Римската империя и Европа: дойдоха ли „новите варвари“?

Римската империя и Европа: дойдоха ли „новите варвари“?
Има ли аналогии между днешна Европа и Римската империя, връхлетяна от тогавашните варвари, нахлуващи от Азия? На този въпрос отговаря доц. д-р Александър Николов, специалист по средновековна обща история.

 

„Изкушавам се да кажа, че аналогиите са много големи. Европа наподобява на късната Римска империя по няколко признака. Първо, имаме една криза на идентичността, характерна и за късната империя. Има трансформации в самата Европа, неясноти около това как ще се развива тази европейска цивилизация, която очевидно отстъпва от своите твърди християнски корени, които е имала в последните столетия.

 

Доц. Александър Николов

 

И тук не става дума за някаква фундаменталистка визия за християнството, а за цивилизация, построена върху постиженията на християнството, но и в епоха на секуларизация. Нещо, което ислямът или не е преживял, или го е преживял в много ограничен вариант. От една страна, имаме население, което се намира в демографска криза или в застой, такова нещо е имало и в късната Римска империя, производителните групи са намалявали и там. Местното, коренното население не е участвало в защитата на империята, прибягвало се е от 4-ти век нататък към наемане на варвари и към наемния тип войска. А от друга страна, имаме натиск по границите на общности, които очевидно са в демографски подем, т.е. те са били в състояние да заселят опразнените територии от старото население. И тук вече трябва да отчитаме и факта, че Великото преселение на народите се осъществява от народи, които са били готови да приемат местната култура - варварите бързо са възприели римския начин на живот. Разбира се те също са влияели на римския начин на живот, но са имали нагласата да се цивилизоват“.

Доц. Николов акцентира също и върху една сериозна отлика – че за разлика от късната античност днес в Европа идват огромни групи от хора, много от които имат твърда визия за своята култура и които по-скоро идват с идеята да преформатират локалната култура по свой образ и подобие. Това именно ги отличавало съществено от варварите на късната античност. Така поради вътрешни за Европа причини и външен натиск устоите на Европа са силно разклатени или са в процес на трансформация.

Историкът счита, че ЕС се оказа неподготвен за сегашната криза с бежанците и причина за това е, че самият той има доста неясноти около доктрината за това какво се съдържа в човешките права, като тя се интерпретира много избирателно и при прилагането на двойни стандарти, което води и до такова състояние на объркване.

 

„Ако имаше по-ясни правила, ако имаше по-голяма яснота за това в самия Брюксел, как да се постъпи в този случай, би било друго. Но е ясно, че европейските страни се намират в разнобой. Така се стига и до самото дефиниране на понятието демокрация – дали демокрацията е нещо универсално, което може навсякъде да се приложи по един и същ начин, или че трябва да се отчитат регионални, национални и други специфики. Дали Русия може да се управлява по начина, по който се управлява Канада например, или пък Китай както Швейцария?“

 

Доц. Николов се съмнява в подобна възможност особено в ситуация на климатични промени, природни бедствия и глад. Защото „когато нямаш вода, когато нямаш никаква храна, нормално е да бягаш и никой не може да те спре - освен с въоръжена сила“.

 

Доц. д-р Александър Николов е български историк, специалист по средновековна обща история. Възпитаник е на Националната гимназия за древни езици и култури “Св. Константин-Кирил Философ” и на Историческия факултет на СУ “Св. Климент Охридски”. Бил е учител по история в НГДЕК, а след това е преподавател в Катедрата по средновековна обща история на ИФ. Магистър по медиевистика на Централноевропейския университет в Будапеща. Автор на множество академични публикации по широк кръг проблеми от медиевистиката – кръстоносните походи, варварските нашествия, съдбата на различни етнически, религиозни и други общности и как тези общности се възприемат взаимно в различни исторически времена. Проявява интерес към теоретичното осмисляне на миналото и съвременните историографски подходи.

Линкът към пълния текст на интервюто и към видеофайла може да видите тук: http://www.transmedia.bg/654

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • observer

    17 Sep 2015 15:38ч.

    Не съм съгласен с тезата за някакви расови или национални разлики между тогавашните и днешни варвари, залели Европа, и с културната възприемчивост на тогавашните. На славяните и прабългарите у нас са им необходими няколко века, за да възприемат християнството например, така е и в останалите области, така е и в другите части на Европа. Доста е дълъг периода между разцвета на античната цивилизация и Ренесанса.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer - по добре не пиши на исторически теми

    17 Sep 2015 18:05ч.

    Пък и Сащо Николов най-добре да не се излага с глупака Кин Стоянов (баща му сигурно хиляда пъти се е обърнал в гроба).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гилгамеш

    17 Sep 2015 18:38ч.

    Римската империя, чрез своята източна част е продължила да съществува доста векове след варваризирането. Знаем и обстоятелствата, поради които Византия е загинала-те са по-скоро външни на империята, отколкото вътрешни. Причината за устойчивостта на империята е нейният невероятно работоспособен и амбициозен елит, съвсем малка част от населението й, който на практика е управлявал изцяло. Той е бил в голяма степен капсулиран и незасегнат от варварите. В повечето европейски държави, за разлика от САЩ и Великобритания липсва такъв елит. Затова, при едно евентуално ислямизиране на населението им, прогнозите за тях няма да бъдат добри.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • НИКОЛАЙ ПОДГОРНИ

    17 Sep 2015 23:59ч.

    ако тодор живков беше жив,щеше да умре от смях.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • старихораовчари

    18 Sep 2015 3:29ч.

    За наше щастие и за нещастие на много хора тук Тодор Живков умря. Умряха и лъжите на които беше лице толкова години.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Язека съм човек от село и зат’ва

    18 Sep 2015 18:10ч.

    че дам алегорически пример от фермерската действителност. Ако имаш цело стадо говеда, дека пасе из къро, к’во прàиш, за да маркираш по дзаднико секо от добичеата си? Не търгаш да гониш секо едно из них по треви и по шубраци, па тигива да му лепнеш печато, ами най-напредека сбираш вситѐ животни у пангàро и… тамока ти е вече лесно. Е, тѐ — същото направѝа и Владетелите на Свето („свободните зидаре”, или дека им викат „франк-масонете”, де!). Фанàа тѐа вситѐ държави на Европата, па ги вкарàа у Евросъюзо и сѐга мò’ат да си прàат с них к’вото си посàкат. Мò’ат да им пратат некòлко милиона касапе от Азия и Африка, а европейските добичета — „полит-коректна” порода — че стоят с ТЪПО ПРИМИРЕНИЕ и че чекат да им се резнат сънните артерии…

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Клара

    18 Sep 2015 22:28ч.

    Съгласна към за приликите с късната империя, обаче има по-съществена разлика от "визията за своята култура и идването с идеята да преформатират локалната култура по свой образ и подобие" - по времето на великото преселение още не е бил открит континентът на Големия брат.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Разликата между Рим (а също — Византия) и днешна Европа е СЪЩЕСТВЕНА.

    19 Sep 2015 9:51ч.

    Както Късният Рим, така и «Вторият Рим» — този край Босфора, — са правели винаги една и съща стратегическа грешка: ОСЛАНЯЛИ СА СЕ НА ОТБРАНИТЕЛНИТЕ КАЧЕСТВА НА НАЕМНИЦИ. На наемници разбира се никога не трябва да се разчита напълно, защото те са такива твари, че вършат добра работа на сайбията си само докато той е могъщ и силен, но усетят ли някаква слабост у него, веднага ги «огрява» идеята да му се качат на главата. Късният Рим се бил «обзавел» с ГЕРМАНЦИ, които са си били варвари и когато е трябвало най-много да се разчита на тях за отбраната на Италийския полуостров, те са били тези, които отприщили «степната стихия» на прииждащите от ЕВРАЗИЯ хуни. Византия пък се била «укрепила» срещу външните си врагове с… ТУРЦИ. Това естествено ѝ строшило главата — и то не без решаващата намеса на Венецианската Република, чиито кривоноси банкери се погрижили да отпуснат купища злато, за да оборудват подривната стратегия на турския «отбранителен» контингент срещу самата Константинополска Имераторска власт. Така Византия рухнала почти с едно щракване на пръстите. Случаят с днешна Европа обаче е съвсем друг. Европа има НАТО. Следва, че така тя трябва да бъде абсолютно сигурна, че ще може да се противопостави на възможните си врагове, защото НАТО ни най-малко не е за подценяване. И въпреки всичко в Европа тихомълком бива вкарван един многохиляден (а може би и милионен) човешки буфер от млади мъже на възраст да упражняват милитарна дейност. Значи вкарват се — под предлог, че са бежанци — отново нещо като наемници, при все че от наемници в случая няма нужда. Значи някой ги вкарва, защото този НЯКОЙ се ръководи от свои специфични съображения, които ние трябва да разгадаем, за да не се окажем в положението на идиоти. Тези млади мъже, които традиционно са възпитани така, че винаги да ги сърбят ръцете за бой, имат тази особеност, че за нищо в Европа не им пука. Те са си от Африка или от Азия и за тях Европа е ресторантът, в който ще се разположат, за да му ударят едно нескончаемо опустошително безплатно плюскане, докато не ги повикат за някоя по-сериозна работа. Например — да режат гърлà. Кой ги е подредил така? Някой, който не разчита на НАТО, защото се е убедил, че НАТО е оръжие, което може да бъде насочено натам или насам, в зависимост от това В ЧИИ РЪЦЕ СЕ НАМИРА. Следователно, това е НЯКОЙ, който изобщо няма никакво доверие на НАТО — като ИДЕЯ ЗА ПРОТИВОПОСТАВЯНЕ СРЕЩУ РУСНАЦИТЕ. Излиза че несигурността и дори ужасът отново са в резултат от надвисналата заплашителна сянка на руснаците, които този път може да се окажат ПРИВЛЕКАТЕЛНИ за някои от лидерите на «отбранителния» алианс. Зад всичко това очевидно стоят хора, които си дават сметка, че Путин вече се е утвърдил като най-обаятелната личност на века. Ясно е обаче, че той ни най-малко не е обаятелен за пришълците от Африка или Азия — просмукани при това с ислямски радикализъм. Ето защо ислямските радикали бяха повикани в Европа — и този път от някакви кривоноси банкери, каквито бяха преди 650 години Венецианските Търговци и Лихвари, съсипали с наслада Константинопол.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи