Петър Николов: Няма да коментирам Костов, РБ е прав за КТБ

Петър Николов: Няма да коментирам Костов, РБ е прав за КТБ
„Ще кажа нещо, което няма да се хареса и със сигурност ще ми навлече доста критики. Аз не мисля, че възможността за преференциално разместване на листите е нещо несъмнено добро. В корумпирана среда, каквато е българската, тази възможност ще досъсипе, а няма да подпомогне изборния процес. Нека изчакаме да минат изборите и да теглим тогава чертата, но ви гарантирам, че не популярни лица и граждански квоти, а мутреещи локални играчи ще са печелившите от преференциалния вот. Ще се окаже, че това е промяна, която работи само за силовите играчи. Нещо повече, ако преференциалното гласуване се запази и за местните избори, очаквам такива тежки сблъсъци между мутри, които още повече ще отвратят обществото от участие в политиката.“ Това каза политологът Петър Николов от Реформаторския блок, помолен да коментира ситуацията в коалицията и какъв е залогът за успеха/неуспеха седмица преди парламентарните избори. Петър Николов е политолог от Института за дясна политика и преподавател в Нов български университет. Роден е в София през 1979 г. Завършва Класическата гимназия. Бакалавър по политология в СУ, магистър по политически мениджмънт и доктор по история. Автор на книгите „Раждането на българския консерватизъм“, „Династията на Срацимировци“ и „Истинската история на Видинското княжество“. Женен е и е баща на две момичета.
<p><strong>- Г-н Николов, тази сутрин по Нова телевизия бившият лидер на ДСБ Иван Костов в качеството си на експерт от Лабораторията за управление на рискове към НБУ се разграничи от позицията на Реформаторския блок по темата какво да се прави с КТБ, като неглижира мнението на Петър Москов и Радан Кънев, защото не разбирали от банкова материя. И понеже казусът е повече политически, как ще коментирате това в контекста на наближаващите избори?</strong></p> <p>- Когато преди две години съм напускал ДСБ, казах каквото имах да казвам за Иван Костов. Твърде дълго съм уважавал този човек и когато се разделихме казах, че няма да го коментирам независимо дали съм съгласен с него или не. И досега съм спазвал това обещание. Но ще кажа какво мисля за позицията на РБ, въпреки че и аз не съм финансист и няма да влизам в детайли. Но моето убеждение е, че позицията на Реформаторския блок е коректната и точната позиция по въпроса с КТБ. А тя е, че трябва да се спазва законът.</p> <p><strong>- След няколко дни Реформаторският блок отива на избори. Какъвто и да е резултатът, по всичко личи, ще има разместване на пластовете в коалицията след вота. Какъв според вас би бил най-добрият, най-лошият и най-реалистичният сценарий?</strong></p> <p>- Всичко зависи от изборния резултат. Ако Реформаторският блок вземе около 15-ина мандата, т.е. толкова, колкото взе през 2009 г. тогавашната Синя коалиция &ndash; нищо добро не ни чака. Това ще означава влизане в добре познатата ни спирала от вътрешни противоречия, скандали и разцепления и всичко ще свърши много тъжно. Ако обаче се мине психологическата граница от 20 мандата, ако се постигне резултат от 25 и дори 30 народни представители, тогава отделните субекти в коалицията ще видят перспективата в нея и няма да посмеят да я разрушат.</p> <p><strong>- Добрият резултат обаче едва ли ще отложи сблъсъка за лидерския пост в коалицията?</strong></p> <p>- Казвал съм го и друг път &ndash; Реформаторският блок е политически проект на Радан Кънев. От тази гледна точка единственият човек, който би могъл да бъде лидер на РБ, ако коалицията въобще ще има един лидер, е той. От друга страна, задължение на този засега неформален лидер е той да намери балансите вътре в Реформаторския блок и да изгради политически консенсус, спояващ отделните му съставни части. Ако не успее в тази задача, Радан Кънев или никога няма да спечели лидерската позиция, или ще стане лидер на нещо, което не струва пукната пара. Но още веднъж повтарям &ndash; при успешно участие на изборите, Радан е единственият, който би има моралното основание да претендира за лидерския пост. Той измисли блока, той събра партиите в него, той няколко пъти пое политическата отговорност, за да направи възможна тази формация.</p> <p><strong>- Според наши източници, но и според видими белези, между политическата фигура Граждански съвет и партийните ръководства има напрежение. Как гледате на структурирането на коалицията?</strong></p> <p>- Вижте, Гражданският съвет не е безгрешен за всичко това, което РБ представлява към момента. Когато коалицията се създаде, партиите доброволно взеха решение да се откажат от част от позициите си и да ги прехвърлят на &bdquo;граждани&ldquo; с два основни аргумента. Първият &ndash; да включат в политическия процес хора, които успешно могат да комуникират с гражданските протести и да влеят част от тяхната енергия в блока. Вторият аргумент се състоеше в това гражданите да се превърнат в морален гарант, че партиите действително ще тръгнат по нов път и ще скъсат със старите си зависимости.</p> <p>За жалост почти нищо от това не се случи. Протестите така и не припознаха Реформаторите за свое политическо представителство, а покрай подредбата на листите се оказа, че &bdquo;гражданите&ldquo; не са в състояние да се справят и с ролята си на &bdquo;морален борд&ldquo;. От тази гледна точка в един конфликт между граждани и партийци ще е доста трудно да се определи кой е крив и кой е прав.</p> <p><strong>- Смятате ли, че е редно хората, които са участвали в преговорите за редене на листите, да агитират публично за разместване на кандидатите чрез преференциално гласуване?</strong></p> <p>- Ще кажа нещо, което няма да ви хареса и със сигурност ще ми навлече доста критики. Аз не мисля, че възможността за преференциално разместване на листите е нещо несъмнено добро. В корумпирана среда, каквато е българската, тази възможност ще досъсипе, а няма да подпомогне изборния процес. Нека изчакаме да минат изборите и да теглим тогава чертата, но ви гарантирам, че не популярни лица и граждански квоти, а мутреещи локални играчи ще са печелившите от преференциалния вот. Ще се окаже, че това е промяна, която работи само за силовите играчи. Нещо повече, ако преференциалното гласуване се запази и за местните избори, очаквам такива тежки сблъсъци между мутри, които още повече ще отвратят обществото от участие в политиката.</p> <p><strong>- Възможно ли е РБ да стане единна партия? Какви са нагласите вътре в коалицията? </strong></p> <p>- Трудно е. За мен най-добрата формула за бъдещето на Реформаторския блок беше предложена преди време от Тома Биков &ndash; федерация. Т.е. трайна коалиция от партии, които обаче имат общо, федерално ръководство. При такъв подход би могло хем да имаме общ политически субект, хем да избегнем ликвидирането на партии и идентичности.</p> <p>Струва ми се обаче, че ние вървим по друг път, накрая на който може да има и бездна. Или по-скоро да направим това, което земеделските формации обикновено правят на обединителните си конгреси &ndash; просто да създадем още една партия. Ако РБ след изборите не е партия-майка, а шести (или осми) участник в коалицията, това ще е много, много лошо решение.</p> <p><strong>- Кои ще са най-трудните въпроси, които ще трябва да решавате след изборите? Много наблюдатели смятат сътрудничеството с ГЕРБ като непреодолимо препятствие между ДСБ и ДБГ? </strong></p> <p>- Знаете, че по този въпрос мнението ми се различава радикално от доминиращото в блока. За мен след изборите трябва да се търси коалиция с ГЕРБ и всяко друго решение ще е равносилно на национално предателство. Прочее, убеден съм, че ако реши да остане в опозиция, блокът ще бъде разкъсан от центробежните си сили, затова и чисто организационно участието му във властта е необходимост.</p> <p>За жалост обаче твърдото анти ГЕРБ говорене по време на кампанията предопределя следната ситуация след изборите &ndash; или да се спазят ангажиментите, да се остане в опозиция на управлението и блокът да се разпадне; или да се влезе в управлението въпреки всичките предизборни заклинания. Във втория случай ще се попадне в ситуацията на НДСВ от 2005 г. и на &bdquo;Атака&ldquo; от 2013 г., т.е. много избиратели ще се почувстват предадени.</p> <p>За мен беше много по-разумно да се говори умерено и по конкретни политики, а не да се влиза в междуличностни нападки. Но следвайки търсенето на бърз електорален ефект, партиите (не само РБ, а и ГЕРБ) направиха обратното.</p> <p><strong>- Защо се провали конгресът на РБ? </strong></p> <p>- Провалът щеше да е много по-голям, ако на този конгрес една част от блока си беше избрала лидер, а друга не беше дошла. В този смисъл Радан Кънев прояви мъдрост, като се отказа от силови действия и потърси компромиса. Понякога е по-лидерско да отстъпиш, наместо да влечеш цялата общност към катастрофа.</p> <p><strong>- Според записаното в уставите на двете основни формации в РБ - ДСБ и ДБГ, се казва, че са десни, а не десноцентристки партии. Как ще коментирате изказването на лидера на ДСБ Радан Кънев, че се чувства по-скоро вляво от центъра.</strong></p> <p>- За мен това е болна тема и съм говорил по нея много пъти, но явно не съм в състояние да събудя дебат по въпроса в РБ. При създаването си блокът беше умишлено позициониран не вдясно, а в центъра. Нещо повече, умишлено се градеше образът му на надидеологическа политическа сила и реформаторска алтернатива на цялата партийна система. В резултат лидерите на РБ не успяват да артикулират елементарни десни тези за защитата на националния интерес (нарочно избягвам думата &bdquo;патриотизъм&ldquo;), на християнските ценности и християнската същност на европейската цивилизация (привиждат тези ценности като универсални), на капитализма. И в безпомощността си заменят тези основни китове на дясното мислене с биеща на кухо либерална риторика.</p> <p>Ако се огледате, ще видите, че на позициите на РБ в останалата част от Европа са политическите маргинали. Точно тези, които се движат в рамките от два до пет процента, които си поставят политическата цел да влязат в поредния парламент. А след като не успеят, се трансформират в нещо ново и опитват отначало. На другия полюс са големите десни народни партии. Влизайки в либералната ниша, РБ остави дясното пространство на ГЕРБ. Ние трябваше да сме позиционирани вдясно от партията на Борисов, а вместо това се позиционирахме вляво и в това е най-голямата ни трагедия.</p> <p><strong>- Някои смятат, че Иван Костов има силно лоби в ДСБ, което не може да преглътне присъствието на лидера на ДБГ Меглена Кунева като фактор в РБ?</strong></p> <p>- Съвсем естествено е Иван Костов да има силно лоби в ДСБ. Той е може би най-успешният български десен политик на прехода и е създател на тази партия. Що се отнася до отношението му към Меглена Кунева, доколкото го познавам, той просто няма такова. Атаката му срещу нея за &bdquo;червената кукувица&ldquo; беше тактическа, а не почиваше на някакво специфично отношение (прочее тази атака беше незаслужена и проява на, меко казано, лош вкус). Подкрепата му пък за преференциално гласуване на евроизборите беше по-скоро повлияно от желанието да се гарантира така по-висок резулат за блока и да не се допусне костовистките гласоподаватели да си останат вкъщи. Истината е, че Меглена падна косвена жертва на Костов.</p> <p><strong>- Какво най-спешно трябва да се направи, за да видят хората перспектива в тази държава?</strong></p> <p>- Да се състави силно дясно правителство, което да започне да реформира съдебната система. Да се ограничи корупцията, за да станем отново привлекателни за чуждестранните инвеститори и да вкараме свежи пари в България. Ако не го направи, цялата политическа класа рано или късно, но по-скоро рано, отколкото късно &ndash; ще бъде пометена.</p>

Коментари

  • Одобрявам!

    26 Sep 2014 18:29ч.

    Много трезви и точни думи, съгласен съм изцяло с Петър Николов. Подобни изказвания, а не пишман-либералните глупотевини и ехидното елитарничене, биха ме стимулирали да гласуват за РБ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.miroivanov.com%2F2014%2F09%2Fblog-post_19.html&amp;

    26 Sep 2014 19:18ч.

    Най-странни се оказаха от Реформаторския блок, на които им замириса на власт. Загрижиха се основно за вложителите, за работните места, които биха се изгубили при фалита. Олевяването им като че ли прилича на изборно умопомрачение. Започнаха да говорят за незнайно откъде притежавани от тях документи за КТБ и че щели да внасят сигнал до прокуратурата. И Петър Москов се изяви в цифри- изброи 59 фирми-длъжници на трезора с милиарди, в които нямало назначен нито един служител, други имали пък до 10 служители и дължали над милиард. Политикът-лекар се изказва със \&quot;завидна\&quot; компетентност за материя, в която съвременните корпоративни практики не правят такива съпоставки, тъй като има различен вид компании, с различна структура и предмет на дейност. Радан Кънев пък дава отсега предписания кои ръководители на структури в държавата да не участват в разследването на КТБ - Писанчев, Йовчев, Цацаров, Чобанов и Мавродиев. Който е учил съвестно математика знае, че не можеш да се перчиш и да даваш отговори на задача, чиито точни параметри не знаеш. В тази невероятна говорилня прозвучаха и редица разумни доводи, на специалисти и на финансово грамотни хора. Говори се, че някои вече са захапали от тортата с ценните активи на КТБ. Дали пък това не са приближени фирми на Пеевски и Прокопиев? Ако е така, г-н Искров, бъдете мъж, изнесете тези данни сега, преди изборите!Един от тези гласове е на Мария Капон от коалиция \&quot;Десните\&quot;. \&quot;Гуверньорът на БНБ Иван Искров не трябва да прикрива информацията за състоянието на КТБ и да я оставя за след изборите \&quot; http://bnt.bg/.../disputi-izbori2014/razgovor-s-mariya-kapon

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Беломуйски

    26 Sep 2014 21:27ч.

    \&quot;Но моето убеждение е, че позицията на Реформаторския блок е коректната и точната позиция по въпроса с КТБ. А тя е, че трябва да се спазва законът.\&quot; Само че, в случая \&quot;законът\&quot; противоречи на законодателството на ЕС, което има приоритет пред българското, и когато това последното му противоречи, следва да се прилага европейската норма пряко. Колкото до Москов и Радан, те очевидно не разбират нищо от банки и финанси и правят чисто и просто предизборен популистки трик...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тюрлюгюветчлиев

    26 Sep 2014 21:33ч.

    ПОЛИТОЛОГ=БАНКОВ ФИНАНСИСТ!?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Беломуйски

    26 Sep 2014 21:42ч.

    \&quot;Но моето убеждение е, че позицията на Реформаторския блок е коректната и точната позиция по въпроса с КТБ. А тя е, че трябва да се спазва законът.\&quot; Само че, в случая \&quot;законът\&quot; противоречи на законодателството на ЕС, което има приоритет пред българското, и когато това последното му противоречи, следва да се прилага европейската норма пряко. Колкото до Москов и Радан, те очевидно не разбират нищо от банки и финанси и правят чисто и просто предизборен популистки трик...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Беломуйски

    26 Sep 2014 21:56ч.

    \&quot;Но моето убеждение е, че позицията на Реформаторския блок е коректната и точната позиция по въпроса с КТБ. А тя е, че трябва да се спазва законът.\&quot; Само че, в случая \&quot;законът\&quot; противоречи на законодателството на ЕС, което има приоритет пред българското, и когато това последното му противоречи, следва да се прилага европейската норма пряко. Колкото до Москов и Радан, те очевидно не разбират нищо от банки и финанси и правят чисто и просто предизборен популистки трик...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • simeon234

    27 Sep 2014 0:39ч.

    Предложението на Тома Биков е разумно и приемливо,че РБ трябва да е федерация. Съгласен съм с Николов,че \&quot;Т.е. трайна коалиция от партии, които обаче имат общо, федерално ръководство. При такъв подход би могло хем да имаме общ политически субект, хем да избегнем ликвидирането на партии и идентичности.\&quot;

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кога пък в България е имало автентично ДЯСНО.??...акцентиращо Свободата на личността!!

    27 Sep 2014 0:51ч.

    особено пък-Костов че бил десен!Е да ,по-десен е от Станишев,и даже с малко-и от Бойко!Но си остава далеч Вляво от Дясното!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost_Dog

    27 Sep 2014 0:54ч.

    Меглена паднала жертва на Костов! А младежът пък бил изгонен/или напуснал/Костов преди 2г.Ох,тези вездесъщи политолози....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost_Dog

    27 Sep 2014 1:14ч.

    Меглена паднала жертва на Костов! А младежът пък бил изгонен/или напуснал/Костов преди 2г.Ох,тези вездесъщи политолози....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лили

    27 Sep 2014 18:10ч.

    Към визитката на младежа можете да добавите, че е зет на Йордан Соколов (в последно време виден защитник на ГЕРБ) и дълги години работеше в централата на ДСБ, т.е. чантаджия на партийна хранилка, за разлика от другите симпатизанти на партията, които изнасяха всичко на гърба си. Когато ДСБ започна да губи поддръжници (най-вече заради такива като него), заедно с другите храненици Прошков, Д.Митов и пр. се завря при Кунева. Хубаво е нащата да се казват докрай.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи