар. благородна лъжа и тя е нужна за определени цели, защото нещата в света ни не са толкова праволинейни и еднородни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Положението е

    24 Март 2026 7:16ч.

    Нито те, нито вие. Двете групи сте психиатрични патологии. Има и нормални българи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пияния майстор

    23 Март 2026 17:41ч.

    Само да го питам тоя... професор, а и другите "професори" . Професоре и "професори" , абе, коя България точно освободи Русия? Тая на Симеон ли? Тая на Иван Асен II ли? Или тая на Шишман или брат му? Или тая на Самуил или Борил? Питам те, ако можеш да ми разбереш въпроса, де. Щото може и да не го разбереш. Щото аз като отворя картите и виждам много Българии. А 1877 няма такова нещо България. Няма от глагола не съществува. Има някакво историческо название. И точно граф Игнатиев каза каде до къде точно, от тука до тука, е България и го записа в документ. И това не е никак ощетяващо, напротив - бая щедро. Щото какво са си идеализирали Паисий, Раковски и Левски е много хубаво, дори не е много ясно какво са си идеализирали , но конкретиката, кръвта и мастилото е последната инстанция и последният довод. И крайно време е, тия които се занимавате професионално с история, да спрете да подпъхвате разни небивалици в угода на конюктурата, щото Това ражда лоракрумовщина, имоинджевщина и прочие такива.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • точно така

    23 Март 2026 17:53ч.

    Цялата ни плотформа за национално обединение след договора от Сан-Стефано относно новоосвободеното ни отечество се базира на постигнатото де юре от граф Н.П. Игнатиев сравнително точно очертаване на пълноценните етнически и модерно-исторически граници на отечеството ни. А после дойде Берлинският конгрес и виновници за разпокъсването и лошата прокоба на бъдещите национални катастрофи се оказаха гнилите западноевропейски империалисти.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • йок

    23 Март 2026 17:56ч.

    Гледали са по границите на Екзархията да чертаят,

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пияния майстор

    23 Март 2026 18:03ч.

    Да. И затова тоя човек трябва да го почитаме, а не да позволяваме на някакви дебелотръти мисирки публично да го сквернят и калят.... Ама било "имперски интереси". Интереси, ама свободна. Да беха Британски. Ама британските имперски са провинция Румелия. Кофти, ама това е истината - гола и без грим.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Право в десятката

    23 Март 2026 18:43ч.

    Ама британските имперски са провинция Румелия. Кофти, ама това е истината - гола и без грим.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Амира

    23 Март 2026 20:34ч.

    Майсторе, респект! Подкрепям! 👍

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Иван

    23 Март 2026 17:43ч.

    Въпреки, че професор Пламен Павлов е русофоб по убеждения, все пак запазва научното си достойнство и застава на страната на историческата Истина, което му прави чест!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мен

    23 Март 2026 23:59ч.

    Професора казва че Граф Игнатиев няма вина за убийството на Левски, до тук приключва достойнснвото му. После ни пробутва все пак смрадливата партенка за имперски интереси. На тоя професор му се губи от паметта, че тия имперски интереси воюват с турците, установяват временна администрация, и ОСТАВЯТ БЪЛГАРИЯ ВЕДНАГА ЩОМ СМЕ МОЖЕЛИ САМИ ДА СЕ ОПРАВЯМЕ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ники

    23 Март 2026 17:44ч.

    Киряк Стефчовците навремето са сегашните жълтопаветни петроханци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • жорката

    23 Март 2026 17:47ч.

    тоя професор да не знае повече от Лора Крумова?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • тъй

    23 Март 2026 17:55ч.

    Крумова проведе интимен и сърдечен до просълзяване разговор с носител на наградата "Букър', оттогава смята, че в тоя живот няма тайни за нея.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пак аз

    23 Март 2026 18:07ч.

    Най-смешното беше, когато Костадинов и каза - "аз като историк ви казвам, че няма такова нещо". А Крумова му вика - "А, аз като журналист ви казвам, че има". :))

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Имаше един виц

    24 Март 2026 14:52ч.

    за такива като Дебеланата: Дори и затънал до устата в говна, пак ще си я отвори да каже:"Не е вярно!" Е, тя си я отвори и го каза. Какво се случи, мисля, че е ясно. Няма да е сама Цънцърова. Да се готви Цецка....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Архиварски

    23 Март 2026 17:58ч.

    Дотука всички, включително уважаемия професор Павлов, избягват да цитират писмото-доклад на Игнатиев до канцлера княз Горчаков. Прочетете го, то е ясно - с влиянието си върху Великия везир Игнатиев постига съдебна комисия, с чиито решения фактически се запазва от разгром Вътрешната организация. "Вътрешното положение в българските области, обаче, остава несигурно. Сред населението се шири дълбоко недоволство, предизвикано от лошото управление. Това състояние на духовете съдържа в зародиш елементите на не един заговор". Което ще стане причина за руска намеса. Освен това, поинтересувайте се как е отразен съдебният процес в докладите на английския, френския или пруския посланик. Четете, пречи ли ви някой!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • мад

    23 Март 2026 18:01ч.

    Докато българите десетилетия невинно си лягаха с "Щоуто на Слави", телевизиите се напълниха със соросоидни лайненца и сега се чудим що толкова вони. Но, решение както винаги има - днешните телевизори позволяват да гледате ютюб, вместо клоаките, а там има канали като тоя на Дачков, Карбовски, Николов и т.н.Пък ако владеете и някой език, няма и през ум да ви мине да гледате т.нар. национални телевизии

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • История, не е наука, нито дисциплина

    23 Март 2026 18:10ч.

    Въпросът:"Какъв е коментарът Ви за пренаписването на историята в последните години?" Е силно манипулативен. не просто безсмислен. Историята, за разлика от науките, които се правят, пишат от учени, не се пише от учени, а от героите на своето време. Историците, могат само да отразяват интерпретират, като за целта не рзполагат с десйтвителен научен инструментариум, както учените. Т.е., за който и период да се говори, когато и да е, да ли за преподаване и обпественозначими спорове, може да се говори за предаване на исторически факти, интерпретации, аргументирани с нови документи, свидетелства или др., но не и писане, пренаписване, ... Ако се отнасяме отговорно към историята, би трябвало да можем да отделим документираните истини, свидетелства, от интерпретациите, предположенита, хипотези и др., както и от митовете и легендите, но и от изобилите на политическа и идеологическа пропаганда, от които много страда историята, особено когато ни я пробутват за "наука".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Историята е наука,

    23 Март 2026 18:17ч.

    ... но понеже работи с артефакти и отразява човешки опосредени събития и постъпки, а не с природни факти и детерминизъм, е по-лесно манипулируема от конюнктурни фактори, и главно политика, икономика, дипломация, публицистика, намесващи се понякога грубо, емоционално и манипулативно в документално обезпечения исторически разказ. В крайна сметка постиженията в науката история остават на съвестта на самите учени, занимаващи се с нея. Но че методът й е по-различен от метода на повечето естествени науки, това не ни дава право да я отричаме като наука.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Историята, всъщност

    23 Март 2026 18:46ч.

    Е особена форма на художествена литература..:)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Иван

    23 Март 2026 19:08ч.

    Аз пък съм чувал, че историята е царицата на науките, ама ние от соца е нормално да си мислим, че само математиката и физиката и химията е наука. Те затова ония на Запад биха и после гепиха за без пари научните разработки на соца.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Има значение

    24 Март 2026 4:31ч.

    Е*** ти и историята след като се прави с нови документи...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • северомакедонец

    05 Апр 2026 10:34ч.

    Политическите науки са хуманитаристика. Те не са науки в смисъл на фалшифициране. Парадоксално: -археологията е наука, а историята не може да бъде....Левски бил от средната класа! И това го казва историк!!!! И бил европейски ориентиран.... Толкова с историците. В академичните среди в БГ явно ситуацията е някъде между журналюгите -пропагандисти и курвите...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • БПФ

    23 Март 2026 18:10ч.

    Доказва единствено, че Атанас Буров беше прав. Русoфобър е изpoд и когато и да го утрeпеш, все е късно !!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Румбурак

    23 Март 2026 18:39ч.

    Да живее Русия

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Потурнак

    24 Март 2026 7:20ч.

    Да живее дружбата на Путин с Ердоган !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Крум

    23 Март 2026 18:43ч.

    Това бузуресто недоразумение най- накрая сокака кофата. Време беше този цирей да излезе и цяла България да разбере, че наричаните "национални телевизии" не са нищо друго, освен ибрикчии, ако разбирате за какво става въпрос НОВА, махнете това недоразумение!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стоян

    23 Март 2026 19:13ч.

    Цитирам: "Привърженик съм на българизацията на българската столица и не само на нея." И аз съм привърженик, но първо като се изчистят турските наименования на местностите по цяла България.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Въпрос

    23 Март 2026 19:14ч.

    На кого вярвате повече - на историка проф. Павлов, или на бившия агент на ДС Иво МОЧА-та (Шекела)?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • изобщо струва ли си...

    23 Март 2026 19:18ч.

    Да се обсъждат обсесии? Игнатиев е граф. Имперски. Продукт съсловен. Защитаващ интереси. Но има дневник. Подробен. Тезата отдавна е изследвана. Човекът, пратил на бесилото Левски, е българин. И родът му още управлява.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ВИК след 19.18

    23 Март 2026 23:20ч.

    Управляваше. Успя да заблуди хиляди българи, успя да опропасти една идея. Ноо, съдбата този път справедливо се намеси.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Читател

    24 Март 2026 9:28ч.

    "изобщо струва ли си... 23 Март 2026 19:18ч." "Човекът, пратил на бесилото Левски, е българин. И родът му още управлява." Трябва да се добави също и, че човекът, убил Хр. Ботев, е българин. И че и двамата (пратилият на бесилото Левски, и убилият Хр. Ботев) са от Русчук. Срам и позор за иначе обичаният и хубав град Русе!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • уууу москали ууууу сталинизи ууу кумунизи уууу

    23 Март 2026 19:22ч.

    уууу долу уу

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Една българка

    23 Март 2026 19:24ч.

    Посредствен, неприятен за слушане историк, но поради русофобската му нагласа, галено дете на Статуквото. В едно друго, предишно време нямаше да го знаем. Отрепка

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    23 Март 2026 19:35ч.

    Този го гледах преди време по Скат. Стори ми се, че е кафеджийски историчар. А българизацията, за която говори ми прилича на укранизацията. Така че, продължавам да го възприемам като дълбок провинциалист.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лика

    23 Март 2026 20:23ч.

    Напълно вярно. От Търновския университет (какъв позор!) където отдавна се пънат срещу Русия - цяла “школа”са. Имаше един Палангурски, който в “История.bg” се беше хванал за чуждицата прелиминарен (вместо предварителен) и я прилагаше за Санстефанския мирен договор с цел да го изкара руска пропаганда за пред българите, щото видите ли, те руснаците знаели, че няма да е окончателен. А че Англия получава на тепсийка о-в Кипър (пише го и в Уикипедия) от Османската империя, за да защитава интересите на последната на Берлинския конгрес, т. е. да бъде орязана Санстефанска България, мълчи, щото Русия трябва да бъде изкарана“лоша”, лицемерна. А относно паметници да са в музеите, какво ще каже историкът за паметника на загиналите, които са бомбардирали София през 1944 г.?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Псевдопрофесорът

    24 Март 2026 15:10ч.

    като му кажат "паметник" и все за този на Червената армия се сеща. Сън не го хваща! Това фобиите (страховете) са голямо нещо! Веднъж русофоб, цял живот русофоб. Тресе те, че се клатиш от страх от тази пуста Русия и делата ѝ. И има защо!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • поне трима министри

    23 Март 2026 19:26ч.

    През последните 20 години са наследници на Хаджипенчович. И Лора отдавна го "избелва". Като си говорим за "Народни съдилища" факт е че в България малко се е клало, и не които трябва. Е затуй революции у нас няма. Започват направо с Термидор.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Масоните убиват Левски

    23 Март 2026 19:55ч.

    През 1872г. Иванчо Хаджипенчович изпраща мемоар до султана чрез великия везир където донася за съществуването на Вътрешната революционна организация на Левски. Иванчо е масон във връзка с българските масони в Букурещ,както и с масона Митхад паша. През 1872г. Левски отказва да подчини ВРО на масоните защото тия са планували смесени турско-български училища и дуална турско-български държава по подобие на Австро-Унгария. По тая причина Левски е обречен на елиминиране. Масоните се страхуват от разкриване на заговора им против султана и наистина по-късно го свалят. Иванчо участва в процеса и изпълнява поръчката на Митхад паша Левски да бъде осъден като криминален престъпник за да не се видят връзките с масонските пари.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Днес техните наследници

    23 Март 2026 19:59ч.

    ... са същите продажни еничари, както правилно ги нарича Костадинов. Уж безусловно се възхищава на Левски, а с охота предава лева ни поради вродено чуждопоклонство и омраза към българщината. Те просто не се вписват в духа български, душата им е кална. Няма по-големи предатели и родоотстъпници от жълтопаветната плява. Никога българското в тях не е било нещо повече от празно временно название. те нито работят за България, нито вярват в българската перспектива.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чезаре Ламброзо

    23 Март 2026 19:34ч.

    "Пияният майстор" е казал, каквото е трябвало да се каже по темата в коментарите си по-горе. п.с. Моите уважения към професора, но ми се струва леко политкоректен, особено с твърдението си, че българските революционери били проевропейски настроени :DDD (с лек нюанс на антируски).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Професорът естествено забравя,

    24 Март 2026 15:16ч.

    че по това време (на нашето Възраждане) Европа се води от Русия, Австро-Унгария и Германия. Демек про-европейски включва тогава на равни начала и Русия. Днес "евро-атлантиците" въведоха израза "евразийски" (който си е чисто географски), за да отлъчат Русия от Европа и я включат в Азия. Е и?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Онуфри

    23 Март 2026 19:34ч.

    Е, ама нали знаете, че ако се повтори една лъжа сто пъти, става истина. Сега я повтарят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не е толкова лесно

    26 Март 2026 18:46ч.

    Лъжата се превръща в истина, ако лесно се приема и няма кой да й противоречи. Ако се оспорва и то вещо- с аргументи и факти, тогава не може да се превърне в истина! Затова неуморно трябва да отричаме лъжата и да се борим с нея чрез документи и факти, които я оборват. Хората трябва да знаят истината, а не да бъдат лъгани, манипулирани и заблуждавани. Успехът за победа над лъжата е знанието, в случая- точната историческа наука, а не свободни и манипулативни интерпретации на някакви несъществуващи писма, или уж "случайно открити" 150г. по-късно от събитието. Всякакве нови предположения, допускания, интерпретации целят да обслужат евроатлантиците в тяхната русофобска пропаганда. Само си помислете- дали нашите съвременници- било то русофобски политици, професори или услужливи журналисти, биха могли да имат по-ясен поглед или по-точна представа за историческите събития и личности, отколкото българите, живяли по времето на Левски, Бенковски, Априлското въстание, Руско-турската Освободителна война и четвърт век след нея, които са посрещнали тържествено Граф Игнатиев , носили са го на ръце от Шипка и са го обсипвали с обич и уважение. Предимството е ясно и то не е на страната на съвременните манипулатори.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чезаре Ламброзо

    23 Март 2026 19:45ч.

    Забравих да задам един простичък въпрос: Идеал ли е СанСтефанска България да поколения българи или не е идеал?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коментар

    23 Март 2026 19:47ч.

    Ми по НПО медиите тече масово пренаписване на историята. Все едно сме 1949 година и Партията подменя всичко. То не са ДБПП, то не са Синя София (сини като на макак г@за). Публикуват се някакви трудчета на фламадски историци, които са категорични, че в България не е турско робство (то кръвният данък бил ей така)..и прочее. Разни Вили Лилковци ще ми сменят имената на площади....С какво са по-различни днешните "борци за истината" от шумкарите и БКП функционерите през 50-те години? Да си сменямае историята според това накъде ни сочи г@за ли? Я отидете в Париж, на площад "Сталинград". Или слезте на метростанция "Сталинград". Не са си ги преименували на "Европейски съюз" (то па един съюз). Отидете във Виена. Да положите цвета на мемориала на Съветската Армия. Не, ние сме африканска държава. Днес викаме ура за Сталин, Ленин, утре за Буш и Лайнен. Който ни даде повече мъниста и дрънкулки. За това винаги ще ни ...отзад и винаги ще бъдем слуги на тоя или оня.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    23 Март 2026 20:24ч.

    "Все едно сме 1949 година и Партията подменя всичко." Е, какво, например, от Историята е подменено? Да кажем, ролята на Кобургите? Или националните катастрофи и резултатите от участието ни в Първата световна? Нали "подмяна" означава изхвърлянето на нещо и замяната му с друго нещо? Или, аз не разбирам думата?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Задминаха историчарите

    23 Март 2026 21:16ч.

    Ами сегашните ни историци през последните десетилетия задминаха македонските историЧАРИ. Системно избелват и оправдават Кобурите. Още Божидар Димитров отрече ,че поражението ни в Междусъюзническата война е Първа национална катастрофа. Османското иго по Вазов било присъствие...видиш ли.Нямало баташко клане. Нямало отрязани партизански глави за по 50 000 лева.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Парижанин

    24 Март 2026 7:28ч.

    Днес площадът се казва "Битката за Сталинград" , а не "Сталинград". Има нюанс...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чезаре Ламброзо

    23 Март 2026 19:50ч.

    Много ми е интересен отговора на уважаемия проф.Павлов: Идеал ли е СанСтефанска България за поколения българи или не?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Семпъл Ганю

    23 Март 2026 20:12ч.

    Според професорчето, Левски е бил лидер на средната класа.И бил проевропейски.Сякаш Левски е политик, а не революционер.И само да кажа, че къщата -музей в Карлово,въпреки че не е много просторна, е по -голяма от къща в която е живял Левски.Това ,че много хората в региона са били занятчии( а и търговци),не означава ,че всички са били богати и заможни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Има едно нещо за Левски от Радичков

    23 Март 2026 20:37ч.

    Част от “Ноев ковчег“ - фрагменти за паметта. Доколкото разбрах, учениците го изучавт точно този фрагмент - “Къкринското ханче след залавянето на Апостола“. Селяните от околните села, кото научили, че там на ханчето се е случило да заловят Апостола - Радичков фанатзира творчески, разбира се, все едно са знаели кой е той точно и с какво се занимава, запристигали от околните села да търсят в снега меджидета, защото били разбрали, че Апостола носел много пари. Имало някакво такова предание, по дирите на което е тръгнал Радичков и за да се изкупи греха на тия, дето това са правили, без да го разбират, прибавил към въображаемат сцена с топящите снега търсачи на пари и няколко жени, които свещенодействали и се молели. Та, кой в онези времена си е давал точно сметка кой е Левски. Освен онези, които са се срещали и по човешки са му вярвали, без докрай да го разбират. Ако за него се е говорело в някакви дипломатически писма, то със сигурност това не е бил разговор за нашия Апостол, а за лице, което се занимава с конспиративна дейност. Защо генералът тогава граф Игнатиев ще разглежда неговата личност така, както ние сега гледаме на него. Недоумение превелико и наивност и невежество Лорино Крумово, тръгнало от оня Янко Гочев ли беше Гойчев, ли, все тая.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • класовият подход

    23 Март 2026 20:40ч.

    Всъщност подобен марксистко-ленински подход е неприложим спрямо величина като Левски. Той не принадлежи към никакви чисто и просто социални класификации, защото никога не е бил нещо по-ниско от екзистенциален символ, сюблимиращ устрема на една епоха. Изказването му "Времето е в нас и ние сме във времето( ако ние него не преобърнем, то нас преобръща" е свободен заместител на Хусерловото епохЕ като методологична процедура (т.е. нашият национален гений чрез Левски е заскобил и осъдил епохата с цялата й онтологична преднамереност, използвайки думи прости, макар и все така неразбираеми за простите, и много (30 г.) преди Хусерл да създаде трансценденталната си феноменология.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бенковски

    23 Март 2026 21:57ч.

    Шопенхауер, Шопенхауер, брато, ама няма проблем. И то доста точен цитат. Няма да се учудя, ако идеята тръгва от Кант. И тогава сред бохемата и революционерите са циркулирали меми и афоризми. Това си е тема за дисертация, ама нейсе.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Марс

    23 Март 2026 21:08ч.

    Което каза хиляда глупости и никой не го чапли, но Лора каза една полу глупост и вече и се нахвърлят хиляда мъжката на жената, макар че тя е по мъж от всички тях

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нов Кмет

    23 Март 2026 21:22ч.

    Със сигурност укроподлогата Крумова е повече мъж от теб,но сте еднакви боклуци

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Марс

    23 Март 2026 21:26ч.

    И аз и Лора сме дърти,грозни и тъпи еничари укророби

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Точен

    23 Март 2026 21:08ч.

    Професор по тясната, но отлично платена специалност "русофобия". Хъката, мъката, и двамата били виновни, разбираш ли... да махаме руските паметници в музея, само български. Че ти професорче, направо си шовнист бандеровец бре. И там укрите тръгнаха да си пренаписват историята, да махат паметници на създателя си Ленин и гей докъде я докараха. Без Русия държава България нямаше да съществува на картата, професорче. Ама дала малко на Сърбия, ма дала на Румъния, ама орязала ни, предала ни демек. Нищо, че и сръбски части са я подпомагали, както и румънски, и те жертви дават. Близо 200 хиляди жертви дава Империята на двата фронта, за да я има тази България, дето с повод и без повод гледа да плювне своята Освободителка. Трябвало е да ни освободи на трите морета при Симеон или Иван Асен Втори, пък на, скръндзави руснаци. Пък и да не бяха се месили, ние сами щяхме да се освободим - я какви тайни комитети, какви въстания, какви черешови топове... дет се вика 10 хиляди въстаници срещу падишаха и неговата 500 хилядна армия, фасул работа. Въоръжена до зъби от братските ни европейци британци, германци, белгийци, французи. Ама нашите революционери все към Европа ги теглило, модерна работа там - една наркотърговия, роботърговия, кланета на различни вътрешно европейски въстания, колониализиъм и кланета на африканци, индийци, индианци и т.н., все модерни неща. Най-мръсното нещо на този свят е неблагодарността. Да не се бърка с коленнопреклонността. Такава не дължим никому. Но да се оливаш в русофобия на фона на твоята не толкова далечна история, да плюеш на последната, това не се уважава от никой. В България сателит на Третия райх е нямало такова чудо, такава мерзост, такова падение. Благодарение на подобни "историци", журналя, непоеошници и други соросоидни пионки.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • напълно съгласен

    23 Март 2026 21:46ч.

    Павлов винаги е бил много хлъзгав.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • @ Точен, 21:08 ч. - Поздравления за интелигентната Ви мисъл!

    23 Март 2026 23:49ч.

    НАЙ-МРЪСНОТО НЕЩО НА ТОЗИ СВЯТ Е НЕБЛАГОДАРНОСТТА! - Точно така, човеко "Точен". ...... А неблагодарността разкрива простотията на уж образовани, но всъщност неинтелигентни хора, защото мислят само за пари, пари, пари и потупване по рамото от неискрени биг брадъри..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Интересно!

    23 Март 2026 21:20ч.

    Под статията за мнението на Валери Найденов относно свинщините на ЛК написах, че историята ни се подменя целенасочено от някои медии по поръчка и в нечия угода, точно както го прави Министерството на истината в "1984" на Оруел и ... на бърза ръка ме изтриха. А в тази статия интервюиращият задава следният въпрос: "Какъв е коментарът Ви за пренаписването на историята в последните години?" и ... никой не го трие! Що така? А, ясно, което е позволено на Юпитер не е позволено на вола.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Няколко никакви и “недо“ качества наа Лора Крумова

    23 Март 2026 21:22ч.

    Първо, на нея й е през големия з@дник предал ли е Граф Игнатиев Левски, или не, както и как точно Апостола е бил третиран пред турския съд.Второ, тя не е точно журналист, а изпълнител на политически дневен ред, скрит. Трето, тя не е дотам умна, но няма как да го знае, защото не прави разлика между факти и интерпретации, доверява се на “авторитети“, които й харесват, и смята, че като журналист може да знае нещо, което е история. Тук просто аз онемявам от тази инфантилна арогантност.Четвърто, Лора Крумова не е никак привлекателна като жена и съответно едва ли е изпитала силата на властта си над някое човешко същество на равнището на очарованието, което пък значи да търси други начини. Да хейтиш Коцето и той да се разпали осигурява нужното преживяване - за кратко го вадиш от равновесие, ти запазваш спокойствие и гледаш с презрение изблика на емоции.Пето, его без талант, дух, заразен с омраза, и нулева харизма е лоша комбинация за гледане r i.wtdke. Да беше станала разследваща журналистка и да не се показва толкова често.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тя беше, но се издигна.

    24 Март 2026 15:25ч.

    Спомням си за един случай , с отнето жилище на възрастна жена с измами и Лорето се подвизаваше там. Тогава тя беше по-слаба. Обаче се заседя в судиото и с накла. А като не си раздвижваш "хуморите" (течностите) в тялото и те се вмирисват. Личи ѝ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лора Крумова - долу от ефир!

    23 Март 2026 21:58ч.

    Малко ще й е на Противната Лора Крумова да бъде свалена от ефир - доживожна забрана да не й се дава ефир въобще!!!!! Невъзпитана, Нахална, Арогантна и Много Глупава!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нека се знае

    23 Март 2026 23:10ч.

    Че тя вече е Лайнора Малоумова

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Умен

    24 Март 2026 2:12ч.

    Добре, че опровергава измишльотината за Николай Игнатиев, но пък е такъв извор на бисери, че трябва да се яви на кандидат-студентски изпит. "Левски е лидер на средната класа. Комитетите пък са създавани от предприемчиви хора, някои са богати. Общо профилът им е - средна проевропейска класа". "Привърженик съм на българизацията на българската столица и не само на нея. Това не се отнася единствено до руските имена, а и за всякакви други". Явно научната степен му забранява да се чува какво говори.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Има значение

    24 Март 2026 4:10ч.

    Затова казвам, че крайните русофилски или русофобски позиции към историята, са плод на емоции, които не са полезни. *** Аз пък казвам, че мнението на Левски (доколкото не е поредната лъжа) или на някакво днешно измекярче нямат никакво значение пред факта, че свободата на България бе платена с цената на руска кръв.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • има сведения, че граф Игнатиев е

    24 Март 2026 4:32ч.

    агент на Путин и кремълската върхушка

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Има значение

    24 Март 2026 4:46ч.

    Чудя се как някоя журналистка или професор все още не са се усетили да се изокат, че Граф Игнатиев нарочно е предал Левски, само за да може след това Русия да освободи България от турското присъствие вместо него или Ботев. *** Мисля че простака никога не е изчезвал като вид в България. То пък как да изчезне, като мимикрира навсякъде? Обаче още при социализма чалгата, сръбската и гръцка музика възпитаха бащите на днешното поколение суперпростаци, някои с псевдонаучни титли.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Точно! Неблагодарността е простотия!

    24 Март 2026 5:49ч.

    Проевропейска. Щот няма как да бъде проафриканска или проамериканска....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • павел кръстев

    24 Март 2026 8:56ч.

    лорчето е от онази жълтопаветна секта, която на всичкото отгоре е убедена, че земята е плоска!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • За чиста исвята република! Вън руските подлоги от България!

    28 Март 2026 10:00ч.

    САМО ЧЕ ГРАФ ИГНАТИЕВ РАПОРТУВА на шефа си друго: Господин Канцлер, Както известява нашият Генерален консул в Русе, въпросът за предполагаемото Софийско съзаклятие (процесът против Васил Левски) е получил задоволително решение (Левски позорно е обесен). Изпратената от Цариград следствена комисия е успяла да открие само неколцина злосторници. Тя е приключила своята работа и трябва скоро да се върне тук. Вътрешното положение в българските области обаче остава несигурно. Сред населението се шири дълбоко недоволство, предизвикано от лошото управление. Това състояние на духовете съдържа в зародиш елементите на не един заговор. Безспорно е, че щастливият изход от Софийската афера (обесването на Васил Левски) се дължи на умереността на Великия везир, който този път, изглежда, е последвал нашите съвети. Вместо да подпомага играта на Мидхат паша, придавайки на обстоятелствата преувеличено значение, той е препоръчал на Комисията да не надхвърля целта, като тласне разследванията отвъд строго необходимото. (Мидхад паша е искал да се осъди Левски не като убиец, а като революционер, създал мощно национално-освободителон движение)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Eric Jones

    31 Март 2026 0:21ч.

    Hello Glasove Com Owner, My name is Eric and I’m betting you’d like your website Glasove Com to generate more leads. Here’s how: Web Visitors Into Leads is a software widget that works on your site, ready to capture any visitor’s Name, Email address, and Phone Number. It signals you as soon as they say they’re interested – so that you can talk to that lead while they’re still there at Glasove Com. Visit https://blastleadgeneration.com to try out a Live Demo with Web Visitors Into Leads now to see exactly how it works and even give it a try… it could be huge for your business. Plus, now that you’ve got their phone number, with our new SMS Text With Lead feature, you can automatically start a text (SMS) conversation quickly… which is so powerful because connecting with someone within the first 5 minutes is 100 times more effective than waiting 30 minutes or more later. The new text messaging feature lets you follow up regularly with new offers, content links, even just how are you doing? notes to build a relationship. Everything I’ve just described is extremely simple to implement, cost-effective, and profitable. Visit https://blastleadgeneration.com to discover what Web Visitors Into Leads can do for your business, potentially converting up to 100 times more eyeballs into leads today! Eric PS: Studies show that 70% of a site’s visitors disappear and are gone forever after just a moment. Don’t keep losing them. Web Visitors Into Leads offers a complimentary 14-day trial – and it even includes International Long Distance Calling. You have customers waiting to talk with you right now… don’t keep them waiting. Visit https://blastleadgeneration.com to try Web Visitors Into Leads now. If you'd like to Want to receive fewer emails, or none whatsoever? Update your email preferences by visiting https://blastleadgeneration.com/unsubscribe.aspx?d=glasove.com

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи