24-и, май!

24-и, май!
Смешно е, разбира се! Да вземат да сбъркат българското правителство с македонското точно когато Божидар Димитров е министър. И то да сбъркат точно от Ватикана, където навремето ДС се е опитвала да направи от Димитров прилежен социалистически учéн, което тогава беше ни повече, ни по-малко крадец на чужди документи и идеи. Наскоро от досието на Димитров стана ясно как бил командирован в Рим, за да проучва (краде) документи, свързани с българската история.
От Димитров уч&eacute;н не стана, май че не е станал и кой знае какъв агент. Той предпочете бохемския живот, линията на простодушния цинизъм и разпадеца на личността &ndash; много популярен избор по времето на зрелия социализъм, когато липсата на общ морален ред създаваше лесно оправдание за загубата на личен. <p>Много талантливи хора, между другото, приключиха със себе си далеч преди физическо отреденото им време, което е много тъжно, да не кажа трагично. Книгата &bdquo;Москва-Петушки" на Венедикт Ерофеев, която излезе на български в списание "Факел" през 1990 г. се превърна в своеобразна епитафия на този начин на живот. Това обаче дори не е тема за коментар, а предмет на специално изследване. Връзките с ДС, а най-вече амбицията и социалната суета на хора като Божидар Димитров ги спасиха от преждевременна маргинализация и с развитието на прехода те успяха да изплуват на повърхността.</p> <p>Не знам защо се отплеснах така! Бях почнал от гафа на Ватикана, чийто протокол обърка българското правителство с македонското навръх 24 май. Напуши ме смях, като си представих лицето на Божидар Димитров. Не знам защо, но Македония е голяма тема за българските ченгета, както и извор на безкраен патриотизъм. Ако проявяваха толкова патриотични чувства по отношение на руснаците преди 1989 г. и към американците след това, днес България щеше да бъде друга, но нейсе... От пресслужбата на папската канцелария казаха, че грешката била техническа. Не знам какво точно означава това, но съм сигурен, че не само за тях, а и за по-голямата част от света няма разлика между Македония и България. Не защото те са надменни, а защото ние сме незабележими. Една тъжна равносметка навръх 24 май. Културата, която днес се олицетворява от Божидар Димитров, Светлин Русев, Вежди Рашидов, Андрей Пантев, Антон Дончев, Дончо Цончев, Стефан Цанев, Левчев и останалите все професори, академици и уч&eacute;ни &ndash; споменавам най-известните имена у нас, както и най-цитираните в пресата &ndash; не е успяла да създаде никакъв образ навън. Нищо. България е бяло петно за останалия свят и затова техническите грешки, като цитираната по-горе не са само технически. Те са изобличение на нашата безличност. Политиците можем да виним, но не толкова, колкото представителите на културата. Няма как да имаме кадърно и ярко политическо лидерство, след като културното ни е нелепо, провинциално и плоско като македонския език. Щом Божидар Димитров и Андрей Пантев са професори, защо Бойко Борисов да не е премиер.</p> <p>"Да си ги обмениме впечат&oacute;ците" на македонски означава да споделим впечатленията си, но думата "впечат&oacute;к" някак много отива на онова, което българската култура оставя като следа. Българската култура е впечат&oacute;к, а енергията, която носи със себе си, е точно толкова голяма, колкото и македонската дума, която според мен я изразява най-добре. Съвсем не искам да обвинявам хората, чиито имена споменах. Те са такива каквито са, защото другите им позволяват да бъдат. Ако в България имаше достатъчно друга култура, която да не е "впечат&oacute;к", нямаше да ги обсъждаме. Те щяха да са изолирани в някакъв свой, носталгичен по соца ъгъл и да си "творят" произведенията. Сега обаче те изолират България и я превръщат в задънено кьоше, което никой не ще да погледне. Това, че Вежди Рашидов е министър на културата, е проблем на културата, а не на Вежди. Същото е и с Бойко Борисов, чийто премиерски пост, спечелен на свободни и демократични избори, говори зле за българите, а не за самия Борисов. Впрочем и с него се случи протоколен гаф в Италия, с чийто премиер Борисов обича да се сравнява. Посрещнаха го с обърнато българско знаме, като за война, а Берлускони, за да му покаже колко цени борбата на правителството ни с българската мафия, покани и Дарина Павлова на официалния обяд...</p> <p>Колкото и невероятно да звучи, но между Берлускони и Борисов има огромна разлика. Както и между Италия и България. Впрочем на Берлускони Борисов му е четвъртият български премиер. Спомням си, че преди десет години подари на Иван Костов скъп часовник, бяха големи приятели, а по-късно още по-голям приятел му стана царят. Берлускони за разлика от българските си колеги е много опитен политик и успешен бизнесмен. Също така е и много успешен простак. Ако бях италианец, бих се срамувал от него, но понеже съм българин, повече ме е срам от Борисов. И докато в Италия няма помен от Берлускони, ако не пуснеш новините, в България Борисов е навсякъде и се е намърдал да живее в над осемдесет на стоте от населението. Така се изразяваше Тодор Живков &ndash; истинския баща на Бойко Борисов и Тато за Божидар Димитров и сие македонци, които се гордеят да се нарекат българи и да си споделят впечат&oacute;ците за щяло и не щяло под формата на "творчество". "България &ndash; страната на художествената самодейност", казваше по друг повод Тато и се оказа много, много прозорлив!</p> <p><em>Коментарът е публикуван във в. "Галерия"</em></p>

Още от Коментари

Коментари

  • Яворе,

    26 Май 2010 19:45ч.

    чудесно като теза, добре защитено и елегантно изложено. Обаче... Обаче никак не върви вие да морализаторствате. Обърнете се без гняв назад и огледайте собственото си минало. Надникнете и в настоящето си. Ще установите, че сте обикновен изполичар. При това не сте от гнусливите. Понеже майката на всички партии е една, няма да се изненадам, ако утре оглавите в. &quot;Дума&quot;, в който умело ще отстоявате същите &quot;десни&quot; ценности. И без друго на червените страци &quot;дясното&quot; по им приляга. Споменавате дух и духовност. Огледайте собствената си душа. Няма как да избягате от белезите на Мамона, оставени по нея. Там е бедата на 99 на сто от онези, които мърсят великото звание Българин! Дано Бог ви прости.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • R.Majewski

    26 Май 2010 20:36ч.

    Поздравления, както винаги, г-н Дачков.За съжаление България, е превърната точно в такъв скансен какъвто описвате.Една англичанка в Несебър заплаши детето си, че ако на слуша, ше го остави тук. Въпреки, че Несебър е прекрасен, то просташката атмосфера бе рзкрита инстинктивно от майката и приета като заплаха.Българите, обаче,възприемат това за норма с критериите на плебейското общество в което са се превърнали. Трябва да се заемете с процеса на плебеизацията на обществото,като го разкриете започвайки от самото начало.Това начало бе поставено през 1950 в обръщението на Й.В.Сталин към езиковедите.Процесът на създаването на &quot;новия,социалистически човек&quot;. България е единствената страна, където този процес завърши успешно.Плодовете му берем днес и ще ги берат нашите деца (тези които останат).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Блаже Конески

    26 Май 2010 21:27ч.

    Впечаток, Ве молам, какви са тия впечаттк и впечаттци?! Денеска статията верно малце ex rectum създадена.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Алехин

    26 Май 2010 21:39ч.

    Както винаги прекрасна статия! Нуждаем се от друг елит, а не от тези производни на Съветска Русия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • serafimova - и с Ботсуана могат да ни сбъркат..

    26 Май 2010 23:39ч.

    но надали, щото там има диаманти...а великата БГ е велика само и единствено на тъпотии.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ясен

    27 Май 2010 0:28ч.

    Великолепно и както всичко написано от Явор е с много истини. Явор никога не се е променял, а останалите, които той напусна, никога не са били истински. Удоволствие е да го четеш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 2XXL

    27 Май 2010 3:51ч.

    Prekrasna statija g_n Dachkov. Mejdudrugoto iskame da vi pomolim taj kato ni e izvestno, che poznavete dobre novia ministar na zdraveopazvaneto t. nar.prof. Anna-Maria Borissova ili pone imate palna i izcherpatelna infrmacia za neja da ja predstavite v poredica ot njakolko statii/edna njama da e dostatachna. Osven tova vav vestnik glasove be publikuvana predi vreme statia za prof. Canka Boshnakova-sapruga na t. nar. metereolog Mincho praznkov. Pomestenata informacia e absalutno vjarna i zaslujava sahto v poreica ot statii da bade rashirena i zadalbochena. Neka vsichki se zapoznajat s haraktera, morala, minaloto i nastojashteto na tezi izvestni profesorki.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • pi6o

    27 Май 2010 7:58ч.

    Da,statijata mi haresa. Samo da uto4bnja,Da4kov naistina be6e veren na Kostov predi godini i Mu &quot;pee6e&#039; pesni ot sutrin do ve4er-tova e taka,no puk 4ovek se promenja i az li4no sam go slu6al Da4kov na njakolko pati da priznava padenieto si pred Kosrtov v onija godini. Taka 4e,njama smisal na Da4kov da mu se natjakva za &quot;onja period&#039;- toi sam e iskal izvinenie ot 4uitatelite si za tova i si e dal smetka kakvi gi e var6il. Vse pak edno ne moga da razbera=- hubavo e,4e Da4kov ne spestjava ni6to na upravljava6tite,no spored nego koi trjabva6e da spe4eli izbotrite,ako ne B.B?? Kam kogo tr4jabva6e da se orientirat normalnite grazdani v tozi moment?/ FEn sum na B.B. pri vsi4kite mu kusuri i lipsa na klasa v mnogo slu4ai,no glasuvah za nego s absoljutnoto ubejdenie,4e za momenta tova e 4oveka nujen na BG - PO-DOBAR NJAMA! Ili i da ima -javno samo takiva kato Da4kov/na nego sa6to sum mu fen/ gi znajat. Blagodarja.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гого

    27 Май 2010 8:02ч.

    Много яка статия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Старец от БАН.

    27 Май 2010 14:01ч.

    &quot;Щом Божидар Димитров и Андрей Пантев са професори, защо Бойко Борисов да не е премиер.&quot; Защо да е само премиер? Той беше и доцент и доктор в полицейския университет в Сименово. Преди две години и половина, в &quot;Полет над нощта&quot;, пред Искра Ангелова той сподели, че когато полицаят пусне лампата и включи сирената да преследва някого, ръцете на преследващият се изпотяват. Като научно наблюдение го сподели, от своята докторска дисертация. Верно! Има резон в тая работа. И аз като вляза в банята, се намокрям, ама не ми дават докторат за това!... са ааотваа вада саасаа се иат. еве накавата и ва ита да а аа със иска анеров ана в поне наднощна ее две ги и ана в он ад ащта пед иса ане када ме като даи това е вет тева в ата и ете и ир е нана от ата теми не зная но ава нна о нана ната тевага.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Същият старец от БАН.

    27 Май 2010 14:05ч.

    След &quot;докторат за това&quot;, безсмислието от букви да не се чете! Компютърът се е отпуснал малко повече от необходимото!...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хамалин

    27 Май 2010 17:39ч.

    един от малкото,който заслужава да бъде четен в бг(идиот,дори да се е слагал на и к,бил е умен да се даврандиса),(идиотите в бг не само не намаляват,но и активно метастазират)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ацетон

    27 Май 2010 18:53ч.

    Чудесно четиво - забавно и тъжно. Жалко че вече 20 години нищо не се променя и вече тече пълна реабилитация на комунизма, комунягите и ченгетата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Де го чукаш, де се пука!

    28 Май 2010 5:56ч.

    Дачков, в дипломацията гафове няма. Случилото се в Италия е описано във всички букварчета във всички дипломатически школи. Първо, при посрещането се прави малка, но многозначителна грешка в протокола - я знамето ще е обърнато, я оркестърът ще свири стария химн, я червеният килим няма да започва откъдето е прието... Ако няма реакция, следва второто - грешка в комюникето. Ако няма реакция, следва третото (обикновено не се рискува с трето, две се смятат за достатъчни)- каним си гаджето на официалния обяд (кака Цветелинка присъстваше ли?) и накрая си правим изводите. А ти си се отплеснал по Божидар Димитров. Или отвличаш вниманието?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • venstar

    28 Май 2010 18:25ч.

    с много от нещата мога да се съглася, но не мога да приема слагането на Стефан Цанев в една група с Божидар Димитров и ББ. Наистина последната му четирилогия е написана малко в чалга стила на Божо, но за разлика от Божо, Стефан Цанев няма претенции да е историк. По отношение на литераторските способности и гражданската му позицията преди и след 10-ти, мога да кажа, че много съжалявам, че няма повече такива като него в България. В това отношение Явор Дачков не може и на малкия му пръст да се мери.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Берлускониана

    28 Май 2010 20:19ч.

    Много хубава статия. Поздравления. Аз обаче съм &quot;берлускониана&quot;. Берлускониана съм, защото Берлускони е единствения политик в момента в Италия (след многото катаклизми в политическата й система) който е политик на бъдещето, а не на миналото на политиката на страната, за което никой човек в Италия, обърнат напред, не иска да си спомня. Той е не най-малкото зло, той е човек с визия напред към развитието, освен това - човек, който представлява смяната на политическия елит. Смяната на корумпираните, свързани с мафия политици с нови, независими. Същото не може да се каже за Борисов. За това съм съгласна, че двамата са напълно различни. Борисов е про форма мимикрия на смяна на политическия елит, Борисов няма никаква визия за бъдещето, Борисов е про форма десен, Борисов не е човека, който е независим от мафията като Берлускони, Борисо ве е човекът,който не натрапва мнението и присъствието си в медиите и още повече - в решенията на правителството. За това съм съгласна с вас, че са напълно различни. Но и българският народ е много по-различен от италианския. Италианецът е работлив, весел и дълбоко вярващ. Българинът е демотивиран, атеист и злобен. Когато и ние станем весели, работливи и вярващи в Бог и неговите заповеди, и ние можем да намерим своя Берлускони, а не антиподът му Борисов, каквито несъвършенства и да има Берлускони. Има да извървим много път в себе си, за да имаме поне Берлускони. Зависи от нас. А що се отнася до т.н &quot;гафове&quot;. Това не са гафове. Това е демонстрация на отношение към българското правителство и неговите действия. За да си изясните въпроса, г-тн Дачков, трябва да видите какво е и какво е било отношението на Борисов към спадащите към юрисдикцията на Ватикана религиозни институти в България. Ще намерите интересни факти и ще си обясните и &quot;македонската&quot; делегация (тук търсете) и обърнатия флаг. Защото отношението, което Борисов е показал именно към институции под юрисдикцията на Ватикан в България е именно отношение на война.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • yoss

    04 Юни 2010 21:37ч.

    Браво за статията :)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи