Виктор Ерофеев: На руснаците им е през онази работа какво става в Украйна, те не се шокират от кръв

Виктор Ерофеев: На руснаците им е през онази работа какво става в Украйна, те не се шокират от кръв
Виктор Ерофеев е един от най-значимите руски писатели. Автор на много книги, сред които "Руската красавица" (1990), "Енциклопедия на руската душа" (1999) и "Добрият Сталин" (2004) – всички преведени на български. Той даде интервю за полския всекидневник "Газета Виборча", което "Дневник" препечатва от портал "Култура". Там разговорът е публикуван под заглавие "Раздвоената руска душа".
<p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/50212_ydNyFeIVUTB7DuBHOoCCeJFchFKVZD.jpg" style="height:250px; width:450px" /></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Ще ви прочета откъс от &quot;Евангелие от палача&quot; на братята Аркадий и Георгий Вайнер: Именно вие си набихте в главата, че нашият народ не може да живее без свобода. И че затова е нещастен. А на нас вашите свободи са ни притрябвали като на заек трипер, като на умрял - тамян! Къде по света има такава свобода, каквато има у нас: години наред да мързелуваш, да крадеш каквото може и да се напиваш всеки ден до смърт? Кажи де, за чий ни е друга свобода? Спомняте си нахуизма, нали (Бел.ред. От непристойния израз &quot;през х&hellip; ми е&quot;).</span></span></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Веднага попадаме в самия епицентър на руската душа, тоест, в темата без начало и без край. Съществува един сбор от руски ценности, различни от европейските. Хора на културата и изкуството, като Борис Пастернак, Анна Ахматова или Антон Чехов, изповядваха европейските ценности, поради което Западът взе да спекулира, че, видите ли, Русия спадала към Запада.</span></span></p> <p><br /> <span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Но ако прекосим житейската плоскост на обикновения руснак, ще установим, че той няма нищо общо с Европа. Фрагментът, който цитирахте, се отнася до хората, които отричат европейските ценности и не се нуждаят от свобода. Русия се създава и развива въз основа на тъмната и глуха християнска цивилизация, чийто мрак и глухота придобиват своя размах след революцията, продължава през целия период на СССР, особено през 30-те години на ХХ век.<br /> <br /> Затова нахуизмът не е най-лошият вариант: от една страна, той отхвърля възможността за промяна на каквото и да било, но, от друга, изпитва силна неприязън към идеологическата агресия и е прикрито ироничен към ставащото в Русия. Уви, цената на това дистанциране е равнодушието към реалното зло. Руската душа, освен ако по изключение не се извисява до Пастернак или Ахматова, пребивава в раздвоение. Вярно е, че тя унищожава всяка държавна идеология &ndash; не само съветската, скоро ще погълне и путинизма, към който засега се приспособява, - но в същото време на тези хора им е през х&hellip; какво става в Украйна. Те не се шокират от кръвта.</span></span></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif"><strong>- Някога написахте есе, в което твърдите, че &quot;благодарение на Путин, руснаците за първи път в историята си постигнаха свобода в личния живот&quot;. И бяхте сурово критикуван и от либералите, и от путинистите.</strong><br /> <br /> - Вярно е.&nbsp;</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">-&nbsp;</span></span><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif; font-size:14px">В нормални условия бих приел, че нахуизмът, вкоренен в личния живот, е постигнал удовлетворителния максимум за руската душа на този етап от развитието на Русия. Но на това пречи един елемент &ndash; руснаците, изглежда, се нуждаят от война.</span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Не е толкова просто. В Русия, подобно на Полша, за последните сто години два пъти се унищожават съществуващите ценности. През 1917 г. &ndash; исторически, органични, имперски. После, с помощта на огромна доза жестокост, се създадоха съветските ценности, а през 1991 г. бяха сравнени със земята и те. Два Титаника потънаха. Днес хората плуват в ледения океан с останките от тези ценности и се опитват да приберат по някоя в собственото си чувалче. И няма да намерите две еднакви чувалчета в Русия! Във всяко се намира по малко демокрация, империализъм, православие, съветскост, дори нахуизъм. А има и архаични ценности, още от XVIII век.<br /> <br /> Да се съсредоточим върху нещо друго. Обяснявах на западняците, че Путин спечели подкрепата на руснаците, защото за първи път в историята на Русия заяви: &quot;Властта е за мен, а вие правете каквото си щете зад своята ограда.&quot; Днес се появяват опити за ограничаване на свободата на частния живот (такъв опит, например, е офанзивата на Църквата), но принципни нарушения няма. Нещо повече, тази свобода беше качена на плакатите на протестиращите. Когато един човек има свобода зад оградата, той иска да е свободен и пред дома си, после на своята улица и в своя град. Така започна да действа механизмът на това, което в Испания на Франко беше наречено &quot;съседска демокрация&quot;. Нали Путин създаде средната класа, която се превърна в заплаха за самия него. Той нарече веднъж &quot;свои деца&quot; протестните движения.<br /> <br /> Разбира се, в едно сибирско или далекоизточно село частният живот изглежда коренно различно и няма смисъл да питаме дали това им стига. Те живеят в друг свят. Защо санкциите на Запада не действат? Защото кой в Алтай да ги забележи? Пък и да ги усети, ще се изуми и толкова.</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">Още един цитат от &quot;Евангелие от палача&quot;:&nbsp;Г<em>лупостта на Запада е в това, че всички&nbsp;[...] се натискат да разберат политическата стратегия, тактическите замисли, тайната на несломимата идеология на нашите лидери. Изобщо няма да им дойде наум, че съветските вождове имат една-единствена идеологическа цел: да си живеят живота.</em></span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- И тук не е толкова просто. От почти сто години стратегията на нашите спецслужби и тайната полиция е планирана до такава степен, че нито една друга държава не може и да мечтае за такава стратегия &ndash; Иран и подобните са деца в сравнение с Русия. Когато по времето на сталинизма имаше заповед да се събират доноси, да се манипулира обществото или да се прилагат изтезания, КГБ придоби огромни познания. Затова само те се осмеляваха да правят социологически анализи на обществото.<br /> <br /> В КГБ работеха наистина интелигентни хора. Тъпаците бяха в армията и партията, което впрочем е уникална черта на СССР. Службите много рядко грешаха при изпълнение на задачите си. Обаче те просперираха чрез страха от тях, което създаде перпетуум мобиле: понеже те знаят всичко, по-добре да не влизам в конфликт с тях.<br /> <br /> Единствената сфера, която не им беше съвсем ясна, беше лудостта &ndash; например, Николай Заболоцки&nbsp;оживя, защото се правеше на луд. Московската интелигенция често прибягваше до този прийом в епохата на Леонид Брежнев. И въпреки това, системата беше достатъчно мощна, за да победи руската демокрация и да заеме нейното място. Виждаме как сега действа в Украйна &ndash; много ефективно. Западът се бои от нея и няма понятие как да й противодейства. Разбира се, днешната власт и службите не знаят всичко, но знаят достатъчно, отлично си вършат работата и с тях трябва да се съобразяваме. Освен това, те разбират морала условно; не съм сигурен дали този тип хора (доносници, тайни агенти, шпиони) изобщо знаят какво е морал. Затова наблюдаваме триумф на &quot;условния морал&quot; &ndash; едно говорят, друго вършат и това не е никакъв проблем за тях.</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- В едно интервю казвате, че много европейски вестници Ви поръчват текстове, но когато искате да напишете нещо отрицателно за Европейския съюз, изгубват интерес&hellip;</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Европа е необикновено самокритична, но нейният проблем е в това, че се любува на себе си и има чувство за превъзходство над останалия свят; изразява готовност да се промени, но само съгласно собствените си принципи. Възприятията на Европа са ограничени и когато към нея се обръща човек от друга култура (например руснак), тя често не разбира за какво иде реч, но накрая демонстративно изразява недоволството си. Не й харесва това, че си позволява да я критикува човек, пристигнал от една загниваща страна. Поне да беше американец, ами то руснак? С какво право? Дори руският имигрант няма такова право.</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Какъв е тогава главният проблем на Европа?</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- В никакъв случай не икономиката, а фактът, че този велик, културен, направо божествен проект приключва пред очите ни. На мястото на философите и лидерите, изплуваха чиновниците, които обявиха сигурността за приоритет. Ние имахме Комитет за държавна сигурност, в Брюксел има Комитет за европейска сигурност, който следи хората да не пият, да не пушат, да не прекаляват със солта и захарта и да ползват каски.<br /> <br /> От една страна, тези ограничения означават напредък и грижа за гражданите, защото, благодарение на ограниченията в скоростта, даваме по-малко жертви, но, от друга, се ограничава активността на хората и агресията, необходима за тази активност. Човек, лишен от агресивност, е като месо без сол. В резултат имаме деградация на мъжа. Европа мрази да говори за това, направо забранява.</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- А какво ще кажете за европейската философия?</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Това е втората забранена тема: отхвърляне на размислите върху смисъла на живота. Всичко, което се отнася до Бог, религия и метафизика, става табу и предизвиква страх. Това е опасно за Европа, защото там, където не съществуват морални ценности, няма никаква основа &ndash; нито идеологическа, нито религиозна.<br /> <br /> В последно време почнах да правя филми с Анджей Вайда и Кшищоф Зануси. Анджей ми разказа как Църквата е спасявала Полша през окупацията. Аз го попитах кога за последно е ходил на църква и той ми отговори, че след войната спрял да ходи. Приема християнските ценности, но всъщност, темата за вярата не го интересува.<br /> <br /> По този начин може да функционира още едно поколение, а после ще създадете свят, в който моралността няма да намери опора в нищо, евентуално само в разумния егоизъм: аз правя нещо добро за тебе, само за да не ми направиш ти нещо лошо. Това е механична цивилизация. И, на последно място, след френския структурализъм, Европа не е родила нито едно ново философско течение. Значи, разумът й отслабва &ndash; това се нарича оглупяване, а глупавият човек се страхува от новото. Жалко, че на Запад глупостта също става табу. Мъжете, Бог и глупостта са трите най-големи слабости на Европа.</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Руските писатели са дотолкова нужни на западния свят, доколкото въстават срещу &quot;тиранина&quot; или разкриват слабостите на системата. Всички Нобелови награди за литература, дори тази на Пастернак, потвърждават това правило. После, когато ваш писател, например Александър Солженицин, представя своите възгледи, Западът изпада в шок, защото той има друга (разбирай - руска) гледна точка. Не третира ли Западът руските писатели инструментално?</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Да. Западът в своите илюзии твърди, че Русия е &quot;потенциално европейска страна&quot;, където временно е установен режим на &quot;политическо безумие&quot;. Писател, който отива на Запад и признава, че в руската държава стават лоши неща, или &ndash; още по-добре &ndash; седи в ГУЛАГ и разказва за това на света, потвърждава илюзията, че Русия е наша, само властта там е свирепа.<br /> <br /> Тази катастрофална грешка намери своя финал в Донбас, където се сблъскаха две ценностни системи &ndash; европейската и руската. За първи път от толкова време в Европа се стигна до война за ценности, която коства много кръв и доказва, че Русия няма нищо общо с Европа. А какво прави Западът? Вижда Русия като мръсна стая в европейския дом, пълна с хлебарки и мишки! Според Запада е достатъчно да пуснем прахосмукачката, да изчистим стаята и да си живеем заедно дълго и щастливо.<br /> <br /> Обаче Русия не е някаква си там стая, а отделен дом, и то до нас. Не случайно Александър Пушкин използва метафората &quot;към Европа да пробием прозорец&quot;. Прозорец може да &quot;се пробие&quot; само в стена. Този момент е най-труден за приемане и затова Европа започва да оценява Русия. Бил съм в индийския град Варанаси, където палят труповете направо на улицата. По тези улици скитат кучета и захапват още горещите кости, което изобщо не възмущава роднините. И в Европа никой няма да напише, че това е варварство, а по-скоро културна особеност и религиозна традиция. За Русия със сигурност не би се писало така&hellip;</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Често цитирате забавен случай в САЩ: обяснявате на американците, че на руски не се казва &quot;наздраве&quot;, това е полски обичай. Но след година историята се повтаря. Според вас, както американците не могат да разберат нещо толкова просто, така светът не може да разбере колко много се е променила Русия. И как да го убедим в това, когато в Източна Украйна войниците от спецназ убиват украинските доброволци със скъсани обуща?</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Независимо от всички ужаси в Украйна и въпреки концентрацията на власт в ръцете на Путин, наистина има много промени. Руснаците разбраха, че на този свят има много житейски радости и животът може не само &quot;да се понася&quot;, ами да стане интересен. Който иска, отива на море в Турция или си купува нова кола. Това се свързва с въпроса за частната собственост: руснаците започнаха да се боят, че могат да я загубят, а са си я заработили.<br /> <br /> Стигаме до свободата на частния живот, ключова за по-нататъшната промяна на системата. Вярно е, че на ниво федерация такава няма, но на местно ниво в обществените дела хората разполагат с огромна свобода. И &ndash; най-сетне медиите станаха критични. Ще ви разкажа за моята дискусия с Генадий Зюганов в радиото. Зюганов започна без заобикалки: &quot;В Украйна трябва да се пратят две дивизии доброволци.&quot; Аз му отговарям: &quot;Оставете Украйна, да поговорим за нас. Имаме най-големия брой аборти в света: 1,6 милиона годишно. &nbsp;Продължителността на живота при мъжете е най-малката в Европа &ndash; 63 години. През последните двайсет години от Русия са емигрирали над двайсет милиона души. В състояние ли сте да определите причините за всичко това?&quot;. Разбира се, той обруга всички и накрая призна, че нашата родина е отвратителна. И тук вече го хванах натясно: &quot;Съгласен съм с вас, затова питам искате ли да принудите съседите да живеят толкова отвратително?&quot; Той не знаеше какво да каже, само възкликна ужасен: &quot;Виктор!&quot;.<br /> <br /> Защо разказвам това? Въпреки украинската криза и телевизионната пропаганда, общественият живот се развива и макар че живеем в политико-телевизионна митология, вестниците, също като в Полша или Германия, отразяват обществения напредък и честно представят проблемите на всекидневието; нещо, от което бяхме лишени в СССР. Освен това, ако човек иска да знае какво действително става в политиката, моля: има &quot;Новая газета&quot; (поне засега), &quot;Ехо Москвы&quot;, &quot;Дождь&quot;, &quot;New Times&quot;.</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Не мислите ли, че в главите на американците и руснаците Студената война продължава? И дали случайно китайците не ви се присмиват, като гледат как се хапете при всеки удобен случай?</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Китайците още не са решили към какво се стремят, понеже са идеологически замразени и все се боят. Казаха им, че културната революция била лошо нещо, но Мао Дзедун бил велик водач. Затова не смятам, че ни се присмиват. Те се ръководят от политически и икономически прагматизъм, но нямат цялостна концепция. Отнасят се с уважение към САЩ, защото, като постигнаха статута на мощен производител, разбраха, че е време да се научат и държава да си произведат като американската.<br /> <br /> А Русия не произвежда нищо, с което да удиви света. Имаме само ядрено оръжие и енергийни ресурси. Така че, китайците гледат на тази причудлива страна, наречена Русия, като на&nbsp;terra incognita&nbsp;и не умират от желание да си дружат с нея, за какво им е. А пък да станат противовес на Америка не могат. Обратно на това, което смята Западът, китайците няма да бъдат главен играч в световната политика &ndash; те само подражават на Запада. Този тук телефон е произведен в Китай. И какво от това, след като е имитация на американски модел? Мисля, че техният манталитет изисква значително повече мисъл и изследвания, отколкото ни изглежда. Днес знаем със сигурност, че Китай е организъм с огромна маса, който е в непрекъснато движение, но не знаем какво ще възникне от него. След като Европа не разбира Русия, как тогава може да разбере Китай?</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Пьотр Чаадаев е писал, че до ХІХ век Русия не е дала нищо на европейската цивилизация, но после е създала голяма литература и обществено-политическа мисъл. През ХХ век предлага на света земна религия &ndash; комунизма; ужасяващ проект, но алтернативен на западния свят. Какво дава Русия на света днес?</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Нищо. Русия преживява странен период, в който не дава нищо на света, нито в химията или физиката, нито в модата, дори в балета не дава нищо. В литературата също настъпи пауза, напълно непонятна. В момента Русия иска да възстанови империята, за да финансира съществуването си, но империята трябва да се отмъкне от някого другиго. Не смятам, че Кремъл планира изграждането на империя чак до Лодз, но за Украйна този процес ще бъде болезнен, защото руската империя не може да съществува без нея.<br /> <br /> Цялата концепция на властта сега се опира на това Русия да бъде силна, за да я уважават и да се боят от нея. Тази концепция трябва да обедини обществото и да отвлече вниманието му от негативните импулси. Не знаем обаче какво ще донесе бъдещето. В момента цените растат бързо и хората не може да не го забелязват, особено в големите градове. Или ще настъпи мобилизация, или ще се върне нахуизмът, или руската интелигенция отново ще се опълчи срещу властта.<br /> <br /> Впрочем, това би предвещавало опасност, защото днешната интелигенция е значително по-малко проницателна от едно време. Все пак, искам да кажа нещо оптимистично: потенциално Русия е готова за раждането на много талантливи хора, способни да създадат ново качество, както някога Игор Стравински, Василий Кандински или Казимир Малевич. Паузата не означава, че Русия нищо няма да постигне. Знам едно: ще имаме огромни проблеми с възстановяването на империята. Макар че, пак ще кажа: този опит няма да засегне поляците.</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Но Вие говорехте за подобна пауза по отношение на Европа.</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Европа също трябва да започне да създава нещо ново. Ако в нея настъпи възраждане на творческия живот, я чака велико бъдеще; ако не настъпи &ndash; ще потъне в инерция, каквато не подобава на Европа, защото тя винаги е успявала да се възражда и подмладява. Колкото до Русия, нищо не можем да предвидим, понеже всичко се опира на един човек без никакви политически институции &ndash; Русия след Путин ще премине в ръцете на поредния човек. Ако той се окаже подобен на Петър Първи, ще скочим &quot;в Европа&quot;, ако не &ndash; всичко ще зависи от моментното настроение на новия човек.</span></span></p> <p><strong><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- В новата си книга &quot;Акимуди&quot; задавате въпросите на голямата литература: за Бог, за човека, за бъдещето. Но централната тема си остава Русия. Ще дойде ли такова време, когато ще водим с руските писатели &quot;скучни разговори&quot; като с техните колеги от САЩ или Холандия и ще загърбим &quot;проклетите проблеми&quot;?</span></span></strong></p> <p><span style="font-size:14px"><span style="font-family:arial,helvetica,sans-serif">- Не зная. Ще кажа така: съмнявам се, че руските писатели ще заприличат на унгарските, английските или шведските, понеже има твърде много изоставени теми, към които се налага да се връщаме. А моята страна още дълго време ще измъчва себе си и света, защото нейното бъдеще е пълна загадка. Според мен, Русия ще стане силна и слаба едновременно &ndash; силна, понеже ще почне да търси Бог и смисъла на живота, и слаба, понеже ще спре дотам - и ще си остане провинциална страна.</span></span></p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • ММ

    09 Апр 2015 19:51ч.

    Тази статия показва че има поне един нормално мислещ човек в Русия.Вероятно има и други,но не са достатъчно за да се промени нещо...Приятна изненада поднесена от \&quot;Гласове\&quot;с публикуването на това интервю.Да видим колко дълго ще остане,дали колкото поредицата дълги лъжливи и манипулативни статии на Валентин Хаджийски.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    09 Апр 2015 20:08ч.

    Хората на изкуството не бива да се питат такива неща, Ерофеев е създал един художествен образ. Как да се съглася с него, че в Донбас се сблъскват две ценностни системи – европейската и руската? Та нима галицийският национализъм е европейска ценностна система? Къде в Европа палят полицаи и протестиращи, къде антитерористичните операции се извършват с артилерийски и ракетен обстрел на жилищни квартали? Има ли поне един пример за подобно варварство, освен във войната в Югославия? Това, че за тези, за които Русия не е партньор а противник, е изгодно днес да поддържат украинците, изобщо не означава, че биха допуснали техните зверства у дома си. И ако за Русия Ерофеев е безмилостно точен, напълно съм съгласен с него, би трябвало да бъде такъв и за Украйна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • obi

    09 Апр 2015 20:21ч.

    Ха, ха! Може всичко да е вярно, но с една провинциална страна не се занимава целия свят!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Василиса Бессмертная

    09 Апр 2015 21:15ч.

    Великолепно интервю, на Дачком ще му удържат от заРплатата заради дързостта да го публикува. *Русия не произвежда нищо, с което да удиви света. Имаме само ядрено оръжие и енергийни ресурси. Така че, китайците гледат на тази причудлива страна, наречена Русия, като на terra incognita и не умират от желание да си дружат с нея, за какво им е.* - БЕЗЦЕННО!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Cicero

    09 Апр 2015 22:25ч.

    А за казаното в интервюто засягащо ЕС и Европа що не коментирате, смешниците по-горе.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чист като невинна руска водка

    09 Апр 2015 22:26ч.

    Да си го кажем направо, В.Ерофеев (произхожда от най-близкото до Сталин обкръжение, живял е като свободно дете на дипломати във Франция, в Москва е бил дерибей и галеник-писател до самиздатския си алманах), велик впрочем, съдра отгоре надолу съветската опаковка. ,,Добрият Сталин`` е убийствена книга за Империята на кагебисткото зло. Новото е, че Ерофеев задължително започва да атрофира, както стана със Солженицин и Михалков, поставен вече като супер-звезда, той вече гледа от позицията на ,,ние тук``- ,,те там``. Една негова разходка по лондонските стадиони или арабските квартали в Марсилия може да завърши съвсем прозаично под ножовете на немъжествените западняци. Агресията на българи, сърби, румънци, албанци, македонци, поляци, унгарци, румънци и темпераментите в Испания, Гърция и Италия, да не говорим за мафиотските структури в Италия и Франция никак не пречи по Великден да гледаме стълпотворение от католици в Рим, Църквата е по-жизнена от всякога. Цялата палитра от нации в ЕС е доста по-обогатена с чужда кръв чрез емигрантите,отколкото смесицата в Москва. И ако някъде в Европа има деградация, Ерофеев правилно я намира в Русия. Не бих се съгласил обаче, че днешните млади руснаци с равнодушие гледат на убийствата и жертвите в Украйна. Твърде образовани са те чрез интернет и твърде добре разбират стремежите на цивилизования свят да живее в демокрация, пълно зачитане на човека и пълна свобода в обществените изяви. Както и да е. Ерофеев е дал, каквото е трябвало, то е достатъчно. Дето се вика, Депардийо се изложи, пък си дигна чукалата, възможно е и Витя да се оплете в едни такива...никога не е късно да станеш алкохолик или да прорасне в душата ти гъсталак от корените на родовата болшевишка памет.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ФАКТИТЕ

    09 Апр 2015 22:56ч.

    Тоя човек е луд. Няма руснак който да не е луд и да не се изказва лудо, и да е по стар от 1973г.. Но така е и с българите. Пианистката е 1973г. родена, и е супер ясна в мислите си, истински интелигентна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ДААаа

    09 Апр 2015 23:18ч.

    КОИ СА ТЕЗИ ЕВРОПЕЙСКИ ЦЕННОСТИ??????????????? ДА ГИ ЧУЕМ?? Немците изобретиха бойният отровен газ, а руснаците изобретиха противогазът - и го дадоха без пари - веднага на всички западни армии.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • НАХУЕВИЧ

    09 Апр 2015 23:22ч.

    НАЙ ОБИКНОВЕН ТЮРЛЮГЮВЕЧ НАГЛАСЕН ЗА ШЛЯХТИ ОТ ЧОВЕК, КОЙТО СЕ САМООПРЕДЕЛЯ ЗА СПЕЦИАЛЕН ДОТОЛКОВА ТА ДА СЕ САМОЗАБРАВИ И ДА ПЛЯМПА ГЛУПОСТИ, СМЕСЕНИ С ПОМАЛКО ИСТИНА, НО ОТ ТОВА БУЛАМАЧА СИ ОСТАВА.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • днес както и вчера

    09 Апр 2015 23:22ч.

    добре е добре е. нещата се променят макар и бавно. прогледнали са само единици, но и това е нещо. положителното е, че тези прогледнали не ги избиват веднага, а ги изчакват. може и някои от тях отново да заслепеят. е, има и бързи поръчки - литвиненко, ходорковски, немцов, березовски например. но ентелектуалците ги остават малко по-така. в края на краищата те пеят и танцуват на всички власти. а бе русия - вари я печи я, остава си варварска. не сме я познавали. а трябва ли ни да я познаваме? и какво толкова има да се познава? спиртът е интернационален и лесно достъпен продукт.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Въпрос

    09 Апр 2015 23:59ч.

    Цитат - \&quot;Но ако прекосим житейската плоскост на обикновения руснак, ще установим, че той няма нищо общо с Европа.\&quot; А интересно ако прекосим тази плоскост на обикновения българин, той колко общо има с Европа ???

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Новина

    10 Апр 2015 0:24ч.

    Защо ГЛАСОВЕ срамежливо премълчава, че Депардийо се отказа от руското си гражданство и напусна Русия? http://www.online812.ru/2015/04/08/016/

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Виктор Ерофеев не е руски писател,

    10 Апр 2015 0:47ч.

    а рускоезичен драскач. Отношението му към русите: \&quot;Народ России - гроб с гниющими потрохами\&quot;; отношението му към собственото му племе: \&quot;У евреек в отличие, во всяком случае, от русских женщин есть одна замечательная особенность. У них говорящее влагалище... Оно может даже петь, конечно, что-нибудь несложное, какую-нибудь музыкальную фразу из \&quot;Подмосковных вечеров\&quot;.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    10 Апр 2015 1:25ч.

    Опитах се да прочета Москва - Петушки. Не можах. И Пелевин не понасям, макар и да не е толкова гнусен. Навремето четяхме много, видим ли опашка пред книжарницата се редяхме и купувахме всички англоезични автори. Действаше безпогрешно. Системата пропускаше само най-добрите. А от нашата страна на желязната завеса преобладаваше боклукът. Сега, когато хората вече не четат, а гледат или ровят в мрежата, боклукът заля всичко. Затова ви препоръчвам Светът според Кларксън. Цинично, смешно и интелигентно. И без това няма да го виждаме вече в Топ гиър.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Добре че Ледоразбивачът на Световната революция

    10 Апр 2015 2:28ч.

    ГИ ИЗГОРИ на Бялисток за ОГРОМЕН ИСТОРИЧЕСКИ КЪСМЕТ НА ЦЕЛИЯ СВЕТ, ИНаче тее Азиатски маймуни ако беха плъпнали по Европа с 21 ХИЛЯДИ ТАНКА!!!! не ми се мисли. Ма Гудерянката ги наеба с право мерене и плени 6 мильона \&quot;нови съветски човеци\&quot; фактически елита на армията, па след тва на ВОЛОКОЛАМСКОТО ШОСЕ МОСКВА я отбраняваха ЧУКЧИТЕ на ПАНФИЛОВ ФОХООПОПОПОПОХОХОХОХО и маймуни недни! Изобщо великата руска душа са е одрискала с РИБЕНДРОБ отдавна и сега е мутирала до паравоенни зелени човечета и прочие сган която почва да са ГЪРЧИ щот петрола евтин и почва да прай глупости МА ША ИМА БОЙ ПРЕЗ КОКЪЛЧЕТАТА ЩОТ ТВА АМЕРИКАНЦИТЕ СМЕ СИ НАПИСАЛИ ОТДААААААВНА ДОМАШНОТО и не ми се мисли ако пуснем оня мялкия дрон голям колкото писалка дет мой да КОЛИ докат жертвата спи ХОХОХОХОХОХОХООХОХО ШМУ ПРЕРЕЖЕМ ГРАЦМУЛА БАРБАР С ВСИЧКИТЕ ИМ \&quot;ДРУГИ\&quot; Ценности ХОХОХОХОХО

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • да бъдеш или да не бъдеш ...

    10 Апр 2015 2:42ч.

    Проблемът на този човек е че не знае дали първо да се изсере, а после да се наспи, или първо да се наспи, а после да се изсере, но е сигурен в едно, че и в двата случая не му се става от леглото, докато върши тези две неща.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мара Подробната

    10 Апр 2015 3:35ч.

    Кат си думаме за европейска цивилизация и европейски ценности, се зачудих дали те включват такива неща като чест и достойнство? Не много отдавна американската помощник-министърка на външните работи рече \&quot;Еби го ЕС!\&quot; (секюз ми, но Fuck the EU! няма друг превод) и никой от лидерите на това същото ЕС даже не гъкна да й поиска оставката!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поредния....

    10 Апр 2015 4:24ч.

    .... циник,който плюе на високо..нали се сещате къде пада.Боклук! П.П. Чудя се на Подробната,все пак е написъла нещо пвнятно!?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Руди

    10 Апр 2015 4:34ч.

    Observer, \&quot;Москва-Петушки\&quot; не е от Виктор, а от Венедикт Ерофеев. Двамата са несравними, откъдето и да ги погледнеш. Венедикт е уникално явление, я Виктор - не толкова.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • руската душа?

    10 Апр 2015 14:34ч.

    Народ, който е в състояние да опожари тотално собствената си столица и да изчака търпеливо за да удари и разгроми сломената от глад и студ в суровата руска зима петстотин хилядна армия на Наполеон, превзела Москва 1812 година е непобедим. Всякакви други разсъждения на тая тема са излишни. Нито Наполеон, нито Хитлер са разбрали какво точно им се случва. Няма да го разберат никога и американците. Нямат ни най-малка представа с какво се захващат.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • евроатлантическите ценности?

    10 Апр 2015 14:46ч.

    Бла....бла, Тези хора /руснаците/ са родени в криза, живели в криза, живеят в криза и ще живеят в криза. Те имат други приоритети и не им дреме нито за американските санкции, нито за европейските ценности. Зад всяка заработена рубла стоят реални неща. Там рублите не се печатат като американските долари, зад които не седи нищо. Америка печата долари без покритие и живее от години на гърба и за сметка на целия свят, но това може скоро да се промени.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • реалностите

    10 Апр 2015 15:06ч.

    Отношението на европейския елит към Русия в момента е абсолютният тест за интелигентност и политическа адекватност. Очевидно е, че в непочтенната битка на Запада за енергийните и продоволствените ресурси на планетата Русия няма как да бъде преодоляна с военна сила. Който си го мисли ще съжалява жестоко от крайния резултат. Единствената възможност за легален достъп до ресурсите на Русия са почтенните и основани на взаимно уважение междудържавни отношения, лишени от политически емоции и милитаристични истерии.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До непобедимия народ

    10 Апр 2015 16:01ч.

    Народ, който може да се реди с часове на километрична опашка за чийзбъргер, е отдавна победен: https://www.youtube.com/watch?v=amx-JHhtsHw

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До Руди

    10 Апр 2015 17:53ч.

    Проверих в Гугъл, вярно. Даже по-лошо, оказа се, че двамата дори не са роднини. Все едно съм написал, че шефът на БФС Борислав Михайлов е играл в Капитан Петко войвода. На вратата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    10 Апр 2015 18:15ч.

    До непобедимия народ. Клипът в Ютуб показва първия Макдоналдс в СССР през далечната 1990. Символ на свободата и плодовете на перестройката. Така беше тогава. В България първият се появи в Пловдив през 1994 и софиянци си правеха екскурзии за един сандвич. Цяла година по-рано бяхме на конгрес в Щатите, та си спомням как омазан с майонеза и кетчуп съм се разхождал по Пето авеню, Ню Йорк. Нещата се променят. Днес великите руски режисьори братята Никита Михалков и Андрей Кончаловски се канят да откриват верига заведения за патриотични руски храни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • наздраве!

    10 Апр 2015 19:30ч.

    Ако ще си мерим чийзбургерите, нашият е най-сиренясал. Патриотичната руска храна ще победи хот дога, бургера и чикенда едновременно. Не ги мислете руснаците, те и камъни да ядат, щом има водка купонът ще тече.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • наздраве!

    10 Апр 2015 19:30ч.

    Ако ще си мерим чийзбургерите, нашият е най-сиренясал. Патриотичната руска храна ще победи хот дога, бургера и чикенда едновременно. Не ги мислете руснаците, те и камъни да ядат, щом има водка купонът ще тече.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Славея

    10 Апр 2015 20:56ч.

    Големи глупости!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Kubis

    10 Апр 2015 21:56ч.

    Интервюто е интересно, но както повечето писатели и този е доста отнесен и не е наясно с доста неща. За какви европейски ценности говори Виктор, за тези ли ”Донбас, където се сблъскаха две ценностни системи – европейската и руската”. Нима европейските ценности се заключават да обстрелваш, разрушаваш църкви, училища, болници, домове, да убиваш жени, деца старци, да изгаряш живи хора, да вилнеят бандеровски банди. Ако това са европейските ценносъи, аз плюя на тях. Надменността на европейските чиновници е видима, а освен това понятия като чест, достойнство, морал и обективност изглежда им са санапълно чужди. Тук не става дума за цинизма на американците и дори за думите на Витория Нюланд, те нямат равни – нали се смятат за господари на света. Като говорим за европейските ценности да не забравяме, че Катрин Ащън бе напълно наясно, че на Майдана по полицаите и по протестиращите стреляха привлечени от опозицията ”бандеровци”, но не посмя на висок глас да каже това, а каза, че това ще злепостави управляващат хунта!!!??? Да не говорим. че емблема на ЕС за мен лично е образът на Кончита Вурст, т.е. хермафродит, както и гей парадите и т.н. На мен и моите деца такава ценност не ми трябва, вярвам, че и на руснаците не им трябва. Изглежда, че руските ценности са по стойностни. Аз съм се убедил в това, а ако някои посети Русия сега в по-ново време и то в по-малки населени места, също ще се убеди в това!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ФАКТИТЕ

    11 Апр 2015 0:15ч.

    1990та, руснаците са били най-близо до цивилизационните ценности, а това са левите цанности. Маркс, Русо, либералните - леви ценности са прокламирани и разбрани в Западна Европа. Та вижте как са облечени руснаците на този клип за Макдонълдс, и какво самочувствие и спокойствие имат, като калифорнийци. СССР е била втората икономика до 1991г. По всички международни показатели Русия е най-зле при Елцин. ПРЕД ФАКТИТЕ И БОГОВЕТЕ МЪЛЧАТ. НО НЕ И ДЯВОЛИТЕ. https://www.google.bg/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&amp;met_y=ny_gnp_mktp_pp_cd&amp;idim=country:BGR&amp;dl=bg&amp;hl=bg&amp;q=%D0%B1%D0%BD%D0%BF#!ctype=l&amp;strail=false&amp;bcs=d&amp;nselm=h&amp;met_y=ny_gnp_pcap_pp_cd&amp;scale_y=lin&amp;ind_y=false&amp;rdim=region&amp;idim=country:BGR:RUS:CHL:CUB:MEX:HUN:POL:CZE&amp;ifdim=region&amp;hl=bg&amp;dl=bg&amp;ind=false .. https://www.google.bg/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&amp;met_y=ny_gnp_mktp_pp_cd&amp;idim=country:BGR&amp;dl=bg&amp;hl=bg&amp;q=%D0%B1%D0%BD%D0%BF#!ctype=l&amp;strail=false&amp;bcs=d&amp;nselm=h&amp;met_y=unemployment&amp;scale_y=lin&amp;ind_y=false&amp;rdim=region&amp;idim=country:BGR:RUS:CHL:CUB:MEX:HUN:POL:CZE&amp;ifdim=region&amp;hl=bg&amp;dl=bg&amp;ind=false ... . https://www.google.bg/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&amp;met_y=ny_gnp_mktp_pp_cd&amp;idim=country:BGR&amp;dl=bg&amp;hl=bg&amp;q=%D0%B1%D0%BD%D0%BF#!ctype=l&amp;strail=false&amp;bcs=d&amp;nselm=h&amp;met_y=poverty_headcount_ratio_at_national_poverty_line&amp;scale_y=lin&amp;ind_y=false&amp;rdim=region&amp;idim=country:BGR:RUS:CHL:CUB:MEX:HUN:POL:CZE&amp;ifdim=region&amp;hl=bg&amp;dl=bg&amp;ind=false .. https://www.google.bg/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&amp;met_y=ny_gnp_mktp_pp_cd&amp;idim=country:BGR&amp;dl=bg&amp;hl=bg&amp;q=%D0%B1%D0%BD%D0%BF#!ctype=l&amp;strail=false&amp;bcs=d&amp;nselm=h&amp;met_y=is_air_dprt&amp;scale_y=lin&amp;ind_y=false&amp;rdim=region&amp;idim=country:BGR:RUS:CHL:CUB:MEX:HUN:POL:CZE:TUR&amp;ifdim=region&amp;hl=bg&amp;dl=bg&amp;ind=false

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Васик

    11 Апр 2015 8:17ч.

    Тъй като явно някой смята, че Ерофеев е нормално мислещ, моля заповядайте неговите откровения за Сталин: Я написал свою автобиографическую книгу под названием «Хороший Сталин». Наверное, наши слушатели знают, что папа у меня был переводчиком Сталина с французского, на французский, и в общем, Сталин – это как бы часть нашей семьи в плане… всегда присутствует. И я должен сказать, что прошло много времени с тех пор, как мы с папой – папа умер – разговаривали о Сталине. Я понял, что Сталин-то – это уникальное явление внеисторическое, это русский бог – вот это уж тут по-настоящему не царь, а бог. И богу позволено все: можно и убивать, и уничтожать своих человеческих существ просто потому, что так надо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • tace

    12 Апр 2015 5:12ч.

    Русия е велика и ще си остане велика, независимо от студеното презрение и незачитане от страна на нашия т.нар. държавен глава. Браво ма Бокова, че ще бъде на парада !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кривата краставица

    13 Апр 2015 3:41ч.

    Ерофеев е деструктивна личност. Писателят е творец, той създава естетическа наслада и подтик към размисъл, той търси красотата. А този господин е просто един коментатор на грозното у неговите сънародници, при това съвсем тенденциозен, затова прилича повече на член на НПО, отколкото на писател. Той превъзнася европейските ценности като истински чуждопоклонник, без да уточнява кои всъщност са тези ценности.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Rozov domat

    13 Апр 2015 13:01ч.

    Този руснак се е светнал,че скандалните автори печелят повече пари и популярност и особено се напъва да скандализира света чрез уж откровения за руската душа,начин на живот и политика.Разбира се ,пожелавам му да стане милионер,макар че ,както в Алтай никой си няма представа от реалното действие на санкциите срещу Русия,така и повечето хора на изток и запад едва ли някога ще го прочетат и ще знаят за неговите душевни напъни в писмен вид.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • факт

    14 Апр 2015 1:47ч.

    В.Ерофеев уподобляется герою классического романа Ф.М.Достоевского - Смердякову, который, рассуждая о победе русских в войне над Наполеоном, всё время раболепно сетовал и возмущался: как это несправедливо бывает в Истории, что нецивилизованная нация (русские) вдруг взяла победила цивилизованную нацию (французов). Смердяковщина хорошо описывает образ русского либерала и это актуально до сих пор. Напрасный труд — нет, их не вразумишь,—
Чем либеральней, тем они пошлее,
Цивилизация — для них фетиш,
Но недоступна им ее идея. Как перед ней ни гнитесь, господа,
Вам не снискать признанья от Европы:
В ее глазах вы будете всегда
Не слуги просвещенья, а холопы. 
Ф. И. Тютчев (1867г)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бат Сали

    17 Апр 2015 22:54ч.

    още един дето е разбрал Русия

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Martin

    27 Апр 2015 5:37ч.

    Колко ли са му платили на Витя за това интервю?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • LesterPa

    30 Авг 2015 6:10ч.

    Это удивило меня

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • WillieChiB

    01 Sep 2015 8:12ч.

    Еще с давних времен русский мужик славится своей страстью к отдыху в бане. Это именно то место, в котором можно полноценно расслабиться и поправить здоровье. Современные технологии и их развитие дают возможность делать это в частном порядке, не тратя при этом большие суммы денег. Частные бани из бруса являются тому подтверждением, так как воплощают в себе высокое качество, надежность и вполне оправданную цену. Дома и бани из бруса уже давно стали очень популярными среди тех людей, которые ценят полноценный отдых и мечтают сохранить здоровье до старости. Их преимуществами стоит назвать: - высокое качество материала, тщательно отобранных бревен; - долговечность и надежность; - буквально «дышащая» структура поверхности; - адекватная стоимость; - использование при любых температурных режимах.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи