4 неизвестни пред изборите

4 неизвестни пред изборите
Очертава се ниска активност. Затова ще натежи мобилизацията на партийните структури и клиентелистките мрежи.

 

 

 

Европейските избори вече чукат на вратата. Първите камбани бият – национална работна среща на ГЕРБ (20 януари) и конгрес на БСП (26 януари). ДПС пък традиционно са си винаги готови за избори.

 

Въпреки течащата подготовка обаче пет месеца си е доста време. За динамичния политически процес у нас това си е цяла вечност.

 

Данните на „Тренд“ за партийните предпочитания на българите за предстоящите европейски избори не сочат някаква структурна промяна в сравнение с резултатите от края на миналата година. Но въпреки че няма съществена динамика в последните месеци, според мен е важно да изброим неизвестните, които могат да изиграят съществена роля и да ни оставят изненадани от крайните резултати на 26 май и това, което социологическите проучвания са ни показвали.

 

  • Неизвестно номер 1 – избирателната активност. Данните на “Тренд” сочат, че близо 55% имат свои партийни предпочитания, които ще изявят на изборите за Европейски парламент. Това прави грубо около 3 милиона гласа. Дебело трябва да подчертаем, че традиционно декларираната активност в проучвания е по-висока от реалната. Ако се опрем на историята - на последния евровот действителните бюлетини бяха малко над 2 милиона и 200 хиляди. Не виждам никакви основания да смятаме, че предстоящите избори ще бъдат с по-висока избирателна активност. Дори смятам за реалистично да осъмнем на 27 май с по-ниска от тази през 2014 г.

 

Как ще се разпределят процентите при близо милион гласа по-малко в урните, отколкото декларираните в изследвания?

 

  • Неизвестно номер 2 – според проучването на “Тренд”, 30% от всички пълнолетни български граждани заявяват, че все още не са решили за кого ще гласуват. Дали ще гласуват всички от тях – едва ли. Но част от тях със сигурност. Какво ще предпочетат? Ще се разпределят равномерно между всички партии ли? Съмнявам се. Не съм сигурен, че и някой ще може да каже преди 26 май. Доколкото съм чел данни от екзитполове близо 20% от гласоподавателите в избори декларират, че са решили в последния ден за кого ще гласуват

 

  • Неизвестно номер 3 – поради ниската избирателна активност от особено значение е състоянието на организационните структури на основните партии. Жизнени ли са? Мотивирани ли са? Това социологията не може да го каже.

 

  • Неизвестно номер 4 – клиентелистките мрежи по места. Звучи грубо, но е реално. Коя партия какви възможности има за оказване на натиск – административен, корпоративен, купуване на гласове. При хипотетична активност малко над 2 милиона души това би имало немалко значение.

 

Източник: "24 часа"

 

 

 

 

Коментари

  • Има ли смисьл.

    24 Яну 2019 15:29ч.

    Да се гласува за една лицемерна ,подла Европа,двулична при това до дьно.Има ли смисьл да се гласува за нашите кандидат европотурнаци ,обслужващи интересите на тази Европа,предавайки ,продавайки с лека рька бьлгарщината.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Димитър

    24 Яну 2019 19:43ч.

    Разбира се , че има смисъл да се гласува за кандидати , които милеят за България , като Момчил Неков , който не беше предвидено да влезе в европейския парламент, но свърши доста работа. Пак циганите ли ще определят кой ще защитава правата ни , ако не отидем да гласуваме ! Когато гласуваме всички , фалшификациите няма да успеят да вкарат партийните послушковци , които не им пука за нашите и на страната ни интереси !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Спасов

    24 Яну 2019 19:44ч.

    Да упростим безсмислените изчисления и да сведем неизвестните до една. А тя е - в състояние ли е изпънителната власт да гарантира и проведе честни избори. Отговорът е НЕ. И получаваме Х равен на 5. В случая евро депутати от партия G. Разбира се, на аудиторията ще бъдат поднесени сложни анализи и изчисления, за да се придаде сериозна автеничност на петицата и напълно да отпадне очевидното, че тя е получена при условието НЕ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Да Упростим тогава

    24 Яну 2019 20:26ч.

    Биволицата няма да спечели

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • баба мара

    25 Яну 2019 10:38ч.

    за 30 години не можах да си избера партия за която да гласувам

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • чичо ТОДИ

    25 Яну 2019 13:52ч.

    Ще гласувам само за Н.В. Цар Симеон Втори Сакскобургготски. И за Симеон-Хасан, като порасне пишката му. А иначе, и Петър Стоянов, и г-н Росен Плевнелиев бяха на висота. Особено, родилият миналата година г-н Росен Плевнелиев. Мерси за внимание.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    26 Яну 2019 12:27ч.

    Аз пък познавам немалко хора, които са гласували винаги от началото на демокрацията, все с убеждението, че трябва да изберат по-малкото зло, с омерзение и т.н., но са гласували. Няма да крия, че всички те са гласували някъде в дясно или център, същото важи за мен. Но точно в този момент те са дълбоко разочаровани, толкова дълбоко, че за пръв път да не гласуват им изглежда най-малкото зло. Защото макар да се боят да гласуват за бившите комунисти, те не могат да гласуват и за друго. Кой заради показните акции срещу всякакви бизнесмени, кой заради репресивните закони в нарушение на човешки права, кой заради явни престъпления, като избиването на здрави стада, заради източването на бюджета срещу малко и зле свършена работа. Ако в този момент БСП направят нещо, за да покажат, че нямат мисленето от преди демокрацията, те вероятно ще приберат някои гласове от тези, ако не, то според мен ще има много не гласували. Това отчаяние на българския народ, най-вероятно ще е от полза за ДПС.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    26 Яну 2019 14:53ч.

    Е, след като им изслушах конгреса, едва ли могат да докажат, че мислят по-различно от преди. Тези хора все още не могат да осъзнаят, че мястото на държавата не е вътре в семейството. Не е тяхна работа да мислят какви ще станат децата ни, колко и къде ще спортуват, какво трябва да учат или кой зъболекар да изберат. Не е тяхна работа да се направят на родители, мачкайки истинските законни родители, да похарчат едни огромни пари от тяхно име, наливайки ги в държавни зле скроени грижи, универсални за всички. Държавата няма работа у нас, нито у вас, „другари“, аз ще си реша къде да заведа децата си на зъболекар, наместо някакъв училищен зъболекар да им човърка в устите, къде да платя за да спортуват те, в какви клубове и какви спортове, какви учебници да избера и кой да ги е написал, на който аз вярвам и аз решавам на какво да наблегна, за да израснат те достойни граждани. Колкото деца ми е дал Господ, никаква държава няма правото да ми ги одържавява. Наистина ми писна от болшевики. Да, държавата има ангажимент да осигури услуга на някакъв тип хора, които не могат да се оправят сами, да, това е социално, но аз не съм от тях и има много други като мен, които не желаят уравновиловка като през болшевишкия период. БСП гледат на хората, като че сме целият български народ изпаднали нещастници, социално слаби, зависими от безплатни помощи, невежи и неграмотни, незнаещи и безпомощни, които примират тяхната партия да ги отглежда като бройлери и да им измисля програми. И както гледат на тях, в такива ще превърнат хората, в такива бяха превърнати хората от болшевишкия режим. Имали били политика за семействата, след като ти гледаш на семейството като на невежи индианци, неспособни на най-просто решение и отговорност за собствения си живот и този на поколенията си, значи политиката е да сведем семействата до някакъв примитивен бит. Задръжте си безплатните градини и безплатното образование и училищния зъболекар и единия учебник за електората си, доведен до състояние да няма достойнството въпреки бедността, да си купи на децата книга, да им плати една пломба, да им купи футболна топка или храна за обед. Това ли ви е визията за народ, изпаднал и зависим? Иначе, качеството и на образование и на зъболечение и на спортни школи зависи само от него, от Родителят, който си плаща. С последните си пари, изкарани с много усилия, но си плаща за най-скъпото, за децата си и се чувства свободен човек.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до Helleborus

    26 Яну 2019 16:47ч.

    Да, 25 години слушам колко лошо нещо е държавата и колко добре ще бъдем ако има "по-малко държава". Много усилия бяха употребени в тая насока, да има "по-малко държава", а Борисов направо унищожи държавата. Когато си на власт и ти представляваш държавата, да твърдиш, че "държавата е лош стопанин" си е абсолютен перфиден цинизъм, защото лошият стопанин си ти, а не държавата. Държавата сме ние данъкоплатците, които заработваме и заплатите на тези, които ни управляват. И ето ни днес, вече почти няма държава. Бъдещето е държава на циганите. Вчера чух по телевизията малко дете да казва, когато го питат каква мечта има: "Когато порасна да напусна тази държава". Добре е хората да имат мечти. Чувствай се свободен и си плащай каквото си поискаш за децата си. А като пораснат ги прати в чужбина на хубавото. Само не искам сълзи и сополи, колко им е мъчно за България. Кой ти пречи и сега? БСП ли ти е спирачката?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    26 Яну 2019 20:41ч.

    До 26.01.2019 в 16:47 Разбирам те, нека държавата бъде от силна по-силна. Но тя не е на върха на житейската ни пирамида, на върха на пирамидата е Бог. Твоят бог може да е Маркс, Сорос, Буда, някой тибетски лама, коя да е идеология. Подобно както човек има право във физическия свят да си избере партньор и да има поколение, така в духовния свят, той зачева своя светоглед свободно и в тайно. Това е в основата на човешките права, записани във Всеобщата Декларация. Понеже от нашето възпитание и вяра в едно или друго зависи нашето здраве и щастие, дори живота ни отвъд, ако и да не ти се вярва. Помисли, след като държавата не може да ти обещае нито добро физическо и душевно здраве, нито успешен брак, нито вечен живот, с какво право те възпитава в ценности и може ли да гарантира, че няма да те сполети някакво зло, докато поглъщаш болшевишки или джендърни, пък дори и православни идеологии? Когато видя политици да отварят очи на слепи и да отпушват ушите на глухи, да възкресяват мъртви, ще ги взема на сериозно да ме научат на ценности. Казвам го крайно, за да е разбираемо! Животът на човека е ценност, а целият му живот зависи от свободната му воля. Държавата е човешка организация, която не може да нахлува там, то е като законите в роботиката, закон номер едно и две, пази Човека, а закон номер три или четири, колкото и да са важни, не може да нарушат първите два. Държавата би трябвало да шета повече на първия етаж и да не се качва на втория да ограничава свободи, редно е тя да бъде най-силна в опазване на ресурсите, които са общи на всички, като осигури всички да се ползват еднакво от тях – природни ресурси, включая полезни изкопаеми, води, въздух, гори и планини, пътища, публична среда, паркове и т.н. и осигури безопасност. Тя би трябвало да препятства единици да слагат ръка над богатствата на света, с твърдението, че законно са ги придобили. Когато седим всички на една трапеза и храната е ограничена, няма законен начин, по който да сложиш всичко пред себе си. Нека социалните партии да мислят за такава държава, която не допуска подобна концентрация на богатство, което е видимо ограничено и излиза от нечий джоб, за да отиде в друг. Нека имат пълен контрол над предлаганите услуги за бедните, чрез държавно здравеопазване или образование, но без да задължават никой да се ползва от тези услуги, ако не му е нужно. Само че социалистите се концентрират твърде много в сферата на идеологическия контрол, семейните дела, ценностите, монополно образование и изключително агресивна намеса в живота на бедните и зависимите от тях. Всъщност те не би трябвало да правят това, те просто би трябвало да препятстват на богатите да забогатяват чрезмерно, застрашавайки човечеството. Държавата влиза във връзка с лошите, за да ги ограничи, тя не би трябвало много да се чува или вижда, ако не си престъпник.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    26 Яну 2019 21:22ч.

    Конкретно, „Кой ти пречи и сега? БСП ли ти е спирачката?“ В момента, както знаеш, МОН е монополист. Българинът не е задължен да ползва държавните услуги, освен образователните. Не си длъжен да се лекуваш само при джипи-то, нито да ползваш винаги Български Пощи, нито само БДЖ, обаче си длъжен да ползваш продукта на МОН. И не само като интелектуален продукт, а те задължават да си там в тази агресивна среда, която вече и сами признават колко е опасна. Дори върви реклама на това, едно смазано дете всеки ден ни гледа от екрана на телевизиите!!! Родителите на всички подобни на него деца, които са станали жертви на насилие, дори убити в училище, биха могли да осъдят МОН и министъра на образованието, заради това, че институцията насила държи децата. В света на възрастните само затворниците са насилствено вкарвани в среда, от която не могат да избягат. Всъщност по-лесно е да избягаш от затвора, отколкото от МОН. По света също стават инциденти в училищата, но в демократичните държави те са ДОБРОВОЛНО избрани, от където идва голямата разлика. Дори малък процент хора да са, но които не желаят училищно образование, имат все пак правото да учат у дома, да пишат учебници, да разработват нови системи. Ако напишеш „домашно обучение“ в Обединеното Кралство, ще ти излязат тридесетина метода, разработени от различни родителско-учителски колективи, та ще ти е трудно да си избереш. Това е разликата, тези права на избор на образователен подход, произтичат от родителските права на всички ни, нямам нищо против голямата маса от хора да си ползва тези услуги, училището няма да се закрие, ако хора като мен бъдат оставени на мира, нали? И за системата ще е по-добре, ще се разтовари от критикари и няма да рискува съдебни дела! Жалко е, че родителите в България искат да бъдат без избор и да им са отнети родителските права. Какво ти пречи да ползваш училището, но поне да знаеш, че имаш правото и да не го ползваш, ако се разочароваш?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи