Гласове - Разпятието на съд

Разпятието на съд

20.11.2009 г. 10:25 ч.

Андрей Романов

Разпятието на съд

Европейският съд по правата на човека в Страсбург продължава да раздава шамари наляво и надясно. След като учуди православния свят с твърде категоричната си намеса в спора между Максимовия и “алтернативния” синод, той, сякаш за да запази безпристрастие и баланс, реши да удари една яка плесница и на католиците в Европа. Така стигна до скандалното решение да отстрани традиционните разпятия от класните стаи на италианските училища, защото нарушавали правото на хлапетата да избират свободно  убежденията си.
Решението, от което италианците, леви и десни, католици и атеисти, буквално побесняха и което породи силна вълна на възмущение в цяла Европа, не предизвика почти никаква реакция у нас. Нямаше и как. Хората, минали през толкова робски векове и през пълната бездушност на една атеистическа епоха, не могат да разберат потреса на гордия, свободен човек, когато му отнемат насила нещо от душевния му свят. За католика изображението на разпнатия човек е едно почти живо същество, енергиен център не само на стаята му, но и на целия свят около него. За италианеца то е концентрат на две хилядолетия Италия: Рим, цезари, папи, мъченици, кръстоносци, Данте, Савонарола, Микеланджело.

Колкото религиозен, толкова и национален символ, то кипи от трескави енергии, изнемогва от почти непоносимо изобилие на смисли и енигми. Вижте го не с ленивия поглед на българина или гърка, а с трескавите очи на римлянина, неаполитанеца, флорентинеца: израз на свръхчовешка енергия и мъка, то ранява всеки, който го гледа, гори и крещи.

Кръстът е сбита геометрия на всемира, разпятието е символ на човешката съдба

Вертикалата в кръстната фигура разсича като светкавица нейната хоризонтала: тъй се преодолява земното притегляне и се взривява плоскостта; пробивът в хоризонта вертикализира мирозданието и му придава космически динамизъм. Ето защо борците с кръста са принудени да се изправят срещу най-древната човешка рисунка и най-първичния архетип на пространството, първоизвора на всеки смисъл. Онзи, който е прикован към него – Богочовекът – е жив кръст от божественост и човешкост, вертикала и хоризонтала, едновременно несъвместими и неразделими. Никой не може да отмине кръста, центъра на пространството и космическите димензии, извора на битийните енергии. Всеки човек е разпънат на кръст, човешкото съществуване е кръстно висене между небето и земята и самата човешка фигура – с разперени ръце – не е нищо друго освен кръст. Колкото хора, толкова и кръстове.  Ако вертикалното тяло на кръста свързва небето и земята, то двете му крила покриват майчински всичко в света, закрилят го. Кръстът ни напомня и за това, че всичко добро се добива чрез страданието и е част от него, че злото се пречиства само с огън, че само напрежението ражда битие и съдбовност.

Днес кръстът е отново на съд

Но какъв? Не фанатичните жреци от Синедриона, нито терзаещият се Пилат, а хладни и спокойни люде са негови обвинители. И наистина, какви кръстоборци, богомили, манихеи, монтанисти или фанатични мохамедани биха могли да ни се привидят в безизразните тоги от Страсбург? Смешно. В тяхната работа няма страст. Този съд е дело на бюрократичния разум. Тъй би могъл да преценява човешките дела роботът, марсианецът. Решението е общо, разумът – колективен. И все пак защо именно разпятието е влязло в полезрението на страсбургската машина?
Не е трудно да си отговорим на този въпрос. Въпреки привидното си   юридическо безстрастие евромагистратите носят на гърба си цялата историческа обремененост на съвременна Европа и решенията им далеч не се диктуват само от логиката на правото и неправото. Зад юридическата аргументация просветват несъмнени идеологически мотиви. Макар и незаписани, те са в незримия преамбюл, за който всички знаят или се досещат. Там, в преамбюла, са Просвещението, Френската революция, два века социализъм, марксизъм, атеизъм, а също и решението на Европейския съюз да се откаже от християнското си минало в своята конституция. Преамбюлът е невидим, но всички го четат и виждат в него и вярата на просветителите в чистия Разум, откъснал се от историята, и утопиите на социализма и либерализма, мечтите за “кристален дворец” и идеален мравуняк, “изправянето” на човешката съдба според  декларации, конституционни схеми и постулати. Никой не би могъл да ни заблуди, че, макар и маскирана в юридически одежди, акцията срещу кръста не е дълбоко драматичен, иконоборски акт, с всички исторически последици, които той носи със себе си.

Истинският, неназован, но очевиден за всички подсъдим е християнството

а това, че е избрана тъкмо Италия, подчертава посоката на удара и неговата точност. Италия – това е Рим, сърцето на католическа Европа, енигматичната страна на апостолите и папите, мъчениците и инквизиторите. 
И не само това. Над всеки съд над кръста витаят още по-дълбоки метафизически значения. Може би кръстоборството е своеобразен израз на определена геометрия и естетика. Та нали кръстът центрира пространството, той е средище, пресеченост и лъчи. Пространството, в което доминира кръстът, не е хомогенно, нито еднородно, точките в него не са равноправни. То е заредено с напрежение и воля. Кръстообразната фигура разрязва всемира на нееднакви парчета, прави го цялост, изградена от посоки и изкачвания; кръстът е в центъра на един вертикален, йерархичен космос. Оттук онзи, който успее да изтръгне кръста от сърцето на света, ще направи пространството му стерилно и равно и ще отнеме на съществуването неговата пламенност и съдбовност. Човешкият универсум без кръст би бил изграден от еднакви единици – атоми или индивиди – празно равномерен във всички посоки, достъпен за лесно преобръщане и пренаправяне, безизразен и безличен: точно такъв, какъвто го изискват всички “декларации за правата” и утопии за равенство и еднаквост. В една такава среда би бил немислим всеки висок жест, необикновена съдба; не би имало място за светеца, смелчака и героя; безсъдбовността на еднаквото всекидневно случване би погълнала всеки смел дух, всяка гореща кръв. Тъй светът би бил наистина освободен от “скандала на кръста”, възприеман от някои като вечна заплаха, и от спасителната рана, която той вечно нанася на човека. В този свят би било наистина възможно

съдбата на една нация и нейния хилядолетен свят да се решава не от Гарибалди и Мадзини, а от студенокръвни юристи-кастрати

в някаква далечна чужда централа, сред съдебни преписки и папки с дела.
Борбата с кръста е опасна утопия също и в друго отношение. За щастие или нещастие човекът не може да бъде лишен от своето религиозно измерение и там, където на хората е отнета религията им, тя бива заместена не от неутрална рационалност, а от друга религия – най-често от тази на грабителя и нашественика. В историята, както и в природата, няма пустота. Който се откаже завинаги от кръста, ще трябва да приеме, миром или силом, полумесеца. И това не са празни думи. Ориентът вече залива Европа и ще я залее още повече, ако Европа се разоръжи и се оголи пред него духовно. Този прилив не е от вчера. За разлика от комунизма не е възникнал преди век и няма да се изчерпи за няколко десетилетия. Появата на марксизма и разделянето на континента на комунисти и капиталисти само временно засенчи истинския, вековен сблъсък между два свята, две цивилизации. След падането на комунистическите режими тази пукнатина върху планетата отново ни се озъби. Ето над какво трябва да се замислят европейците, а не да изчисляват с точността на побъркани старци-маниаци нечии фантомни права. Нищо не ни пречи да живеем в мир и дори приятелство с ислямския свят, но за това трябва да сме поне също толкова

религиозно мотивирани, духовно крепки и консолидирани

колкото е и той. Трябва да сме непревзимаема крепост от високи духове и съдби. Време е да разберем, че атеизмът днес е грохнала идеология, едно прашно изкопаемо от миналото, което отдавна се е изчерпило и няма да ни помогне с нищо в насъщните задачи на нашата всекидневна борба. Той няма да защити нашето бъдеще, нито нашата цивилизация, само ще ни провали още повече, до самия край. Кръстът е сърцето на Европа, кръстът е гръбнакът на Европа. И дано Европа да се опомни най-после за това и да се спаси от безкръстието и разрухата, които я заплашват.

  • Svejo
  • Любими.ком
  • Pipe.bg
  • Dao.bg
  • Ping.bg
  • Dobavi.com
  • Digg
  • Facebook
  • Google
  • Technorati
  • TwitThis
  • YahooMyWeb
Коментари
25.11.2009 г. 11:21 ч.
Mamoulian

Да, но Мики, такава намеса гарантира правата на малцинствата в държави, в които те биват потъпквани.

23.11.2009 г. 17:00 ч.
Mickey

Мамулиън, грешката ти е че винаги омешваш църква с религия!
Невярващи хора НЯМА! Някои отричат традиционните религии и правят секти, други се обявяват за атеисти, и започват да разплитат чорапа от самото начало.
Но както съм обяснил по-долу: СВЕСТНИТЕ ХОРА ОТ ВСИЧКИ ТЕЗИ ГРУПИ РАНО ИЛИ КЪСНО СТИГАТ ДО ЕДИНОМИСЛИЕ!
Тука въпроса е друг обаче! Необходима ли е ГРУБА намеса в традициите на държавите, с цел ГЛОБАЛИЗАЦИЯ!?
Моят отговор е- НЕ!
Трябва ли да има свобода на ВЯРВАНИЯТА?
ДА!

23.11.2009 г. 10:39 ч.
Mamoulian

Ако нерелигиозните хора си направят организации да събират такси и да преследват инакомислещите, нищо не са направили. Това е epic fail на комунистическия атеизъм - те смазват всяко друго мнение и на практика са в пъти по-лоши от фундаментализма на религиите. Идеята е човек да е свободен и независим. Спасението ще дойде от уважението към другия човек и неговата свята, неприкосновена личност.

23.11.2009 г. 00:52 ч.
Mikey

Мамулиън, ти не четеш бе! Или се правиш на непрочел:
"...Нито една религия, дори и атеизма, според мене, никъде не трябва да има предимство. Те трябва свободно да се изповядват(ако не са опасни за останалите хора)"

А когато говоря за "смиряване на душата си", имам предвид да подтисне злите сили и пороци, които неизмено бушиват в душите на ВСИЧКИ! И да поиска прошка от своя Бог(както и да нарича). За това не са необходимо непремено ЦЪРКВИ!(това казах са клубове на съмишкеници). Ако атеистите си намерят място където да се събират и обменят мнения, това ще са техните църкви. Ако там започнат да събират данъци и да имат служители -също! И ще се намерят някои които да са непочтени и да използват ситуацията! Хора сме-грешни сме! Но трябва да го разберем и да се борим за СПАСЕНИЕТО СИ!(вие атеистите сигурно ще го наречете ДОБРОТО БЪДЕЩЕ НА ЧОВЕЧЕСТВОТО:))))

22.11.2009 г. 23:30 ч.
Mamoulian

Мики, за някои неща мислим еднакво, като това, че никой не трябва да има предимство пред другия, за други обаче не съм съгласен. Какво означава смирен? Безгръбначен, никога не смеещ да вдигне глава? Какво лошо има хората да живеят заедно, да не враждуват помежду си, да имат единство - дори и в многообразието?

22.11.2009 г. 22:51 ч.
Mickey

Maмулиън се е опитал да каже нещо:)))

И религиозните и атеистите сме хора, Мамулиън! Мислещи същества! И колкото сме по мислищи , по си задаваме въпроси! И колкото повече въпроси си задаваме и по-умни ставаме, повече неотговорени въпроси остават! ТАКА Е ПРИ ВСИЧКИ! (и Мики не прави изключение, затова няма как да не знае какво е в главите на комунистите)

И мислещите атеисти и мислещите вярващи, рано или късно стигат до ЕДНИ И СЪЩИ ЗАКОНИ НА ЖИВОТА! Това че при религиозните те са написани на книга, а атеистите ще трябва да и ги преоткриват сами не е болка за умиране!
Къде намеси комунистите тук бе Мамулиън? Какво изкривяване дрънкаш! Изкривяване в житейските закони няма! Има изкривяване в този който ги чете и прилага! НЕ СТРОЙ МАМУЛИЪН, А ЖИТЕЙСКИ ЗАКОНИ!
Като тези да не кредеш, да не лъжеш и убиваш, .......да не асфалтираш цялата земя, да не си безмозъчно ЛАКОМ(не само за храна) и т.н.
И не ми намесвай църквите тука, за тях писах по-преди.
За тях е писано и в Новия Завет! Ако вярваш в добри закони и ако се опитваш да смириш човешката си ГРЕШНА душа, можеш , да го правиш и в някой ъгъл на собстрвената си къща(без значение вярващ ли си или си атеист) И каква СИЛАТА? Бог, Алах или Природа.......

Николай, имаме допитни точки и разминавания! Нито една религия, дори и атеизма, според мене, никъде не трябва да има предимство. Те трябва свободно да се изповядват(ако не са опасни за останалите хора)
Но и държавите трябва да си запазят традиционните цености! ТРЯБВА ДА ИМА РАЗЛИЧИЕ МЕЖДУ ХОРАТ! Различни езици, различни цветове на кожата, и т.н ! Така е решил БОГ, АЛАХ , ПРИРОДАТА......или който както си го нарича! Там е равновесието!
А НЕ В ГЛОБАЛИЗАЦИЯТА! Тя е ДЯВОЛА! От там идват бедите! Както Вавилонската Кула(ако атеистите могат да дадат подобен пример , ще ги приветствам)
И ако се роди един умен и честен атеист, и реши да напише по какви житейски закони и цености БИ ТРЯБВАЛО, да живеем, то неговия труд ЩЕ ЗАПРИЛИЧА НА ПИСАНИТЕ РЕЛИГИОЗНИ КНИГИ!
Е?
Пак повтарям Мамулиън: НЕ СТРОЙ!!!!!!!!!!

22.11.2009 г. 22:12 ч.
Николай - Бургас

За Mickey:
"Aз лично не виждам връзка между това и действията на Брюксел!????"
Връзка и аз не виждам.Но бюрократите в Бпюксел , са се постарали да я видят , че и още няколко връзки са видяли , стоящи зад нея. Точно по този начин , както знаеш , бюрократите обосновават отказа си на призива на Папа Йоан-Павел 2-ри.
За тях цивилизационния модел на днешна Европа се е преобразувал до сегашния си вид поради образувалата се междувременно , мултикултурална основа на разитие в живота на средния европеец.
Ето защо не трябвало да се дава предимство на Християнството - нарушавал се балансът между културите!!!!!!!!!!
И ето как , такива като другаря Мамулов , този титан на мисълта , получават възможност да философстват:
‘’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
........... Човек сам живее живота си и има глава на раменете си да мисли. Но имам против вие да ми натрапвате да вярвам и всеки пък когато кажа, че не съм съгласен да ми размахвате плашилото на полумесеца. И да, харесвам много повече съвременния европейски живот, добре уреден, грижещ се за комфорта на хората, гарантиращ правата на онези, които наричате содомисти, пред ужасите на религиозната догма, която ти налага кое е добро и кое зло през нейната гледна точка. Който иска да вярва, да си............................
‘’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
Ами другарю Мамулов , защо не ги споделиш тези „мисли” и с моллите , имаммите и аятоласите от Саудитска Арабия , Иран , Сомалия , Вазиристан/Пакиатан/ или пък с другарите от Китай , Куба, Северна Корея и т.н.? Много ще ти се зарадват , особено ако им споменеш за „плашилото на кръста”.
Не допускам , че не знаеш , че САМО БЛАГОДАРЕНИЕ на Християнството , такива като тебе имат пълната свобода , да говорят каквото си искат и колкото си искат , даже понякога и против самото Християнство.
Кога другарю Мамулов , би се родила в една нехристиянска глава крилата мисъл?:
„Не съм съгласен с твоето мнение ,но съм готов да се боря до смърт , за правото ти свободно да го изкажеш” Кога наистина?
Късметлия си ти другарю Мамулов , късметлия си. Трябваше да се родиш в Иран или във Вазиристан.

22.11.2009 г. 21:29 ч.
Готфрид Булонски

Европейската бюрокрация започва да прекалява. Съгласен съм с автора. Европа и БЕЛИЯТ ЧОВЕК са това което са, благодарение на Християнството. САЩ са (или поне бяха доскоро) световен хегемон благодарение на Християнството. Русия контролира 1/7 от сушата с 1/30 от населението благодарение на християнското си минало. Надеждата на всички бели хора които мислят, е в Християнството и Божия промисъл. Останалото са сатанински планове които ни се пробутват ежечасно от комунисти, ционисти, мюсулмани, олигофрени, феминистки, лумпени и пр. паплач. Армагедон е сега!

22.11.2009 г. 20:49 ч.
Mamoulian

Мики, след като ти си религиозен, отде знаеш какво е в главата на нерелигиозните? Освен това аргументът за изкривената идея е аргумент и на комунистите. Иначе бих вметнал, че нямам нищо против хора, които си вярват в някаква сила без да я обвързват с натрапващи се догми. Би било комично да имам нещо против такива хора.

Страница: 1 2 3
Вашият коментар
Вашето име :
 Коментар :
 

Колонката на Гласове

Последни публикации