„Завръщането” е безсмислено, болезнено порно

„Завръщането” е безсмислено, болезнено порно
Този празен филм, потънал в кръв, ще обере много награди. Какво говори това за нашето общество и за отношението ни към насилието?

 

 

 

Ритуализирана бруталност. Отмъстителна кръвожадност. Свирепа диващина, оправдана от средновековните представи за възмездие. Ние всички знаем колко мрачен може да бъде светът тези дни. Свят, където удушават хора и ги набиват на кол. Свят, където ги намушкват и изкормват, където режат вратовете и гениталиите им. Където ги убиват само в името на отмъщението. Не става въпрос за Рака* обаче, а за „Завръщането” – най-горещия блокбъстър на сезона, спечелил три Златни глобуса миналата седмица, номиниран миналия четвъртък за дванадесет Оскара, който ще гледате за десет-петнадесет евро в местното кино.

 

Това е разказ за „отмъщение, възмездие и първично насилие” според Питър Брадшоу от „Гардиън” – „вълнуващ и болезнен като парче лед, допряно до кожата”. Това е похвала, между другото. „Немислимо, агресивно мъжествен “, казва GQ. И това са суперлативи.

 

Филмът е базиран на истинска история от американската граница през 1823 година и ще обобщя сюжета за вас – човек търси отмъщение, човек намира отмъщение. Това е, общо взето, за два часа и половина, въпреки че има кратка отмора, в която Леонардо Дикаприо се бори с мечка гризли. Предварителни репортажи предположиха, че той е бил изнасилен. Но не, тази съдба е запазена за една от двете жени, които се появяват на екрана. (Другата е убита. Но не се притеснявайте, вие нямате никаква представа коя е тя, така че всъщност няма да ви пука.)

 

Разбира се, жената не е изнасилена в действителност. Това е постановка. Наричаме го актьорско майсторство. А „Завръщането” наричаме развлечение. Между нас и хората, които в момента се опитваме да взривим на парченца с огромните си ракети, има съществена разлика – ние избираме да плащаме, за да гледаме жени, които се преструват, че ги изнасилват, вместо да гледаме безплатно как действително ги изнасилват.

 

Аз не се забавлявах. Представяте ли си? Гледах филма на специална прожекция за пресата 14 дни преди Коледа, когато улиците бяха изпълнени с мигащи приказни светлинки, а аз се отказах да послушам една група от Армията на спасението, която свиреше „Тиха нощ”, за да прекарам няколко седмици (така ми се стори) в тъмна зала и да чакам – Боже Господи – да чакам Лео просто най-накрая да пречука другия мъж и най-сетне да се прибера вкъщи. Добре смазаната рекламна машина, която осигурява лесна победа на Оскарите, внимателно бе изпуснала информация колко изтощителни са били снимките, колко автентично са „страдали” актьорите по време на снимачния процес. (Явно са понастинали.) И кинематографията на Емануел Любецки – снимал е само по няколко часа дневно на естествена светлина – наистина е красива.

 

Идеята на режисьора Алехандро Гонсалес Иняриту е била всичко да изглежда възможно най-реалистично. Което щеше да бъде прекрасно, ако имаше нещо поне близко до сюжет, рефлексия над природата на възмездието или поне някой – някой – който да ти е поне малко симпатичен. Но няма такова нещо. В крайна сметка пейзажът е смразяващ, насилието е безпредметно, а цялата работа е лишена от смисъл. Безсмислена приказка за отмъщение, която просто превръща болката в спектакъл. „Завръщането” е болезнено порно.

 

И по всяка вероятност ще спечели всеки възможен „Оскар”. Критиците щедро хвалят „дълбоката” образност и „автентичното” усещане. Това е, както казват, филм, който те „потапя” органично в своята атмосфера. Въпреки че надали е толкова завладяващ, колкото да сложиш камера в клетка и след това да запалиш човек. Гледали ли сте този филм? В който изгарят човека жив? Не е творение на Гонсалес Иняриту, а на „Ислямска държава”. Не беше номиниран за награди, но болката е още по-истинска, по-дълбока, пò...  как беше думата, вълнуваща?... от тази на Дикаприо.

 

Но в края на краищата, целият видеоматериал на ИД е вдъхновен от нашите собствени забавления – и сюжетът, и саундтракът, и монтажът. „Ислямска държава” не е изобретила нови повествователни тропи, тя просто ги заема директно от Холивуд. Единственото, което прави, е да отиде още една крачка напред, побеждава Холивуд в собствената му игра. Вижда какво искаме, какво ни вълнува и ни го предоставя. Ако имаше мечка гризли в сирийската пустиня, без съмнение щеше да я сложи в клетка и да ни покаже как тя в действителност разкъсва човек.

 

„Завръщането” не е виновен за това. Той е просто един от тези досадни, лишени от емоции филми, от които определени критици и Академията си подмокрят гащите. Недейте да плащате десет-петнадесет евро. Почакайте да излезе в Нетфликс и да заспите на собствения си диван. Или да останете будни и да се насладите как изнасилват или как убиват с мачете просто така. А може и да изчакате следващото филмово предложение на „Ислямска държава”.

 

Изборът е ваш, но нека поне се опитаме да не изглеждаме толкова изненадани от следващия грандиозен видеоспектакъл на ИД. Да се запитаме защо болката и страданието, изнасилването на жени и безсмисленото, фетишистко насилие, когато са продукт на Холивуд, печелят награди. Или пък защо толкова настояваме да търсим „истинското”. Какви невротрансмитери освобождаваме? Каква е тази жажда, която утоляваме? Филмите на „Ислямска държава” са просто следващата логическа стъпка след нашите филми. Тяхната култура всъщност е и наша. Не ИД е измислила всичко това. Просто е малко по-честна, щом става дума за насилие. По-„автентична”. По-„дълбока”. По-„истинска”.

 

Керъл Кедуаладър е британска писателка. Работила е като журналист за „Дейли Телеграф” и „Обзървър”.

* „Столицата” на „Ислямска държава”.

 

Превод от английски: Филип Каменов

 

 

Коментари

  • пп76

    18 Яну 2016 9:53ч.

    Наистина е отвратителен. Но пък е възпитателен. Така се е създавал евроатлантическия морал, новият ни цивилизационен избор.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • асо

    18 Яну 2016 10:02ч.

    Надута претенциозна английска пуйка. Филмът е великолепен и въобще не е безсмислен.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кинолюбител

    18 Яну 2016 10:21ч.

    Не съм гледал филма. Смятам да го гледам. Тази анти-рецензия ми действа като реклама. Общото между Холивуд и ПР-а на Ислямска Държава?!? А какво е общото между Microsoft, Youtube, Google, Toyota, Samsung и ИД? Ами пак същото, само че там всичко е някак си по по-автентично, по-дълбоко, по-истинско. Заснемат клипове със смартфоните си, качват ги в мрежата и ги разпространяват и за всичко това е виновна западната цивилизация и нейната технология. Ако авторката не харесва филма, да не ходи на кино. Защото киното е създаване на илюзия, колкото по-близо до реалността толкова по-добре. Затова има и кино 3D, 5D и т.н., но винаги ще си остане илюзия, иначе се записвате в ИД и започвате на живо да вършите зверства. А простите аналогии за насилието по кината и в реалния живот ги оставяме на госпожата, страдаща от комплекси за малоценност и фалшиво съчувствие към милионите пострадали хора в конфликта. Придаването на голяма важност на оскарите, е също комплекс на малоценост. Най-хубавите филми не получават Оскар, така, че оставете хората да мислят с главите си вместо да им насаждате какво да мислят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • това е трик

    18 Яну 2016 11:28ч.

    Пълни глупости са написани. Нищо чудно това да е нарочен трик, за да се предизвикат хората да се джафкат под написаното и така да се увеличава популярността на филма, за да бъде гледан от колкото се може повече хора.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Hans Castorp,München,Bayern,BRD

    18 Яну 2016 11:30ч.

    О,Керъл!Кофти момент си избрала,за да гледаш"Завръщането".В "Тихата и святата" можеше за осемнайсти път да си изгледаш"Сам в къщи" или поне за дайсет и осми път -"Ирония на съдбата".Добре,че не си се зачела в "Престъпление и наказание".Там пречукват една бабичка.В "Кръстникът" пък изтребват куп хора.Във "Време на насилие" ги пребиват,изнасилват и потурчват.Подмокряне,не ами Байкалско езеро в кюлотите.В "Шьофьор на такси" Джоди Фостър,още неразкрила двойнствената си природа,съблазнява Боби де Ниро,а една друга Лолитка-истинска,успява да обязди дядо си.Пак кофти морал.Отново подмокряне,ама с леко еротичен нюанс.Точно преди 50 г. ние всички се подмокрихме,когато Рита Тъшингам отсече крака на Оливър Рийд в "Траперът"-един прародител на Лео ДиКаприо в "Завръщането".Оттогава изтече много вода.Случиха се куп кофти работи.11 септември,атентатите в Париж,Лондон,Мадрид,Сарафово,последният Кьолнски Силвестър...това хич не кореспондира Братя Грим и добрия Ханс Кристиан.Скоро гледах отново шедьовъра на Хичкок "Птиците" и се изумих от...себе си.Нещо доста архаично ми стоеше.Особено киното ни разглези с непрекъснато развиващи се визии и куп ефекти,най-малкото с перфектно качество на лентата,цветовете,звука.Особено отчайващо, с отвратителното си качество ,стоят българските филми.Слабаков можеш да го разбереш само със субтитри.В "Тютюн" Венчето и Данчо трудно се различават. "Завръщането" е един великолепно заснет филм,Лео играе чудесно и най-после ще грабне статуетката на чичА си Оскар.Жестока природа,безмилостни нрави преди два века,ама в наше време репертоарът на Ислямски Ланд, както и на родните мутри по улиците на родината,въобще не предлагат Алиса,Мечо Пух и Малкия Принц.Скъпа Керъл,не забравя довечера преди да се оттеглич в леглото си с "Цветята на малката Ида" да си сложиш един по-дебеличък памперс.Току и малката Ида извадила някакъв сатър и ето как вместо в легло се събуждаме в аквариум с дъх на амоняк,в който плуват цветя.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Матриот

    18 Яну 2016 12:30ч.

    "Кинолюбителя" преди да беше наредил "госпожата", да беше гледал филма поне а? Що философии, що ислямски държави, що свръх простотии! Рецензията е много добра, аз лично си мислех подобни неща докато гледах филма. 15 Глобуса и 50 Оскара за тая диващина... айде нема нужда! Разбирам ди Каприо да му дадат Оскар за най-добра главна роля, ама покрай него и целия филм да вземе хиляда награди- няма как да се съглася!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • петър иняритов

    18 Яну 2016 12:59ч.

    И какъв е смисъла от този филм?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Цанчо

    18 Яну 2016 13:10ч.

    Може ли линк към оригиналния текст?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    18 Яну 2016 13:31ч.

    Изобщо не се съмнявам в преценката на английската писателка. Такива са повечето отвратителни американски бози през последните години, простотии и насилие. Не се правят вече филми като "Амадеус", макар че като се сетя би могъл да се нправи и по друг начин. Лично аз предпочитам "Речта на краля" или "Концертът", филми, в които има човещина. Интересно защо повечето хора харесват насилието, това е патология.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пешо Пиперов

    18 Яну 2016 13:56ч.

    Абе, подготвят ни по всякакъв начин за аримановото идване, той ще се вихри много скоро, така че тези ужаси ще са ни всекидневие. Та като дадат на подобни филми разни оскари, целят да ни наместят и естетическите чаркове. Който го е осъзнал това, добре, който не е, ще има още на много неща да се чуди.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Така е, в Рака е било "по-забавно"

    18 Яну 2016 13:58ч.

    http://www.raqqa-sl.com/en/?cat=6

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Maria Sofia Valcheva

    18 Яну 2016 15:18ч.

    Вие, госпожа коментатор какво искате? Само блудкави , любовни романси в едно не съществуващо толерантно висше общество ? Филма е супер, силен и няма да го забравим лесно! Това е най-важното,л според мен времето показва кое е добро и кое е за боклука! Режисьор като Alejandro G. Inarritu не прави изкълчени, кървави филми като на Quentin Tarantino. За него аз съм доста скептична, но пак не бих го обрисувала в такива краски като вашите! За режисьор на филм, като 21грама- трябва наистина да се замислите преди да пишете такива негативни дум

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • aco

    18 Яну 2016 15:54ч.

    и не само 21 грама, ами Вавилон?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • .....................

    18 Яну 2016 18:36ч.

    Не гледам американски филми!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мильо Лудия

    18 Яну 2016 18:43ч.

    Оставете ги тия американски помии. Гледайте Бокачо на братя Тавиани, за да разберете какво е кино изкуство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • р.б.

    18 Яну 2016 20:33ч.

    Изкуството не е "развлечение", а природата на киното е то да бъде изкуство. Просто повечето ненаучени да гледат истински филми хора са свикнали на посредствени такива, "развлекателни". При това филмът показва фактите такива, каквито са, а не перспектива дали това е нещо добро или нещо лошо. И това му е очарователното. Според мен филмът не разказва историйка, от която накрая трябва да ти стане хубаво, че се е раздала "справедливост". Напротив - той показва природата на няколко души и в какво се превръщат те под влияние на условията, в които се намират за дълъг период от време, и ситуацията, която се създава. Чисто човешки неща! А филмът ги "изкрещява", за да ги разберем. Така че не съм съгласна с критика, който е написал това. Жената е гледала филма със съвсем грешна нагласа.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • към преводача

    18 Яну 2016 20:37ч.

    "И кинематографията на Емануел Любецки..." - извинете ама няма такова нещо на български!!! Ако бяхте написали операторското майсторство на Любецки, е нещо съвсем друго. Кинематографията на САЩ - е друго значение. Иначе т.нар. в случая кино критика е доста истерична, досадна и скучна - като текст сам по себе си. Всичко това може да се напише в по-стегнат и въздействащ вид. Но пък няма лоша реклама. Иняриту може и да е направил по-слаб филм, в сравнение с предишните си филми, но със сигурност няма да е дъното. Определено ще се гледа! Г-жа Керъл вдигна продажбите на филма и у нас без да предполага.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Живота е прекрасен!

    18 Яну 2016 21:58ч.

    Г-жа Керъл стремително вдигна продажбите /и безплатните гледания/ на филма по света и у нас. Като за дебили и бавноразвиващи се, филма е прекрасен. Определено филма ще се гледа!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българин от Б

    18 Яну 2016 22:17ч.

    още не съм го гледал, но да си кажа и аз мнението:) Разбрах, че бил римейк на Man in the wilderness, в който играеше Ричард Харис, а него го гледах преди няколко седмици и бях много впечатлен. По онова време 90% от населението на щатите е било в ивицата от 15 км по източното крайбрежие, а на запад и все по- на запад е бил истинския Див Запад(който няма нищо общо с лигавите филми на Джон Уейн).Фронтиър, в който има много глад, насилие, жестокост, борба за оцеляване.В който приятелството и предателството определят дали ще останеш жив или ще загинеш. Ама Керъл не обичала такива филми...няма проблеми, да си гледа тъпи английски комедии, в които ти подсказват със смях кога е смешния момент.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • edin

    18 Яну 2016 22:51ч.

    Не съм съгласен с анализа на критиката.Пресилено се набляга на кадри ,които са няколко десетки секунди при положение ,че филма е май над 2 часа. Наистина филма е много суров ,много натуралистичен,стана ми и студено докато го гледах.Без да изпадам в крайности трябва да кажа ,че е от филмите за които ще се говори.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Васик

    19 Яну 2016 0:30ч.

    Явно аудиторията на Гардиън е много претенциозна, щом е очаквала мечката да изнасили Ди Каприо. Във филма се говори за съвсем други неща, което може да се предположи още от заглавието, което е много опростено преведено като завръщането и по същия начин англичаните опростиха френския сериал за мъртвите, който беше от същата дума на френски

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Max

    19 Яну 2016 9:29ч.

    Замести Лео с Асен Блатечки и Гонзалез с Иван и ще видим колко номинации ще има. Филма беше лишен от всякаква дълбочина, единственото (извън гоненицата и отмъщението) , което беше намекнал е за тогавашната ситуация в северна америка: кръвожадни местни и алчни франсета и англета викащи дръжте крадеца и налагащи" ценности"... един вид колко болезнено се е зародила ееликата нация..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • aco

    19 Яну 2016 10:21ч.

    Мах, не си разбрал нищо. Този филм не е създаден да предлага възвишености и сложни взаимоотношения. Този филм е апотеоз на натурализма в най-чист вид и изключително операторско майсторство. Всеки кадър си заслужава, а Лео Ди Каприо си заслужава Оскар отвсякъде. А трябваше да го вземе и с някой от предишните си филми, да не говорим пък за първия му филм - Защо тъгува Гилбърт Грейп. И Том Харди е за Оскар, само за това как е докарал физиономията и акцента си.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ази

    19 Яну 2016 12:18ч.

    както госпожата не е разбрала филма, така и тези които пишат тя какво не е разбрала не са разбрали нейният коментар..... без значение колко е силна играта на ди каприо, или филма.......... идеята е, че филмите са възпитание... и колкото по брутални, или истински, разголени за дивото в нас, толкова повече хората може да станат такива...... не че не са такива, но така само още повече се подтикват на това.... а и вече не живеем в 19 ти век... по лошо, в 21 ви век сме и си имаме диаш, терористични актове и тн.... но може би в крайна сметка не може да искаме филмите да бъдат действителността, те са само за да убиеш два часа от живота си::))

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тази госпожа сигурно не е била много силна по история

    20 Яну 2016 12:15ч.

    Какво средновековие в 19 век? Откъде накъде в Средновековието да е имало повече насилие - тогава масовите войни са непознати. И въобще темата за обратния ефект на визуалните медии върху средствата за водене на война е нова, но не особено свежа тема. Ако госпожата си въобразява, че й е хрумнало нещо гениално - значи има ниска хуманитарна култура.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стефан

    20 Яну 2016 12:47ч.

    Оригиналният текст: http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jan/17/revenant-leonardo-dicaprio-violent-meaningless-glorification-pain

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Румен

    20 Яну 2016 16:22ч.

    Присъединявам се към този коментар! Според мен би било добре да се даде повече информация за конкурентния за Оскар филм с Брад Пид, Стив Карел и Крисчън Бейл - Голямото шортване - The big short. Наистина стойностна продукция за началото на икономическата криза през 2008! Горещо препоръчвам на всички!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • dd рр

    20 Яну 2016 19:07ч.

    Филм без смисъл. Трябва да ви плащат и то много, за да го изтърпите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Препоръка

    21 Яну 2016 17:12ч.

    Не съм гледал филма, затова и нищо не мога да кажа за статията, но ще ви препоръчам да гледате руския филм "Остров". Истински, човешки и силно въздействащ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Борис

    23 Яну 2016 12:57ч.

    Ех, пак на някой не му харесало насилието. Пак някой мрънка за нещо. Пак слушам(чета) някакви оплаквания на някой недоразбрал, съжалил и т.н. Аз разбирам да изкажеш мнение, да кажеш какво ти е липсвало във филма, от кое не си бил доволен, но да обиждаш труда и то къртовския невъзможен за осъзнаване от хора, които нямат никаква ама никаква представа какво е да се заснеме филм, труд, с определения като болезнено порно, американски помии, американски бози, отвратителен и т.н. изплюти от хора седящи на топло вкъщи с чаша чай в ръка и макбук в скута, това не го разбирам и не го приемам. Да сведеш сюжета на филма до: един там дето търси отмъщение и накрая го намира и да сравниш кадрите на Любецки, костюмите, грима, декорите и всичко останало с клипчетата на ислямистите, някакси ми звучи като казано от умствено изостанал човек, а не като думи на писател и журналист. Всеки има право на мнение, но трябва да имаме и поне малко уважение и да не си мислим, че щом сме написали някакво коментарче в мрежата сме хванали Господ за шлифера и светът е в краката ни, че разбираме всичко и сме специалисти и експерти по всичко до 1000 знака, както се казваше в една реклама на Теленор.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Жени

    29 Яну 2016 2:05ч.

    Гледах го днес. Прекрасно заснет филм, добър актьорски състав, но общо взето красива, но празна черупка. Можеше да стане голям, ако беше почистен от излишни герои и сюжетни линии и се бе концентрирал върху основната - себенадмогването на човешкото същество в борбата му със суровата природа. (Който не може да издържи 2 часа с двама-трима герои, си е негов проблем) Това сега е някаква кашора - нито нещо в стил Джек Лондон, което поне щеше да носи силно послание, нито уестърн, макар че цялата история непрекъснато навяваше асоциации с такъв, най-малко пък "рефлексия над природата на възмездието" (абсолютно права е авторката за това), което вече щеше да го превърне във велик филм. И най-лошото - нищо, нищичко в нито един момент не предизвика емоция у мен, нищо не ме трогна, нито за миг не почувствах каквато и да било съпричастност. Според мен Леонардо заслужаваше нещо повече от това непрестанно да пъшка и да диша тежко, мисля, че не му беше дадена възможност да разгърне огромния си талант (на който се възхищавам още от Гилбърт Грей), да не говорим за многото неправдоподобности в бързото му изцеление (най ме подразни, че не можа да помръдне, когато Том Харди убиваше сина му, а само минути по-късно успя да допълзи до трупа му). Сцената, в която спа в трупа на коня, беше абсолютно прецакана, за съжаление, а има такъв огромен потенциал, защото не се разбра - след толкова дни, в които си спеше спокойно на открито - че го прави, понеже е непоносимо измръзнал. Изобщо многото недомислици, излишни разклонения на фабулата и липсата на каквато и било дълбочина унищожиха ефекта от наистина прекрасно замислени и заснети, но не добре обосновани хрумвания. (Сцената с мечката обаче беше велика!) Жалко за Иняриту, разочарова ме, очаквах да работи с по-добър сценарий. И все пак не ми беше скучно през тези 2 часа и половина, това беше тържество на формата над съдържанието :) Много приятна изненада за мен беше Том Харди - фин актьор с груба външност и в груба роля. Впрочем в този филм според мен той засенчи Лео, но може би само защото имаше какво да играе.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи