Георги Марков: И в Би Би Си няма свобода на словото

Георги Марков: И в Би Би Си няма свобода на словото
От много отдавна вече не вярвам в „свобода на словото“, която на практика се свежда и в двата свята до свободата да крещиш на глас у дома си или пред неколцина приятели това, което те вълнува. Но я се опитай да изкажеш мнение в „независимия” вестник ТАЙМС, или в независимото Би Би Си? Имаш много здраве от пробитата шапка на демокрацията. Това пише през 1977г. от Лондон писателят Георги Марков до своя приятел Димитър Бочев.

 

 

 

Лондон, 02.1977 г.

Драги Митко,

Извинявай, че малко забавих отговора си на последното ти писмо, но просто нямах време да седна да ти пиша, пък и вече намразих всякакъв вид писмовна дейност, след като трябва да прекарвам вероятно две трети от времето ми, дадено от природата – върху пишеща машина. Благодаря ти много за желанието ти да бъдем заедно, което много би ме радвало, но не се обадих на Захариев, нито имам намерение да му се обаждам. Причината е, че докато не ме изгонят от Би Би Си, по-добре да стоя тук, защото смяната, както знаеш добре, ще бъде най-проста илюстрация на нашата поговорка („Пременил се Илия – пак в тия”).

 

Второ, струва ми се, че между мене и всички тия радиоорганизации съществува точно същият вид разминаване, което съществуваше между мене и българските партийни организации.

 

От много отдавна вече не вярвам в „свобода на словото“, която на практика се свежда и в двата свята до свободата да крещиш на глас у дома си или пред неколцина приятели това, което те вълнува. Но я се опитай да изкажеш мнение в „независимия” вестник ТАЙМС или в независимото Би Би Си? Имаш много здраве от пробитата шапка на демокрацията. Там, но както и в „Работническо дело“, трябва да се съобразиш с линията на вестника или радиото.

 

Принципите са абсолютно същите. Разликата е само във формите – едните са по-груби и недодялани, а другите по-гладки. Всичко това, което ти говоря, ти вече си го познал. И всичко това аз имам твърдото намерение да напиша в един или няколко романа. Защото нито хората от Радио София, нито хората, които стоят зад тукашните радиостанции, ги е грижа за България и българите. Просто хората си изкарват хляба, както биха могли да го изкарат с отглеждането на таралежи, например.

 

Единственото, което вълнува и едните, и другите, е сигурността, която работната площадка им дава, т. е. повишенията, пенсиите, разните други удобства, плюс суетата да се наричаш радиожурналист, което при всички случаи звучи по-добре отколкото „таралежовъд“. Така че всяко решение, което те взимат, всяко мнение, което те изразяват, няма нищо общо с истината, правдата, борбата за доброто и съвършенството на човека, любовта, красотата. Не! Никаква друга кауза, освен своята проста и ясна кауза – да си циментираш положението и да не си създаваш неприятности.

 

Все повече ме смайва впечатлението, че истинската болест на нашето време не е нито комунизмът, нито капитализмът, нито тероризмът, нито каквито и да са революционни и контрареволюционни евангелия, а главно (може би дори единствено) това мръсничко, подличко, егоистично добре маскирано, добре гарнирано чувство да си осигуриш твоето живуркане, като се присламчиш към някой октопод, който има нужда от тебе да му чистиш пипалата.

 

Все по-силно съм убеден, че светът съвсем не се дели на добри и лоши хора, на леви или десни, на вярващи или невярващи, а главното деление, което има значение за нас, е на хора, които могат, и на хора, които не могат. С други думи – на творци и на паразити. Има различни видове творчества, както има и различни видове паразити. Селянинът, който сее на нивата, е творец, жената, която ражда и отглежда деца, е творец точно толкова, колкото Айнщайн, Бетовен и Достоевски са творци. Този, който прави обувки, е творец, клоунът на сцената е творец, бръснарят на ъгъла е творец и т. н. Но оттук започва най-голямата драма на хората. Творците и особено талантливите от тях никога не се съюзяват. Първият белег на един талант или на един гений е неговото несъгласие с другите.

 

Много пъти съм казвал, талантът е независимост. И затова всички истински творци поради вътрешната си сигурност, поради устройството си винаги са в пълно разногласие по всички големи въпроси. В замяна на това паразитите или ако щеш, посредствениците се обединяват, подреждат се в стройни редици и създават могъщата армия на администрацията и бюрокрацията.

 

Тъй като те нямат творческата сигурност и смелост, тъй като по даденост са страхливи и несигурни, те намират подкрепа в своето общество, в своята администрация, която трагично им дава власт над творците. Администраторите най-много ненавиждат през живота си творците и творчеството, защото всяко нещо, създадено на този свят, им казва, че те не могат да създават, че те са просто паразити.

 

Никой не е изливал повече злоба и завист спрямо творческата част на света от тия осакатени нещастници, които са си присвоили правото да управляват другите. Те се боят от творците, защото творецът не се подчинява лесно, той не е добър служител, той не е примерен чиновник, който казва сладникаво усмихнат „да, сър!”. И затова на тебе ти е ясно например защо всяка дребна редакторска маймунка, колкото и бездарна да е, която почука на вашата врата (или на тукашната), има огромни предимства пред такива като мене.

 

Защото те не се интересуват какво всъщност предават за България, не се интересуват да вникнат дълбоко в нуждите на ония, които слушат оттатък, да отговорят най-пълно на техните очаквания… а просто да си изслужат времето за пенсия и след това да имат приятни старини в някое крайморско топло заливче.

 

Когато пристигнах тук, на Запад, бях много изненадан да открия, че почти всички хора, които срещнах, и тукашни, и емигранти, всъщност се бореха и мечтаеха да получат в живота нещо, което аз бях захвърлил в България – пари, гарантирано положение, слава. Почти всички, и англичани, и германци, смятаха, че аз съм бил луд и че е абсолютно морално да лежиш на гърба на цял народ и да си живееш като привилегирована гадина.

 

Този морал така ме порази, че тогава разбрах, че обществената съвест на Запад е или мръсна политическа игра на деня, или куп лайна, че тя не е искрен отклик на нищо, защото малцината честни и искрени донкихотовци, които милеят за човешкото достойнство, нямат достъп нито до радио, нито до телевизия, нито до вестници. Ако търговските интереси на Запад повеляват, те са в състояние да започнат да свирят съветския химн редом със собствените си национални диарии.

 

За мой и твой ужас, това е действителността. Това е все същият конфликт между партията и отделните творци. Ако комунизмът някога дойде на Запад, уверявам те, че техните диктатури ще бъдат далеч по-отвратителни от нашите – източните. Но ако не дойде, причината за това ще бъде, че техните обществени форми са по-съвършено неморални и по-солидни укрепления за посредствеността и бездарието, основите на несправедливостта са много по-дълбоки и парфюмът на демагогията (за да прикрие миризмата на лайната) – много по-силен.

 

Знам, че въпросът ти е естествено – А ЗАКЪДЕ СМЕ НИЕ? КАКВО ДА ПРАВИМ НИЕ?

 

Най-глупавото би било да се лъжем, че нещата не са такива, каквито са. Най-непростимото би било да се гръмнем. Отговорът е много прост – ние трябва да продължаваме да бъдем точно това, което сме били – луди. Защото това е формата на живот, която най-добре ни приляга, защото ние сме родени за нея и защото е най-висша привилегия на природата – ДА НЕ БЪДЕШ КАТО ТЯХ. И струва ми се, че цялата красота на живота, че ако щеш, целият му смисъл (нали красотата е смисъл), като че е заложен в лудостта на лудите. Всичко наистина голямо и красиво, което и природата, и хората са създали досега, е изблик на тази лудост, която според мен е самата същност на МОЖЕНЕТО.

 

Пиши, ако чувстваш, че можеш да пишеш, рисувай, ако мислиш, че можеш да рисуваш, кови, ори, пей, прави нещо, което усещаш, че можеш да правиш, и не се извинявай, че някой не ти е дал микрофона си, че не искат да те печатат. Когато творбите ти станат безспорни, конформистката същност на ония, другите, ще заработи в твоя полза, те ще те приемат като СВОЙ, ще те пуснат по радиото, по телевизията, навсякъде, паметник ще ти издигнат, за да докажат, че онова, което ти си направил, е ТЯХНО. Те винаги са си присвоявали всичко голямо от историята, всичко, което лудите са създали.

 

Затова можеш да си обясниш такива странни картинки, че музикално глухи охкат и ахкат по Бетовен, литературно слепи хора хвалят до небесата Достоевски и цели шайки от нищожества честват коленопреклонно Ботев (и дори наум не им минава да се опитат поне мъничко да бъдат като него).

 

Ето това е конфликтът! Най-големият, най-дълбокият, единствен сериозен конфликт.

 

И в този конфликт такива като мене нямат микрофоните, нямат вестниците, издателствата, киното. Всички те са от другата страна, където комунистически, капиталистически, националистически и господ знае какви още микрофони стоят редом и се борят, за да наложат под един или друг цвят властта на нищото.

 

Трагично, ние не можем без един компромис – този, който ти дава залъка. Но само при условие, че този компромис ще ти помогне да продължаваш да бъдеш това, което си.

 

Драги Митко,

Ето ти горе-долу картинката на нещата, така както аз я виждам. Тя не е безнадеждна. Тя е реална, което значи, че вътре, дълбоко в себе си, съдържа надежда.

 

След като ти изпонаписах всичко, което чувствах, позволи ми сега да спра, да пожелая на тебе и на Клавдия здраве и любов и предполагам, че скоро пак ще си пишем.

 

Най-сърдечно твой

Жоро

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • ХАРИ

    27 Авг 2014 5:02ч.

    Но я се опитай да изкажеш мнение в „независимия” вестник ТАЙМС, или в независимото Би Би Си? Имаш много здраве от пробитата шапка на демокрацията. Там, но както и в „Работническо дело“, трябва да се съобразиш с линията на вестника или радиото. Принципите са абсолютно същите. ------------------------ И днес ако изпратите статия/изследване в западно политическо издание и не се съобразите с неговата политическа линия, ще получите отговор: съжеляваме, но този възглед is not accesible to our readership или is not established in the literature и повече нама да ви канят да публикувате...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Forbes

    27 Авг 2014 5:54ч.

    парфюмът на демагогията (за да прикрие миризмата на лайната) - Това все едно за ситуацията в Украйна го е писал - Яко демагогия по медиите за да си забършат насраните задници

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Г.Марков - грандиозен, смел, директен, ТВОРЕЦ !

    27 Авг 2014 11:16ч.

    Дали някога паразита Бай Ганьо ще проумее какво е направил, убивайки уникалният Георги Марков?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ... поклон пред таланта

    27 Авг 2014 11:35ч.

    Потресаващ! Вече над 3 десетилетия този велик наш съотечественик е игнориран, оплюван и забравян от общество на посредствениците.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Въпрос

    27 Авг 2014 14:57ч.

    А дали наистина Бай Ганьо го е убил?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • georgieff/vienna

    27 Авг 2014 23:43ч.

    hallo,all you fucked scriblers! open the face book of Mr.Ivan Tzenoff and read who*d killed G.Markoff (instead of scribling non- senses)! *m not a great fan of G.Markoff,but Mr.Ivan Tzenoff is the best in the profound Interpretation of Mrkoff*s dead/end and his works! read before you write!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лили

    28 Авг 2014 0:43ч.

    Разбира се, че е така, всяка дума е вярна. Малко са хората като Георги Марков, на които им стиска да казват истината публично. Пред очите ми са българските писарушки и дърдорковци, жалка история (с много малки изключения).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Читател

    28 Авг 2014 1:55ч.

    Принизиха образа и подвига на Георги Марков до нивото на площаден антикомунист.А той, може би единствен българин с хоризонт отвъд политическата конюнктура, еднакво отричащ и комунизма,и капитализма, вижда проблемите на човечеството далече напред. Статията,която ви предлагам,е опит да се покажат и преценят усилияа му в тази посока, които са високо достояние на нашата култура. http://www.librev.com/2013-03-30-08-56-39/discussion/culture/551-2009-06-16-20-14-22

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • bai Vanio

    28 Авг 2014 3:40ч.

    До mitko. Ако са го мислили за шпионин и им е пречил по някакъв начин, нямаше ли да е много по-просто, евтино и ефективно просто да ни го върнат обратно. Истината най-вероятно е някъде по средата. И българите и англичаните не са го искали заради позииците които е отстоявал, което е довело и до решението за неговото убийство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Читател

    28 Авг 2014 4:08ч.

    Посоченият от мен по-горе линк има някакъв проблем. Интересуващите е от публикацията могат да опитат http://www.librev.com/2013-03-30-08-56-39/discussion/culture/551-2009-06-16-20-14-22

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поморийски

    28 Авг 2014 5:38ч.

    ГМ никога не е бил антикомунист, тъкмо напротив. Не е бил български, а съветски агент още от първите години след 9 септември-44 г. След едно предателство на съветски разузнавач - Калугин, ако не греша, се казваше - англичаните превербуват ГМ и го принуждават да играе двойна игра. Ликвидирали са го съветските служби, а това за \"българския чадър\" е просто измишльотина към по-късно активно мероприятие срещу Бг по повод \"случая Антонов\". Тъпите седерасти-пишмандемократи развяха ГМ като знаме на дисидентството, а, както виждате от тази публикация, много добре е разбирал и Запада, както и Изтока. Навременно четиво!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • за можещия и неможещите

    28 Авг 2014 5:48ч.

    Поморийски, и ти се включи в хора. Любим тертип на неможещите е да се опитват да принизяват Таланта до нивото си с лъжи и инсинуации. Дай доказателства че Георги Марков е бил съветски разузнавач. Тази партенка я пуснаха именно ченгесарите. Не можеха вече да забраняват на хората да четат книгите му. Единственото което им остана бе да го оплюят, да го омаскарят, да го представят като един от тях -мекеретата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Въпрос

    28 Авг 2014 16:37ч.

    А някой от коментиращите убийството на Г. Марков прочете ли статията към която \"Читател\" е дал линк? Да използваш това убийство като фасада за пробутване на своята идеология е кощунство, защото Г. Марков не се интересува от идеологиите, а от достойнството на човешката личност. Той показва, че и при комунизма, и при капитализма, човешкото достойнство е потъпкано от самообявилите се за елит на обществото. Много съм любопитен дали сайтът може да публикува поне части от Шимпанзето премиер?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Цаката

    28 Авг 2014 18:24ч.

    Г. Марков непосредствено сле 9. 9. -44 е много активен РМС-ист, изпратен от БКП в ЗЕМС „младежкия земеделски съюз“ за извършване на подривна дейност. Немалко млади земеделци са отишли в концлагери след това. Има документи, чел съм и малка книжка от негов другар от онези години. И не се е чула и няма да чуете или прочетете добра дума за него от стари земеделци. Г. Марков по-късно е допуснат не просто в БКП, а в ловната дружинка на Т. Живков, което е стопроцентово доказателство за допуска му до комунистическия елит. Точно с такива параметри човек е особено подходящ за легендата \"дисидент, прозрял комунистическото Зло\", ако започне на Запад да плюе комунизма, системата и ТЖ. А как иначе да се внедри в ВВС? Но нека днешните антикомунисти го размахват като знаме, нека и паметник му издигнат, толкова им е умът в главите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    28 Авг 2014 18:39ч.

    Горчиво прозрение, до което повечето така и не достигнахме в годините след Десети ноември, отдавайки краха на илюзиите си единствено на българската непълноценност. И само Георги Марков може да го напише така. Повечето, а от моите приятели и познати, всички до един, избягаха на Запад не заради търсената свобода, а единствено заради стандарта на живот. И макар и да не успяха кой знае колко, останаха си анонимни, не се разочароваха. За да се разочароваш, трябва да имаш идеали.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поморийски

    29 Авг 2014 4:07ч.

    Да, фундаментално е писмото на ГМ. Показва психологическата драма на човек, чиито идеали са се сринали. След 9 септември е бил запленен от СССР, от Червената армия, от комунистичесдките идеи и е сътрудничил на съветското разузнаване на идейна основа, разбира се, срещу капитализма, фашизма и прочие. Сътрудничил е и докато е бил в ловната дружинка на Живков, където и започва драмата в душата и ума му. Защото вижда отблизо как на практика изглежда комунизмът, какви люде го претворяват в дела и какви всъщност са тези дела. Колкото по идеен е един човек, толкова по-болезнено изживява сблъсъка на идеите си с реалността. Отива на Запад, в една от столиците на капитализма и империализма, вижда същата бездуховност, безидейност същите нрави в ВВС, каквито са и в \"Работническо дело\" и \"Правда\". Това не прави ГМ голям писател или славен дисидент, не е и лош човек, некадърник или предател. Шарен е животът му, шарен е и профилът му. Добро перо има, опитвал се е да бъде добър българин дори като агент на чуждо разузнаване. Висшият Разум да го съди, както и да се нарича Той! На мен ми е интересен с драматичната си съдба, която знам в подробности, но не е тук мястото.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Валентина

    29 Авг 2014 6:41ч.

    Статията от Тодор Абазов е много интересна. Чел съм и други негови статии, те също са пример за добра публицистика. Жалко, че сме принудени да търпим лумпените-драскачи, а качествените текстове са малко.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Въпрос

    29 Авг 2014 15:13ч.

    Защо плюещите по Г. Марков, като са толкова компетентни, не написаха подобно писмо, при това, можеше да не е от 1977 г., а да кажем от 1990-1991 г., когато всички бяхме убедени, че пазарната икономика като магическа пръчица ще оправи недъзите на комунистическия режим? Плюенето срещу Г. Марков е опит на плюещите чрез плюене да се покатерят на пиедестала до него.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Спиноза

    30 Авг 2014 5:56ч.

    Да, абсолютно прав е Г. Марков, така стоят нещата, колкото по бездарен е, по-увреден, толкоз по се стреми към богатство и власт над другите, толкова е и по-лош човек. Трагедията на един вярващ човек в една илюзия, той е същия като комуниста идеалист, разочарован от измамата на Маркс. Единство и борба на противоположностите! Диалектика! ха ха ха Слава богу избягнах тази уловка, без да съм бил комунист, никога не се прехласнах по запада, да не говорим за Америка. Абе, на едни хора много им се иска да бъдат лъгани!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до Спиноза

    30 Авг 2014 16:20ч.

    За диалектиката грешиш! Тя възниква като учение още в Древна Гърция. Помисли само - ако едно нещо няма противоположности, означава, че то е абсолютно еднородно и за да се появи някакво движение в него, трябва да има външен тласък. В момента в който се осъществява този тласък, нещото и осъществяващото тласъка са в една система, т.е. те са \"единство и борба на противоположностите\". Освен това, ако в едно нещо няма абсолютно никакво движение, ние никога не бихме могли да въздействаме върху него или да изпитаме въздействие от него, т.е. никога не бихме могли да установим, че то съществува. Нека не смесваме марксизма и комунизма с диалектиката, защото това е все едно да не правим разлика между шофьора и автомобила.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • На Гошко

    30 Авг 2014 19:05ч.

    Му е умряла циганката и сам се величае!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лили

    30 Авг 2014 20:25ч.

    Смешни са критикарите на писателя, дали са чели нещо от него. \"Задочните репортажи\" са най-точната картина на обществото ни след 9-и, не може по-ясно да се обрисува глупостта и трагедията на соца, също и БГ манталитета, поставил ни в оковите, които влачим досега. Защо не е жив да опише и днешното време, дали ужасът не е по-голям! Няма кой. Някой горе е надраскал, че Г.Марков бил шпионин - едва ли, ако е вярно, голям праз! И други чудесни писатели са били шпиони - Г. Грийн напр., ама кой да чете!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Михаил Иванов

    08 Sep 2018 14:53ч.

    Погледнете написаното от Г.Марков, като социолог,който описва социални и обществени процеси.И тогава цвета на очилата,които сте си поставили се надявам бавно да изсветлят. Даже бих го сравнил с Хаджийски,но от времето на соца. Но,кой съм аз....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кривата краставица

    08 Sep 2018 19:37ч.

    Георги Марков е предател. Неговите "Задочни репортажи" са изсмукани от пръстите. Греъм Грийн е работил за родината си, а Марков - срещу нея. От шпионин до шпионин има голяма разлика.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българин от Б

    08 Sep 2018 21:23ч.

    според мен, много наивно от Г.Марков...все едно, излизаш от една много корумпирана страна(където например според 90% от хората има корупция), влизаш в друга страна, в която корупцията е незначителна( пак за примера-там само 10% от хората смятат, че има корупция)...И ПРАВИШ ИЗВОДА, ЧЕ И В ДВЕТЕ СТРАНИ ИМА КОРУПЦИЯ, ВСИЧКИ СА МАСКАРИ И Т.Н. Хем е вярно, хем е много наивно да го твърдиш. Сега си представям друг пример: да кажем, че Г.Марков, със своите принципи на журналист, печели уважението на хората, съзадава си вестник, вестникът се харчи добре, Г.Марков печели и пари, наема си служител...и изведнъж наетият служител започва да си пише както той сам преценява, че стоят нещата, и това е някакси различно от мнението на Г. Марков, за когото остава отговорността от издаването на вестника...В този случай какво трябва да се направи-да се остави неговия служител да промени идеята на вестника без значение от последиците и без значение от възгледите на чорбаджията си, и това да е законното???В такъв случай щеше да има друга статия, с оплакване, че някакъв натрапник нарушава принципите и правдата във вестника на собственика Г.Марков, и къде е тогава свободата на словото (за Г.Марков) и къде е неприкосновеноста на собствеността (за Г.Марков). По същата причина в тази газета тази статия ще я четем всяка година, а има толкова много други хубави статиите от същия автор Г. Марков, но с по-така изводи(които пък така противоречат на чорбаджията на тази газета, затова трябва да се задоволим само с това наивно изявление, че всички сме маскари:-)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Иван

    08 Sep 2018 23:05ч.

    Това писмо и още няколко, като него му костваха главата! Логиката е проста-само заради кефа на Тодор Живков едва ли би се провела подготовка и реализация на такова сложно убийство.Много по логично е да се предположи, че западните разузнавания са го следели да не е внедрен български агент. В момента, когато са разбрали, че е разочарован и от западната "демокрация" те естествено са се изплашили, че той може да се върне обратно и за това са решили да ударят с един куршум два заека, а именно да го убият и да обвинят за това България и СССР! Този номер ни го направиха и с опита за убийство на Папата от Али Акджа, който бе член на крайно дясната турска националистическа организация "Сивите вълци", която е изключително антибългарска и антъисъветска!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кривата краставица

    09 Sep 2018 12:54ч.

    Напълно подкрепям мнението на Бай Иван на 08.09.2018 в 23:05. Освен това държа да отбележа любопитния факт, че Валентин Фъртунов, който първи изказа тази теза за убийството на Георги Марков, умря внезапно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Проф. Бончо Асенов - ловецът на шпиони

    11 Sep 2018 21:27ч.

    "Българската Държавна сигурност и конкретно неговата разузнавателна служба нямат нищо общо със смъртта на Марков. Това го казвам не аз, а тримата следователи, които работят и приключват досъдебното дело в България", каза пред ПИК проф. Бончо Асенов, дълггодишен щатенслужиел на Шесто управление на ДС. Вчера се навършиха 40 г. от убийството на Марков. "Ще цитирам само заключението на "Писменото мнение" на последните двама следователи, с което предлагат да се приключи делото, тъй като "установените факти и обстоятелства по делото изключват от обективна и субективна страна извършено престъпление по чл. 115 и сл. от НК, както и пряко или косвено участие на българските служби в подобно деяние“. А англичаните имат мотиви за неговото неутрализиране, защото са доловили промяната в идеите, възгледите и настроенията на Марков, защото са доловили връзката му с българските специални служби и най-вече защото е предстояло неговото прехвърляне в радио "Свободна Европа" и евентуално завръщане в България, което не са искали да допуснат", поясни Бончо Асенов, когото мнозина наричан Ловец на шпиони. "Не аз, а най-компетентните по разследването на случая – следователите по делото казват в "Писменото си мнение", че "по време на разследването са положени изключителни усилия, обективност и старание и по безспорен начин е установено, че липсва мотив за убийство от страна на българското разузнаване. Липсват и каквито и да било доказателства в тази насока". Написаха се книги, направиха се филми, в които се твърди, че физическият убиец на Марков е Франческо Гулино, който е бил агент на българското разузнавателно управление с псевдоним "Пикадили". Той е разпитван осем часа през 1993 г. в Дания от английски, датски и български следователи, за да установят, че по това време не е бил в Англия и да го пуснат. Но продължават някои да твърдят налудничаво, че "Пикадили" е убиецът. А той доскоро си живееше необезпокояван в Австрия", твърди категорично проф. Асенов. Според Ловеца на шпиони Асенов, така наречените демократи в България продължили "делото на английските специални служби, за които този случай е архивиран още през май 1979 г. и които единствено се интересуват да не излезе истината за тяхното участие в смъртта на Марков."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Почитател

    12 Sep 2018 10:08ч.

    Отнасям се с голяма доза съмнение към автентичността на разпространеното писмо от Г. Марков. Писателят не е толкова елементарен, че да нарича БиБиСи "независима", след като е правителствена станция, на държавен бюджет. "Таймс" е собственост на милиардер, тъй че политиката му е напълно определена, засивисима, съответно. Не знам защо, но ми се струва, че битовизмите, цинизмите и дребнавичкото хленчене не са с авторство на Г. Марков.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Иван

    12 Sep 2018 11:08ч.

    До Почитател на 12.09.2018 в 10:08. Приятелю, Това писмо не е единственото в което Георги Марков е поставил под съмнение така широко рекламираната Западната демокрация. Поинтересувай се и прочети и други подобни от същия автор и ще разбереш, че неговата свободолюбива душа не е намерила покой и на Запад. Ето ти един линк ( https://www.blitz.bg/analizi-i-komentari/ekskluzivno-v-blits-kevork-kevorkyan-za-georgi-markov-i-radio-svobodna-evropa_news615720.html ) в който можеш да прочетеш и да видиш на снимка цинизмите на които е способен, като почти всеки човек и Георги Марков!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българин от Б

    12 Sep 2018 19:51ч.

    "А англичаните имат мотиви за неговото неутрализиране, защото са доловили промяната в идеите, възгледите и настроенията на Марков, защото са доловили връзката му с българските специални служби и най-вече защото е предстояло неговото прехвърляне в радио "Свободна Европа" и евентуално завръщане в България, което не са искали да допуснат", поясни Бончо Асенов" Бончо, Бончооооо, ти си един от мижитурките, които измислят "факти" и след това успешно ги обясняват...като си отделил толкова време за Г.Марков, защо не изплюеш истината, че не е намерен нито един документ, който свързва Г.Марков с българските специални служби...нито в БГ е намерен, нито извън БГ е намерен. Дебилите искат да убият Г. Марков втори път, но са сбъркали времето, сега не сме преди 10.11.89г

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Написаното е верно

    17 Sep 2018 8:22ч.

    Но е писано, констатиращо, с надежда всичко да си върви на самотек... Историята, реалностите не са такива, защото хората винаги са били различни и ще бъдат.Едно време не е имало нужда от държава, но тя се е наложила като реалност. От коментариите се виждат пристрастията на авторите. Допада ми защо е ликвидиран този Човек-"...защото се разочаровал от западната действителност". Ами тази практика в Англия е била винаги. Най-свеж пример-кой и защо уби Б.Березовски? Той поиска прошка от В.Путин и публично заяви, че се готви да се върне в Русия.Да, но не било речено!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ne sym robot

    17 Sep 2018 23:20ч.

    Tragediqta na bylgarina e che dori kogato mu posochat "pravo kume, ta v ochi" chii e chadyryt, toi pak shte vika Bai Ganiu e vinoven...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Наблюдател

    26 Sep 2018 12:55ч.

    Разбира се, че е така. Би Би Си е зависима от правителството агенция и няма свобода на словото. Би Би Си се издържа от правителството, което й гласува парите. Ако не слушат, няма пари.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Да бе, да

    26 Sep 2018 22:00ч.

    И кой ще ти плаща за да го хулиш? Нямало свобода на словото, значи. Напротив, напускаш Свободна Европа, напускаш ББС, издаваш си там нещо, вестник, стенвестник, нямало е блогове и сайтове тогава, и се бориш сам срещу лошите. А тоя с лисичата физиономийка искал хем да се бори срещу тях, хем те да му плащат за това. Сигурно от благодарност. Е, получил си го е. Големият творец.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Рон Стоф

    15 Дек 2019 23:43ч.

    Автентичността на тези писма е доста съмнителна, по няколко причини. Първо, звучат прекалено обслужващи интересите на тоталитарния источен блок. Второ, така представената западна действителност по онова време далеч не отговаря на реалната. Не тя фалира, а сив. Трето, стилистиката на тези писма не е тази на Марков, а на пропагандата на бкп. И на края, дори да бяха писани от Марков, те не означават повече от едно лично мнение.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мони от София

    22 Юли 2020 9:44ч.

    Към Рон Стоф и всички, които се съмняват в автентичността на писмата. Това писмо, както и много други, писани от ръката на Георги Марков, е публикувано в книгата "Аз бях той", като има и циклостилно копие, на което можете да видите почерка на Марков. Оригиналите се съхраняват от негов роднина, който се кълне в достоверността им. Стига глупости. Марков е достигнал своята Голгота малко преди безвременната си смърт. А това, че е очистен от английските тайни служби, е вън от съмнение.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи